Ytterligare ett par saker om sensordamm. Att det är något av ett problem som vi får dras med visar väl denna tråd tydligt. Att en del inte ser det beror väl på vad de fotar och om de använder små bländare eller inte. Så det är inte bara vi slarvputtar som drabbas utan en del inser inte att de är slarvputtar. Jag har följt debatten sedan länge och haft problem med damm så länge jag haft Dslr.
Det finns ett par saker som inte nämns.
Jag upplever att problemt med damm som inte går att blåsa eller pensla bort är störst på vintern när det är riktigt kallt.
Teorin jag själv tror på är denna. När vi går ut med kameran i -20 grader kommer den ganska snabbt kylas ner. Luften inne i spegelhuset har en relativfuktighet som är densamma som vi hade hemma i vår våning vid plus 20 grader. Kall luft kan hålla mycket mindre fuktighet än varm. Så när vår kameras metall/glas blir kall kommer den fuktiga luften (relativ fukt) att avsätta sig på kalla ytor. Jämför med fukten på utsidan på glaset fyllt med Whiskey och is. Har vi då en glasskiva med damm så sätter sig kondensen först där det finns damm. Det som meteorologin kallar kondenskärnor och är början till regndroppar. Har vi nu fått damm som fått fukt på sig så klibbar det naturligtvis fast och går inte att blåsa bort. Våt swabb alltså.
En annan okänd och ny faktor är att det börjar komma nya kameror där glasfiltret framför sensorn inte har beläggningen på insidan utan på utsidan. Denna tennoxid beläggning påstår vissa kunna skadas av vätskor typ Eclipse. Därför finns det nu en ny Eclipse som kallas E2. Tennoxid lär vara känslig för alkohol och kunna lösas upp vid upprepad tvättning. Om tennoxidbeläggningen försvinner så får ni en Ir kamera och det är inte särskilt kul för normalfotografering. Den som följt debatten om Leica M8 vet vad jag menar.
Ni kan själva läsa mer hos
http://www.photosol.com/cameras_bymfg.html
Bland annat Canon 400D och 1DMKIII har denna typ av sensor. Ökar kanske risken med att swabba sin sensor eller är bara ett skrämskott.
Till sist finns det ju nu sensorrengöring inbyggt i en del nya kameror. Vissa tester visar att dessa är i princip värdelösa. Men labtester är en sak och verkligheten ibland en annan. Jag ser fram emot att höra om proffs och andra som fått sina 1DMKIII behöver göra ren sin sensor mer sällan än de gjorde med sina gamla 1DMKII.
Och jag håller med trådskaparen till 100%, var inte fega. Fortsätt blåsa, pensla och swabba. Inte sjutton skulle jag lämna in min kamera varannan månad och bli blåst på 600 kr för något jag själv fixar på 10 minuter. Att sedan Sensor/Swab är löjligt dyra är en annan historia. Jag har provat billigare alternativ men de ställer ofta till med mer problem än de löser.
Så förmodligen har markandsförarna hos Photographic Solutions satt priset rätt, inte efter vad de kostar att tillverka utan den alternativkostnad deras kunder har. Amen.