ANNONS
Annons

Dammig CCD?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Tja!
Jag har fått damm på CCD(?) i min D100.
Vågar jag blåsa bort det med en såndär trycklufts spray eller har någon ett bra tips?

Jag hade varit mycket försiktig och antagligen inte vågat göra något själv om det varit min kamera...

Har ingen aning om vad en verkstad kan ta för att fixa det, men visst är det värt en del att få garanti på ingreppet istället för att riskera en kamera för 25.000?

Hej

Till min Fuji S2PRO rekommenderas en gummiblåsa som första alternativ. Tryckluft skall EJ användas!! I ett andra alternativ skall SensorSwabs användas. Obs, detta gäller Fuji S2PRO, Nikon har ev andra rekommendeationer.

Johan
www.motljus.com

Om du nu måste göra något själv så är det bättre att suga ut dammet än att röra omkring det och riskera CCD och annat.

Det finns små tryckluftsbehållare som suger som är suveräna. De har en mjuk borste framtill som är skonsam mot det man skall suga upp.
Dessa finns hos datorhandlare elle Clas Ohlsson.

Har du garanti är det väl bara att lämna in den. Eller vill du inte skiljas från den? :)

Stegge skrev:
Om du nu måste göra något själv så är det bättre att suga ut dammet än att röra omkring det och riskera CCD och annat.

Det finns små tryckluftsbehållare som suger som är suveräna. De har en mjuk borste framtill som är skonsam mot det man skall suga upp.
Dessa finns hos datorhandlare elle Clas Ohlsson.

Har du garanti är det väl bara att lämna in den. Eller vill du inte skiljas från den? :)

ursäkta att jag frågar, men är dessa tips rekommenderade av tillverkarna. Borstar skall absolut EJ användas enligt de uppgifter som jag har hittills. Risken att repa ccd- elementet är överhängande.

Garantin gäller ej för damm på ccd-elementet om det inte fanns där då kameran var alldeles ny och så var det ju ej i detta fall

Johan

En digitalkamera ska förstås inte behöva in på service bara för några dammkorn lagt sig på CCDn.
Allmänt gäller att man INTE ska vidröra CCDn med någonting alls. Likaså, som julgus säger, ska man inte blåsa med flaskluft. Gummiblåsa utan borste är vad som gäller.
Jag tror dock inte en ny, ren (ej vidrörd) borste kan skada något.
Se för allt ivärlden till att inte slutaren/spegeln smäller igen när du håller på. Då kan du räkna med DYR reparation... Bruxen brukar beskriva hur man ska göra.
En proffsig fotobutik kan säkert hjälpa till om man är tveksam.

Senast ändrad:
Har en D60 och där beskrivs hur man ska förfara vid rengöring av dess CMOS.
Vara ansluten till extern kraftmating så att inte kraften tar slut med spegelnedfällnig som resultat och då kanske med en blåsmunstycke mellan CMOS och spegel.
Bilden i manualen visar en standard handhållen gummituta med blåsmunstycke på.
Borde finnas motsvarande instruktion för D100.
En dammsugare vid objektivfattningen som suger bort det damm man blåser upp så att det inte bara flyttar på sig och en blåstuta torde vara tillräcklig verktygsuppsättning.

Jo, det står också att man inte skall glömma att ta bort objektivet innan man börjar!
Vad är det för folk som skriver manualer?

Senast ändrad:
Jag tackar för så snabba svar. Jag ska kolla med min handlare.
Ang. maualer så står det till D100 att man ska akta sig så att man inte får fingrarna i ögat när man vrider på ratten på kamerahuset, då man samtidigt tittar i kameran.(!!!)
Varför har man inte liknande varning på cigaretter? "Akta dig för den gödande änden"

Angående Hasse Lundbergs svar:
Är det inte så att CMOSen på en D60 är skyddad av en glasskiva, vilket den inte är på D100? I så fall kräver nog D100an lite extra försiktighet.

/Grabben som läser alldeles för mycket om kameror han inte har.

Min handlare brukar blåsa rent kameran gratis så det är väl bara att kolla hos din handlare.

