Annons

Dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Jag försöker plocka ihop datorkomponenter till en dator som ska användas för bildbehandling i Photoshop huvudsakligen, men aldrig till spel. Eftersom jag har dålig uppfattning om hårdvara vill jag gärna ha era synpunkter på mina val. Följande delar har jag tänkt mig:

Gigabyte GA-P55-USB3
Intel Core i3 540, 3.06GHz
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
Fractal Design Newton R2, 650W modulär
ELLER
Cougar S 550W Modular 80+ Silver

Ett grafikkort, nVidia GeForce 7800GTX, finns redan.
Tänkte köra med mina två 1TB externa diskar så länge. För att senare köpa in två 1TB Samsung Spinpoint.
Det finns fyra platser för RAM på kortet, så senare kan jag lägga till 2x4 utan att behöva byta ut de 2x4 som jag börjar med.
Har jag tänkt tokigt någonstans?
Mvh,
Tommy
 
sitter och funderar på ungefär samma konfig (men med amd för att komma ner lite till i pris.)

Jag har valt mindre ssd och en intern hårddisk istället.

känns som de där 128GB kan gå åt ganska snabbt annars.

Stoppa in en intern disk och använd de externa till backup.
 
Du har valt en CPU med inbyggd grafik, men ett moderkort utan stöd för det. Även om du redan har ett externt grafikkort skulle jag rekommendera att byta till ett moderkort med H55 chipset och skippa extra grafik.
Jag har inte jämfört prestandaskillnader mellan GeForce 7800GTX och den inbyggda i3 grafiken, men iom att 7800GTX är en så pass gammal modell blir jag inte förvånad om i3 slår det prestandamässigt.

På köpet får du ett tystare, svalare och framför allt strömsnålare paket. Du kan även spara lite pengar genom att köpa mindre PSU.

Ett förslag på moderkort skulle kunna vara Asus P7H55D-M EVO. Förutom stöd för integrerad grafik kommer du att få även eSATA, Firewire etc.

Sedan är jag inne på samma linje som tiq och skulle från början rekommendera minst en intern datalagringsdisk att jobba mot.
 
Senast ändrad:
1. Moderkortet gör jobbet till det priset.
2. Jag hade valt en fetare processor, i5 750 quad core kostar bara 700kr mer.
3. Jag hade valt Intel X25-M G2 framför Force, har 4 st intel och 1 st Force i olika maskiner och för mig är Inteldisken snabbare i verkliga livet. Forcedisken går dessutom på ett Giga moderkort likt det du valt. Som system och applikationsdisk räcker nog 80GB, min Win7-installation är på 37,5GB inkl. alla mina applikationer.
4. Grafikkortet du har duger så länge, uppgradera om och när det behövs.
5. Chassi och PSU är en smaksak.
6. Spinpoint F3 1TB är bra val, har fyra stycken. Men det finns även WD 2TB 7200rpm för både Sata 3 och 6Gb/s, kräver stöd i moderkort så klart.
 
Senast ändrad:
Jag köpte nyss dator och använder mig av en I5 760 (4 x 2.8GHz) och en Arctic Cooling Freezer 7 PRO REV.2 (kylare för ca 200:) och kör denna processor i ca 3.4GHz utan problem. Måste vara den mest prisvärda processorn just nu.

Minnen i 1600MHz kräver en processor och moderkort som matchar/klarar den frekvensen. Ovanstående processor kör minnena i 1333MHZ default, men överklockat så kör jag dom i just 1600MHz.

Totalt 8GB minne och sen har jag en 60GB SSD-disk + en intern SATA-disk för lagring. Installerar bara det viktigaste på SSD-disken.

Photoshop CS5 startar på under 3 sekunder.
 
Det var förstås Intel i5 760 jag menade, den är dessutom billigare än i5 750. Även i7 870 är prisvärd (+800kr) som erbjuder HT vilket har snålats bort på i5 7xx. Har båda i olika maskiner. Det är dumt att snåla på processor då det är den komponent som är krångligast att uppgradera.

