Advertisement

Annons

Damm och andra problem

Produkter
(logga in för att koppla)
. något annat alternativ finns inte för ska jag skicka bort kameran så tar de 1000kr för att skicka den och sedan kommer arbetskostnaden till, så det blir alltför dyrt för en kamera som inte är värd så mycket.

Vem tar 1000 kronor ?, har du pratat med Nikon ?, annars ring dom på måndag och hör vad en sensorrengöring på en D40x kostar, för jag tror du överdriver priset extremt mycket.
 
Ja, de blev ju stor skillnad. Men jag skulle aldrig våga göra det själv, är alltför oerfaren, så jag överlåter det till proffs.

EDIT:
Jag kan föresten inte ta foto på en vit vägg för den vägrar fokusera så jag får ingen bild tagen.
Med tryckluft, menar du såna där luftflaskor som man brukar blåsa rent dataelektronik med?
Kan man faktist använda sånt? Är det inte för högt tryck som kan skada något där inne?

Använd INTE luftflaska! Du kan få en beläggning när du använder en sådan.
 
Vem tar 1000 kronor ?, har du pratat med Nikon ?, annars ring dom på måndag och hör vad en sensorrengöring på en D40x kostar, för jag tror du överdriver priset extremt mycket.

Jag pratade med fotoaffären här, de tar 1000kr bara för att sända dit den, det gör de flesta försäljare här.
Finns 2 butiker här nära som säljer kameror och en inne i stan, har frågat dem.
Närmaste Nikon butik (rajala) ligger typ 1,5 timmes bilresa härifrån och de talar finska vilket inte jag gör :D.
(bor i finland)
 
Jag pratade med fotoaffären här, de tar 1000kr bara för att sända dit den, det gör de flesta försäljare här.
Finns 2 butiker här nära som säljer kameror och en inne i stan, har frågat dem.
Närmaste Nikon butik (rajala) ligger typ 1,5 timmes bilresa härifrån och de talar finska vilket inte jag gör :D.
(bor i finland)

Ring och prata direkt med Nikon på måndag om vart du skall skicka den för att skicka den direkt till Nikon själv, och vad en rengöring kostar för det låter väldigt mycket med 1000 kronor.

Nu kan jag inte så mycket engelska, men jag tror att Nikon har ett service center i Finland, och inte borde det kosta 1000 kronor (~110 EUR) att skicka kameran inom Finland. du kan nog få ner priset rätt bra. som sagt ring deras support, rätt säker på att priset nog blir bra mycket billigare.
 
Ring och prata direkt med Nikon på måndag om vart du skall skicka den för att skicka den direkt till Nikon själv, och vad en rengöring kostar för det låter väldigt mycket med 1000 kronor.

Nu kan jag inte så mycket engelska, men jag tror att Nikon har ett service center i Finland, och inte borde det kosta 1000 kronor (~110 EUR) att skicka kameran inom Finland. du kan nog få ner priset rätt bra. som sagt ring deras support, rätt säker på att priset nog blir bra mycket billigare.

Tack för infon, Ska kolla upp det. :)
 
Ringt runt lite idag.
Själva sensor rengöringen kostar 40€ men det är frakten dit och tillbaka som kostar massor, därav 100€ för alltihopa... Finns inga återförsäljare här som rengör sensorn, allt måste sändas iväg långt.
Närmaste service punkten ligger 4 timmars väg härifrån..

1 gång per år brukar ena butiken ha folk från nikon där som rengör kameror, men det gäller att hålla ögona öppna då så man inte missar tillfället..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.