Annons

De bästa och skarpaste konvertrarna till Nikon...

Produkter
(logga in för att koppla)
Den kombinationen skulle jag vilja ha;) Om försämringarna är mycket svåra att se i lupp, dessutom med en så kännslig film som 100F.

Mvh Niclas,

Nikon,, nej tack.
;)

Jag har inte kännt behov för en ljusstark 300mm på länge nu.

Convertrar generellt avstår jag helst ifrån. En EF1,4x är väl ev aktuell i framtiden.

Jag fotar mycket fåglar och om jag då har converter så sitter den ofta på,, med ett på flera sätt sämre resultat som följd. Sådana kompromisser tycker jag inte om, även om en 1,4x är ''ok''.

Mvh Niclas,

Vilken konverter till 180mm?

Efter läst igenom tråden så verkar det finns en hel del här som har kolla konvertrar till nikon. Vilken ska jag välja till min 180mm glugg? 1.4x eller ännu hellre 1.6x skulle vara önskvärt om kvalitén bibehålls.

E-konvertrarna funkar inte om du pratar AF 180/2.8 Så mycket vet jag efter att ha provat. Det funkar inte att sätta dit fysiskt även om du filar konvertern för AF.

Jag tror konvertrarna är anpassade för 200mm och uppåt eller nått.

Det blev jag oxå. Därför har jag bytt min AF 300/4 mot en AF-S 300/4 för att kunna köra E-konvertrarna.

Det jag hört av Olle, som nyss var här, är att Nikon inte anser att man kan få någon precision i AF om man mekaniskt skall överföra den via en konverter, så man har avstått från att göra det.

AF-S överförs ju elektriskt till en motor i gluggen.

Då förstår jag anledningen.

ALternativet är alltså en pirat för att få AF eller nöja sig med MF. Om man kan tänka sig MF, vilken konverter är det då som gäller?

Klippt från fotosidan:
"TC16A tillsammans med en AF kamera ger AF även på MF objektiv, för MF teleobjektiv måste man först göra en grovfokusering och sedan låta TC16A finfokusera."

"Autofokusen kommer inte heller att fungera på någon kamera (med undantag av TC16A konvertern)."

Detta tolkar jag som om att AF borde funka med min F100 och AF180/2.8. Men det gör det alltså inte?

Konverter

Jag har köpt en begagnad AF Nikkor 300 2,8 IFED med intern AF motor. Jag undrar vilken konverter som passar till den, med bibehållen autofocusfunktion. Både Nikons och Sigmas modeller eller liknande. 1,4 eller 2 gångers spelar ingen roll.

Re: Konverter

leffep skrev:
Jag har köpt en begagnad AF Nikkor 300 2,8 IFED med intern AF motor. Jag undrar vilken konverter som passar till den, med bibehållen autofocusfunktion. Både Nikons och Sigmas modeller eller liknande. 1,4 eller 2 gångers spelar ingen roll.

Med intern motor alltså, det är ett AF-I eller AF-S du har? Då funkar nikons TC-14E, TC-17E och TC20E med bibehållen autofokus. Har själv ett TC-17E till mitt AF-S 300/2.8, en kombination som ger riktigt bra skärpa och kontrast även om en viss försämring kan ses jämfört med utan TC. Men det är ett mycket smidigt (o billigt) sätt att få ett hyfsat ljusstarkt 500mm tele.

Har hört o sett att TC-14E ska ge mycket bra resultat med AF-S 300/2.8 medan med TC-20E presterar det betydligt sämre.

Mvh Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar