Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på CCD

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex67

Medlem
Hej!
Har läst en del inlägg i detta forum och undrar lite över damm på CCD:n. Är det vanligt förekommande?? Får för mig det efter att ha läst flera inlägg. Har i så fall rengöring varit lätt, och har smutsen försvunnit??
 
Har haft min kamera i ungefär tre månader och fick nyligen ta bort damm för första gången. Den här gången räckte det att blåsa bort dammet med en gummiblåsa.
 
Kan vara lurigt att blåsa med luft,det kan bli
värre en vad det var(en som gjort det)
 
Jag körde efter tips från ett proffs med dammsugaren ;)

Fällde upp spegeln och sen drog jag ett varv (inte inne i huset såklart). Fungerade klockrent. Passade även på att dammsuga alla gluggarna och bälgen så slipper man ju lite damm därifrån framöver.
 
Dammsugare...?

Vill minnas att sådana alstrar rätt mycket statiskt elektricitet...? (även vid munstycket)
Ifall det stämmer är det kanske inte så bra med den vanliga hushållsmaskinen...?

Vad jag vet använder servicetekniker särskilda "elektronik-dammsugare" för rengöring.
Oftast brukar det finnas en anledning till sånt...

Någon som vet mer om ämnet?


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
Jag har haft ett par stora dammkorn på sensorn som retat ihjäl mig nästan. Gick till apoteket och köpte en liten gummiblåsa för 26 kronor istället för en från Hama för 99. Funkade helt perfekt!
Liten och smidig att ha med sig i fotoväskan också...
 
Jag skulle lämna in min D70 för att få bort damm på CCDn. Det gick på garantin. Kanske lite knasigt men ja sa inte emot.
 
Märkligt! Damm är ju helt naturligt på en systemkamera. Om det hade varit en kamera med fast objektiv så hade man ju förstått...

Damm utanpå kameran kanske också går på garantin ;-) Eller linsputsning?
 
vad jag har hört så ska man aldrig suga, bara blåsa när man vill bli av med damm i kameran.. suger man så kan man lika gärna suga in nytt damm i kameran utifrån, medan om man blåser (med dammfri luft från tex luft på burk) så blåser man bara ut damm från kameran..
-G
 
Jag använder spatel, ultramjuk kliniskt ren duk och Eclipse rengöringsvätska för att rengöra CMOS-senorn på min EOS 10D...fungerar excellent...fungerar precis lika bra på en CCD-sensor.
 
Tryckluft på burk

Hej!
Jag undrar om det är bra eller dåligt att använda kemiskt ren tryckluft på sprayburk. Dessa finns att köpa på en massa ställen, teknikmagsinet, bil tema osv.
 
I någon av dessa alla damm-trådar så varnar en del över att det kan komma en flytande vätska från sådana burkar om man trycker för länge. Jag kommer inte ihåg exakt vad det är, men har för mig att någon sa att det bara var kondenserad luft, men det kan ändå bli märken som man inte kan bli av med så lätt.

/ Marcus
 
Re: Tryckluft på burk

Tullo skrev:
Hej!
Jag undrar om det är bra eller dåligt att använda kemiskt ren tryckluft på sprayburk.

Dåligt. Luften har innuti burken formen av en vätska som lätt kan följa med ut, oavsett hur burken används. Det är dörför inte rekomenderat att använda luft på burk.
Istället är det i första hand gummiblåsa och i andra hand specialverktyg och specialvätskor som gäller. Du vill troligtvis inte riskera skador på en såpass dyr kamera, så var försiktig.

//
 
Jag tackar för alla svar! Blir ingen tryckluft på burk för min del :)

Trevlig sommar!
 
Slowfinger skrev:
Jag Gick till apoteket och köpte en liten gummiblåsa för 26 kronor istället för en från Hama för 99. Funkade helt perfekt!
Liten och smidig att ha med sig i fotoväskan också...
Har du mer info om den? Till vad ska den användas "egentligen"? Apoteket är kanske inte första stället jag tänkte på för CCD rengöring :)
 
Bjirn skrev:
Har du mer info om den? Till vad ska den användas "egentligen"? Apoteket är kanske inte första stället jag tänkte på för CCD rengöring :)
Det finns olika gummiblåsor. Jag har en liten sådan hemma, tror att den medföljde någon revaxörförpackning (vaxproppslösare) jag hittade slängd. Sen har jag sett större för lavemang... Vet dock inte om sådana finns på Svenska apotek, såg sådana utomlands.

Men på Apoteket finns andra saker som kan vara bra i fotosammanhang. Glasflaska med pipett för att ha vätmedel i. Fungerar klockrent om man inte blandar till stora satser utan bara så att det räcker till de rullar man framkallar för stunden. Annat är mörka glasflaskor att förvara fotokem i, finns i olika storlekar. Dessa saker finns dock sällan i lager men går att beställa hem och är förhållandevis billiga. Någon har nämnt räddningsfilt (metallfolie) som man kan använda som reflektormaterial.

Det är rätt kul att se vad man kan hitta för roligt på specialbutiker som ofta har annat än man förväntar sig. När jag arbetade på Systembolaget en gång i tiden var systemet billigast på kolsyrat vatten, vi slog Hemköp som låg vägg i vägg med säkert en eller två kronor per flaska (det var 10 år sedan), tror att vattnet kostade mindre än vad panten på flaskan var på den tiden. Idag är det fortfarande hyffsat billigt och en flaska 33 cl kostar 3 kronor enligt prislistan på nätet, det borde vara inklusive pant. Det styckepriset tror jag inte många livsmedelsbutiker har. Så nästa gång man är törstig så... Nä förresten, det fanns ju en massa annat att släcka törsten med där :)
 
Den jag köpte var samma lilla orangebruna blåsa som ligger i Revaxörförpackningen (för öronsköljning). Den kan säkert användas för annat också som inte behöver beskrivas på det här forumet ;-)
 
Jag kan rekommendera blåsan från blåsborsten Hansa Dynamic som finns att köpa på www.photax.se för 88 kr.

Blåsan är större än Revaxören och ger därmed bättre tryck.

Hittills har den fungerat klockrent för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.