Annons

datum stämpel på D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

immo

Ny medlem
Jag har en Nikon D50 och undrar nu, finns det inte någon sorts utav datum-stämpel? dvs som gör att när jag för över korten till datorn för att kanske framkalla efter nån månad, så dyker det upp en datum-stämpel på fotot?

kan ju vara roligt att när man kikar på sina kort om säg 20år? att veta vilket datum/år kortet togs.

Mvh Magnus
 
Jag har inte heller någon aning om detta men väntar med spänning på svar...
Funderar dock på om man i PS kunde göra ett script som hämtar info från EXIF-filen om datum då kortet är taget och lägger det som ett lager nere i högra hörnet... eller nåt kanske...?

/Matte
 
Om du skriver ut bilderna direkt via PictBridge kan du få datum på bilden. Se manualen.

Om du går vägen via datorn handlar det inte om någon kamerainställning (förutom att datumet måste ställas rätt i kameran förstås) utan vad du gör för efterbehandling. Googla efter "date stamp exif".

Johannes
 
Hoppas vid min gud att Nikon inte har den inställningsmöjligheten att förstöra bilder :)
Mitt råd är att även om det kanske går att ställa in kameran så den ger en datumstämpel, så låt bli! Det är inte kul att upptäcka att den här bilden vill jag ha som en fototapet i vardagsrummet eller som en lite mindre förstoring. Att då ha ett datum i hörnet är varken snyggt eller praktiskt. Har sett skrämmande exempel på det... Lägg i så fall in det via något program efter de tips du fått här ovanför.
 
danke

tackar för tipsen, jag ska testa ett sånt program , vi får barn till hösten och jag vill så himla gärna ha datum på fotona, just för att jag tar väldigt mycket foton men framkallar väldigt sällan, tyvärr =)
 
Är det inte lättare att ta för vana att man skriver in datum på baksidan utav kortet eller på sidan av om man genast vill kunna se när det togs
 
I Windows XP kan du se datumet bilden togs genom att föra muspekaren över den aktuella bilden. I ett bildbehandlingsprogram som PS Elements 4, kostnad ca 800:- kan du lägga bilderna i datumordning, m m, där får du full koll. Om du prompt vill ha datum inskrivet på någon bild kan du skriva in det med textverktyget. M v h
 
Näe fy o blä för datumstämplarna, var bland det värsta som kunde ske fotovärlden.. ;)

Men som någon annan sa så har du ju EXIF informationen, där står allt.. står där om 20 år också.. o inte syns det på bilden heller, det tycker jag är bra för naturen
 
I nikon view kanman välja att få in datum i utskrifterna, man kan även välja att spara filer istället för att skriva ut om man vill.

Jag har inställt i Nikon View att filerna får datum och tid som namn när de togs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.