Helena skrev:
Det är nog därför jag tycker att digitalt känns fel för mig för jag behöver Hantverket i det hela!!!
Helena och Stefan:
Jag hade ju tänkt lägga detta ämne på hyllan, men nu triggar ni igång mig på "hantverk".
Jag tolkar era inlägg som att man inte kan göra "hantverk" med digitala kameror och Photoshop, medan med analoga kameror och förstoringsapparater kan man det.
Jag begriper absolut inte varför vissa fotografiska verktyg skulle vara mer hantverksmässiga än andra. Att ta en bild med digitalkamera och mecka med den i Photoshop är i högsta grad ett hantverk. I Photoshop har man ju nästan obegränsad frihet att skapa med hjälp av sin hjärna och sina händer.
Är det själva datorn som är problemet? Är datorn ett otillåtet verktyg? Har ni i så fall tänkt på att...
...i era kameror sitter förmodligen flera små mikrochip som tänker så det knakar så fort ni vidrör avtryckaren.
...i era blixtaggregat sitter det förmodligen också intelligenta mikrochips som hjälper er med exponeringen.
...era objektiv är optiskt designade med hjälp av avancerade superdatorer.
...ni kanske rentav har elektroniskt styrd apparatur, t.ex. en timer eller exponeringsmätare, i mörkrummet?
Varför får man ta hjälp av datorer i vissa delar av "hantverket", men inte i andra?
Om hantverk inte går att göra med hjälp av moderna verktyg, då rekommenderar jag följande:
Bygg en hålkamera av en skokartong. Stryk flytande emulsion (givetvis hemmablandad) på kartongens insida. Fotografera och mät exponeringstiden genom att räkna "1001, 1002, 1003, ...". Framkalla kartongnegativet i hemmablandad framkallare. Gör en positiv bild genom att kontaktkopiera mot ett annat hemmagjort fotopapper, i skenet av en skrivbordslampa. Nej förresten, ett stearinljus är bättre.
Då kan vi börja snacka om HANTVERK!
(det sista menat som ett skämt, i syfte att väcka eftertanke...
)