Jag har själv...
...liten erfarenhet av bildredigering, däremot har jag en kamrat som har sysslat en del med det. Det kan vara rätt intressant att sitta å titta när han går in å klistrar, klipper, softar, skärper, tonar, colererar eller rent av fixar till en heldel saker på frihand med penseln. I betraktarens ögon så syns det naturligtvis inte förrän han får reda på var det är tillrättat. Och om jag är den betraktaren och får reda på att bilden är datormanipulerad så tänker jag genast att han har "fuskat". Ni får ursäkta men jag hittar inget annat ord för det.
Medan en bild som har blivit fixad i mörkrummet är en helt annan sak, tycker jag...
Det är som när en fotograf tar en bild på en modell... Oftast har inte modellerna det där perfekta utseendet som vi matas med i pappersmedia... Dom "bantas" efteråt... Jag tycker att det också är fel att göra...
Jag tycker att man borde som fotograf acceptera bilden som den har blivit efter framkallning... Jag vet att det kan vara SKITSVÅRT att göra det... Därför lutar jag mer å mer över åt datormanipulationens sida... Men som mina kaleidoscope-bilder, var hör de hemma??? Det är ju trotts allt manipulerade foton, men man ser ju inte vad motivet är. På något av dem kan man skönja, om man är medveten om det, andens skärtfjädrar... Går gränsen för ett manipulerat foto vid, att man fortfarande kan se vad motivet ska föreställa???
För att återkoppla till bagaren: endel tycker ju att vittbröd är bröd medan andra tycker att surdegsbröd är bröd eller att fullkornsbröd är det. Men om du som bagar blandar i insekter, råttor eller järnfilsspån, så är det ju, enligt mig, inte något bröd längre...
Så, är mina kaleidoscope-bilder ett "lagbrott"...
Å skulle dom vara det, är min och Bibi Noris gemensamma bild också det???
Mvh
Stefan Dagobert