För processorkylning är Corsair Hydro H50 ett alternativ. Prisvärd, bra och superenkel att installerad. 675kr.

Se till att minnen har stör för XMP om du kör 1600MHz, vilket jag förmodar att alla Corsairminnen har. Vanliga XMS3 eller Vengeance spelar ingen större roll bara de är 1.5V, köp de som är billigast.
 
Tack för alla era åsikter. De är guld värda för mig. Lite taskig känsla att lägga ut 8 - 10000:- på en dator och kanske missa något väsentligt bara för att man inte har rätt kunskap.
Nu ska jag visa min okunsakap igen. Frontpanelen på datorlådan jag valt har USB 2.0, eSata och ljuduttag. Antar att dessa ska kopplas till moderkortet för att fungera? Om så, hur ser man på specen för moderkortet att de existerar? Jag menar så att man inte tar miste på att de bara finns på bakpanelen av moderkortet.
/Tommy
 
Jaha, nu har jag läst och läst och kommit fram till följande som jag tror ska bli en kraftfull dator för bildbehandling. Kommentera gärna.

Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
Corsair 8GB (2x4096MB) 1333MHz XMS3
Cougar S 550W Modular 80+ Silver
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM
Fractal Design Define R3
Intel Core i5 760, 2.8GHz
Asus P7P55D
ca 8600:-

Använder två 1TB ext diskar och mitt nVidia Geforce 7800GTX till att börja med.
 
Lägg pengarna på objektiv så kan du kolla på fina bilder med vilken dator som helst :)
Om du lägger pengarna på dator istället så får du alltid sitta och pilla med dåliga bilder.
 
Lägg pengarna på objektiv så kan du kolla på fina bilder med vilken dator som helst :)
Om du lägger pengarna på dator istället så får du alltid sitta och pilla med dåliga bilder.

Håller inte riktigt med dig. Jag har en 5DMkII och ett antal L-objektiv så det duger nog. Men med RAW-filer på 25MB behövs en riktig dator.
 
Det borde bli riktigt bra direkt ur kameran!
Det är inte riktigt det det handlar om. Bara att se igenom de bilder man kommer hem med är frustrerande i en sex år gammal dator eftersom det tar i snitt 3-4 s mellan varje bild. Och jag förstår inte varför man inte skulle utnyttja senaste tekniken i efterbehandlingen av bilderna om man nu bejakar det i utrustningen för att ta bilden. Om det inte är av ekonomiska hänsyn så klart. Med ditt synsätt kan man ju också ifrågasätta om det egentligen finns ett behov av våra supermoderna digitala reflexkameror. Det har ju tagits många "odödliga" foton med väldigt enkel utrustning. Det är naturligtvis inte utrustningens standard som med automatik ger den bästa bilden utan fotografens skicklighet, men en avancerad utrustning underlättar vid många tillfällen.
Mvh,
Tommy
 
Jaha, nu har jag läst och läst och kommit fram till följande som jag tror ska bli en kraftfull dator för bildbehandling. Kommentera gärna.

Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
Corsair 8GB (2x4096MB) 1333MHz XMS3
Cougar S 550W Modular 80+ Silver
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM
Fractal Design Define R3
Intel Core i5 760, 2.8GHz
Asus P7P55D
ca 8600:-

Använder två 1TB ext diskar och mitt nVidia Geforce 7800GTX till att börja med.

Hej,
Ser bra ut, men jag har två frågor.
1) SSD. Min erfarenhet är att Intel X25-M G2 är bättre än Force. Många inkl. undertecknad har haft både hårdvaru och prestandaproblem med denna disk. Och 80GB räcker gott och väl som system/appdisk.
2) Asus är ett säkrare val än Gigabyte vilket är bra, ett par kronor dyrare men det är det värt. P55 chipset är bra. Det som skiljer enklare från mer avancerade moderkort (Asus + 1156 + P55) är USB3 eller inte, Sata 6Gb/s eller inte, eSata eller inte, Firewire eller inte, etc. Alla kort som heter -E har USB3 och Sata 6. Jag skulle betala extra för att få P7P55D-E (1188kr Misco) eller P7P55D-E PRO (1555kr Misco). Datorn jag sitter vid just nu har det senare moderkortet och det går som tåget.