Flaskluft bör man inte använda av två orsaker. Dels för att munstycket är för litet vilket resulterar i att den expanderande luften kyls ned och till slut bilder en frostdimma och därmed får du fukt i kameran.

Det andra är att reglagen till dessa luftburkar inte är direkt finmotoriska vilket leder till ett ojämnt flöde. Trycket kan vara ganska högt, i synnerhet om det är en ny burk. Jag har lyckats blåsa ur ett dia ur sin ram en gång.

Det finns en tredje orsak och det är att man aldrig kan vara säker på kvalitén i luften såvida du inte går till en påfyllningsstation för andningsluft. Det är inte ovanligt att det följer med oljedimma in i tryckbehållare, vilket sedan lägger sig över CCD i det här fallet. Oljan kommer som regel ifrån dåliga kompressorer.

Mvh
Maverick

Man använder Isopropylalkohol finns på Apoteket,kompress öppen slutare använd nätadapter så att inte slutaren stängs om batteriet tar slut.

patrikol skrev:
Man använder Isopropylalkohol finns på Apoteket,kompress öppen slutare använd nätadapter så att inte slutaren stängs om batteriet tar slut.
Batteriet tar aldrig slut på en D-100;-)

Jag använder luft från kompressor på jobbet som vi blåser rent neg med, funkar bra.

Själv har jag prövat med "blåsan utan borsten" när jag rengjort min D1h, men jag tycker det är lite för lite drag i den, så jag köpte en så där "örontuta" på apoteket för 15kr, en sån man sköljer öronen med, fungerar bra med lite teknik. Övning ger färdighet.

Detta är ett kärt ämne på alla fotoforum världen över.. Man kan läsa både bra och dåliga metoder, men mest känns det att inte vidröra CCD:n alls eller rättare sagt den skyddande "hinnan"(som jag inte kommer ihåg vad den heter. Finns ialla fall på D1h och D1x, vet ej med D100).

Lycka till!

Jag har använt mig av både luft på flaska och luft från en oljefri komprimator till min D100. Funkar fint båda två.
På min flaska är det inga som helst problem att dosera trycket.
En lite dum sak på D100 är ju däremot att man inte kan fälla upp spegeln utan nätadapter. Detta är ju å andra sidan rätt lätt att komma runt om man (som jag) saknar en sådan genom att ställa in kameran manuellt på BULB och hålla ner avtryckaren medan man gör rent sin dammiga CCD :)

NiklasD100 skrev:

En lite dum sak på D100 är ju däremot att man inte kan fälla upp spegeln utan nätadapter. Detta är ju å andra sidan rätt lätt att komma runt om man (som jag) saknar en sådan genom att ställa in kameran manuellt på BULB och hålla ner avtryckaren medan man gör rent sin dammiga CCD :)
Ja, det låter dumt. Det lär vara mycket större risk att någon snubblar i nätsladden, eller strömavbrott än att ett nyladdat batteri skulle dö.
Att försöka hålla avtryckaren intryckt i B-läget låter väldigt riskabelt tycker jag...

NiklasD100 skrev:

Ja, det låter dumt. Det lär vara mycket större risk att någon snubblar i nätsladden, eller strömavbrott än att ett nyladdat batteri skulle dö.
Att försöka hålla avtryckaren intryckt i B-läget låter väldigt riskabelt tycker jag...

Linmajon skrev:

Funkar fint för mig. Inga problem alls att få ett bra grepp faktiskt.
Visst går det att köra på 30 sekunder eller någon annan fast tid oxå men då är ju risken att det trillar in nytt skräp på CCDn medan man väntar på att slutaren ska stänga sig... ;)
I vilket fall som helst är det löjligt att man ska behöva inhandla en nätadapter för att göra det på "rätt sätt" när ett fulladdat batteri räcker 5-600 bilder.

Jag har en grön prick på varje bild jag tagit md min Fuji S2:a, kan det vara en pixel som är pajj lr smutsig CCD? Om det nu är pixelfel borde väl Fuji fixa det på garantin.. sålänge dem inte går efter regeln "Garantin gäller endast om 2 pixlar i följd glöder" etc. etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar