Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

datering av rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det är närmare 1958 eftersom nummerserien för Rolleicord Va, typ 2 går från 1905000 till 1943999. Denna variant producerades mellan 1958 och 1961. En trevlig kamera!
 
Tackar för svaren. Det är en kompis som är så modern, Själv kör jag med en Rolleicord III från 1953 så jag hänger väl inte riktigt med i den tekniska utvecklingen.
 
orjanc skrev:
Tackar för svaren. Det är en kompis som är så modern, Själv kör jag med en Rolleicord III från 1953 så jag hänger väl inte riktigt med i den tekniska utvecklingen.


Precis en sån Rollei har jag också, hur tycker du att det funkar att plåta med den?
 
Rolleicord är utmärkt att plåta med. Men det är enligt min mening en kamera för svartvita entusiaster. Tillgång till mörkrum och förstoringsapparat för 6x6 är att föredra.
Mycket robust kamera, fin mekanisk slutare och bra optik. Visst kan den sega på långa tider, men i regel fungerar de korta, och det är fullt möjligt att serva slutaren om man gillar kameran och vill ha den i toppskick.
 
Man kanske skall starta en rollei sällskap här på FS? Det finns ju en massa rollei innehavare här på forumet. En av mina bästa stunder är när jag går runt och fotar med min rolleicord.

/David
 
Jag tycker att Rolleicorden är fantastisk att plåta med. Visst har den sina begränsningar och egenheter men den är kul och den mekaniska kvaliteten är fantastisk. Har tagit en del nattfoto med den och det har blivit lysande resultat. Man får dock tänka på att det inte är den bästa kameran när det gäller att hantera motljus. Är mycket nöjd med min kamera och försöker använda den så mycket som möjligt. Ser gärna ett forum för Rollei här på fotosidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.