PS.
I början av nästa år släpper Intel sin nästa generation av processorer på en ny sockel som heter 1155. Värt att vänta...?
http://www.sweclockers.com/nyhet/13089-intel-sandy-bridge-i-svensk-butik
http://www.sweclockers.com/nyhet/13204-asus-prissatter-moderkort-for-sandy-bridge
 
2010-12-14 07:00 - TechWorld:

Flashdiskar (ssd) går sönder oftare än hårddiskar. Detta enligt statistik från den franska sajten, Hardware.fr, som samlat in data från en anonym återförsäljare av datorkomponenter, där alla returärenden och reklamationer på grund av produktfel bokförts.

I genomsnitt går 2,05 procent av alla sålda ssd-produkter sönder, att jämföra med 1,94 procent av alla hårddiskprodukter. Detta för hårddiskar med antingen en eller två terabyte lagringskapacitet.

Intressant nog ser Intel ut att vara den tillverkare som skapar mest tillförlitliga ssd-produkter. Tillverkarens flashdiskar är över tre gånger så tillförlitliga jämfört med produkter från konkurrerande Corsair, Crucial, Kingston och OCZ.

Intels ssd har reklamerats i 0,59 procent av fallen, att jämföra med produkter från konkurrenterna som reklamerats i mellan 2 och 3 procent av fallen.
 
2010-12-14 07:00 - TechWorld:
..
I genomsnitt går 2,05 procent av alla sålda ssd-produkter sönder, att jämföra med 1,94 procent av alla hårddiskprodukter. Detta för hårddiskar med antingen en eller två terabyte lagringskapacitet.
..

Intels ssd har reklamerats i 0,59 procent av fallen, att jämföra med produkter från konkurrenterna som reklamerats i mellan 2 och 3 procent av fallen.

jag får det till 0,11 procentenheters större risk. vilket i min bok hamnar i kategorin försumbart.

att intels ssd var såpass mycket lägre frekvens var ju intressant. känns som deras 40gb för 795 kr är ett givet köp för vilken dator som helst.
 
Hej,
Ser bra ut, men jag har två frågor.
1) SSD. Min erfarenhet är att Intel X25-M G2 är bättre än Force. Många inkl. undertecknad har haft både hårdvaru och prestandaproblem med denna disk. Och 80GB räcker gott och väl som system/appdisk.
2) Asus är ett säkrare val än Gigabyte vilket är bra, ett par kronor dyrare men det är det värt. P55 chipset är bra. Det som skiljer enklare från mer avancerade moderkort (Asus + 1156 + P55) är USB3 eller inte, Sata 6Gb/s eller inte, eSata eller inte, Firewire eller inte, etc. Alla kort som heter -E har USB3 och Sata 6. Jag skulle betala extra för att få P7P55D-E (1188kr Misco) eller P7P55D-E PRO (1555kr Misco). Datorn jag sitter vid just nu har det senare moderkortet och det går som tåget.

PS.
I början av nästa år släpper Intel sin nästa generation av processorer på en ny sockel som heter 1155. Värt att vänta...?
http://www.sweclockers.com/nyhet/13089-intel-sandy-bridge-i-svensk-butik
http://www.sweclockers.com/nyhet/13204-asus-prissatter-moderkort-for-sandy-bridge

Hej!
Lite oroande det du skriver och citerar om SSD-diskar. 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA har ju betydligt lägre skrivhastighet än Corsair Force men det spelar kanske ingen roll om den bara används till OS och program för då läses det väl bara från den. Eller? Har nu ca 40GB med XP ocxh program så 80 räcker väl även om Win7 tar lite extra.
Ska titta lite på moderkorten du föreslår. Kan ju vara bra att vara lite framtidssäker med SATA 6 och USB 3.0.
Jag hade först valt 1600MHz-minnen, men tror det räcker med 1333MHz eftersom datorn aldrig kommer att användas till spel.
Tack för att du tog dig tid att kommentera.
/Tommy
 
ANNONS