Annons

Dator och D200

Produkter
(logga in för att koppla)

mlondahl1

Aktiv medlem
Efter fyra år har min dator lagt ner och det är dags för en ny. Jag skaffade en Nikon D200 i våras, underbar kamera, och skulle gärna vilja ha en dator som orkade med att arbeta med raw-filerna i Photoshop eller lightroom när det nu kommer.

Vad behöver jag? Hur mycket internminne? Hur snabb processor? Grafikkort? Min hustru sätter budgeten till 6000 spänn, har ni några förslag? Skärm har jag.


Fungerar det här tror ni?:
Processor Sempron 2800+
512MB ram
250GB hårddisk
Asus Extreme AX1300 Radeon X1300 128MB grafikkort


Det är en Bussig S64 Sempron för 6080:- från www.styggapojken.com

Ett stort tack för all hjälp och synpunkter.
 
512 MB RAM är i alla fall på tok för lite minne. Minst 1 GB, gärna 2 GB om det skall räcka ett tag.

Resten har jag ingen direkt koll på. Men det verkar som om den nya generationens programvaror, Lightroom och Aperture, börjar ställa rätt höga krav på processorn.
 
1 GB RAM alltså, jag misstänkte nog det. Men Avseende resten? Hur stor roll spelar grafikkort egentligen? Och processorsnabbhet?
 
Grafikkort spelar ingen som helst roll om du inte skall spela. Processorns betydelse har tidigare varit underordnad, men jag tror att det börjar förändras nu när bildbearbetning verkar röra sig mer mot icke-förstörande bearbetning av råfiler.

Nu är jag ingen expert på datorer, men jag är lite nyfiken på varför din "Bussig" blev så dyr. Tar du en vassare "Rustibus" i samma butik och lägger på så du har 1 GB RAM kostar den ju bara 150 kr mer.
 
Om du orkar bygga själv kanske detta kan vara ett alternativ:4GHz för 7100kr

Om du redan har en ATX låda och nätagg så kan du nog återanvända och på så sätt hålla nere prislappen.
 
Bygga egen dator? Det låter rätt intressant. Hur lätt är det? Jag vet verkligen inte särskilt mycket om datorer, men är nog tillräckligt klyftig för att lära mig om det är någon som har bra länktips?
 
Att bygga ihop är inte särskilt svårt om man bara kommer ihåg att köpa in alla prylar. Dock så är det inte säkert att det blir billigare, även om man kanske får mest för pengarna. Vi har en tendens att ta den där prylen som bara kostar lite extra men är lite bättre. Gör man det på alla ingående delar i en dator så blir den en rätt bra summa på slutet iaf.

Sedan skulle jag vilja kommentera att 512 är alldeles för lite. Det håller jag inte med om. Jag kör D200 och har 512MB RAM. Naturligtvis skulle det vara bättre med 1GB, men som det låter här ibland kan man ju tro att det knappt fungerar. Jag störs inte ens särskilt mycket av mina fjuttiga 512. Körs för övrigt på en Athlon 2200+ processor.

Mvh
Maverick
 
Fredrik, du kör alltså raw-behandling med 512MB? Vilket program? Det låter ju lovande. Det behöver inte gå racerfort, bara jag slipper lämna datorn medan den funderar.

Jag sitter och surfar på datordelar, men det är ju rena djungeln...
 
Mitt tips är att gå på en datorbutik och kolla paket som de erbjuder istället för att kolla på Elgiganten, ONOFF osv. Kunnigare (oftast) och lättare att få hjälp om nåt strular. Att börja bygga en ny dator med väldigt begränsad kunskap om det pga att det ska bli billigare tror jag inte är nån bra ide. Visst. Det är inte hjärnkirurgi vi pratar om när man ska bygga en dator, men jag skulle nog vilja påstå att det verkligen är bäddat för problem. Finns intresset där så är det bara att börja läsa på.
Jag har själv jobbat i en datorbutik och otaliga kunder var in och köpte datorer i delar för att de trott att det skulle bli billigare. Men när de sen får problem och lämnar in den för felsökning så blir det väldigt dyrt. Sen är det nog många butiker som inte tar nåt för montering heller. Vi gjorde det inte iaf. Det tar inte så många minuter att sätta ihop en dator om man kan det. Gör man däremot fel så kan man få lägga ner hur mycket tid som helst på felsökning.

Angående minne så är det inte ens nåt att fundera på. Minst 1GB skall sitta i dagens datorer enligt mig. :) Visst startar datorn och går att använda med både 512MB och 256MB, men varför köpa en Ferrari och sätta i en växellåda med bara ettans växel? ;)

/Fredrik
 
Speglade diskar RAID-1 är alltid trevligt att ha. Finns inbyggt på en del moderkort, som t ex DELL 9100 (om jag minns rätt). Internminne 2 Gbyte och massor av hårddisk. Grafikkort som kan hantera två biuldskärmar tycker jag är en bra lösning, samt en skärm som kan ställas på högkant ger större bildyta vid bearbetning av stående bilder.
 
mlondahl1 skrev:
Fredrik, du kör alltså raw-behandling med 512MB? Vilket program? Det låter ju lovande. Det behöver inte gå racerfort, bara jag slipper lämna datorn medan den funderar.

Jag sitter och surfar på datordelar, men det är ju rena djungeln...

Jag har kört tillverkarnas egna program. Men nikons programvara som följer med är så kasst så då köpte jag Capture One LE och det fungerar utmärkt.

Har även kört Adobe och Camera Raw och det går utmärkt. Visst det går lite snabbare med större internminne men skillnaden är ju inget man behöver hetsa upp sig över i nån större utsträckning. Det är inte datorn som begrännsar mig i det jag gör, trots mina 512MB.

Mvh
Maverick
 
En annan fundering kring det här med skaffa ny datortemat..

Att grafikminnet inte spelar så stor roll vid bearbetning av en enskild i tex photoshop det köper jag, men har inte grafikminnets prestanda en viss inverkan på hur snabbt o smidigt datorn behandlar vinsning av stora mängder bilder samtidigt, jag tänker tex på apples iPhoto..

mvh johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.