Jag jobbar dagligen professionellt med en MacBook Pro med M1 och 16Gb RAM och kör inte sällan illustrator, photoshop, lightroom, final cut pro och audition samtidigt. Plus teams, en massa öppna fönster och annat jox man brukar ha igång. De gånger jag känt att jag behövt mer kraft handlar framförallt om när man jobbar med avancerade vektorillustrationer i illustrator, eller ska rendera/exportera tunga videofiler. För "vanlig" bildbehandling räcker kraften så det räcker och blir över. De tyngsta bildfilerna jag jobbar med är när jag processar och stackar 32-bits fits-filer (astrofoto) som kan väga flera hundra Gb.
Vill man ha stationär så håller jag med föregående om att en Mac Mini med typ 16 eller 24 Gb RAM och åtminstone 512 Gb Hdd är väldigt prisvärt och kraftfullt. Storleken på systemdisken tycker jag personligen inte är så avgörande, men mindre än 512 GB riskerar att fyllas upp snabbt. Själv brukar jag dock inte använda systemdisken som lagringsdisk utan lagrar externt samt använder en snabb usb-c-disk på 2Tb för videoprojekt främst för viss redundans och för att inte tynga ner systemdisken.