ANNONS
Annons

Dammig CCD?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mr.X skrev:
Jag har en grön prick på varje bild jag tagit md min Fuji S2:a, kan det vara en pixel som är pajj lr smutsig CCD? Om det nu är pixelfel borde väl Fuji fixa det på garantin.. sålänge dem inte går efter regeln "Garantin gäller endast om 2 pixlar i följd glöder" etc. etc.

Min brorsa hade en eller två döda pixlar på sin Canon S30, som ju faktiskt är en enklare kamera än S2:an. Han fick en ny av Canon.
Har du döda pixlar tycker jag Fuji ska åtgärda det, även om det bara är en.

Har du blåst CCD:n?

Calle S skrev:
Har du blåst CCD:n?

Nae, inte det.. men det är skumt att den är grön. Sålänge det inte hamnat en salladsbit på CCD:n så tror jag nästan att den har en död pixel, lr vad tror du? :D

Sjysst att byta ut kameran iaf, skärmtillverkare t.ex har ju en regel om att det skall vara ett antal pixlar bredvid varandra för att garantin ska gälla. Hoppas det inte är så den här gången.

Är det någon annan som har lämnat in sin digitalkamera pga pixelfel?

/Christian

Senast ändrad:
Varför har man inte liknande varning på cigaretter? "Akta dig för den gödande änden" [/B][/QUOTE]
Förmodligen avsett för den amerikanska marknaden där såna korkade varningar måste finnas med, med tanke på risken för stämningar om kunden klantar sig och skadas. har hört om manualer för motorsåg med instruktioner typ " du kan INTE stoppa klingan med händerna..." om det är sant vet jag förstås inte. :)

Mr.X skrev:

Sjysst att byta ut kameran iaf, skärmtillverkare t.ex har ju en regel om att det skall vara ett antal pixlar bredvid varandra för att garantin ska gälla. Hoppas det inte är så den här gången.

Det är mycket möjligt att det är nästan helt omöjligt att serietillverka 100% felfria CCD:er, åtminstone inte om man vill se en nolla till på prislappen. Så var det iallafall för LCD-skärmtillverkarna nyligen och troligen fortfarande.
Jag har hört att man med mjukvara kan 'mappa bort' den defekta pixeln så att den interpoleras fram av intilliggande pixlar. Det låter som en vettig och rimlig lösning. Troligen gör verkstaden det om du lämnar in den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar