Annons

Damm och andra problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Mekitaton

Aktiv medlem
Nu har ju jag en gammal kamera, men ni kanske har något svar ändå.

Jag har en Nikon D40X och hur mycket jag blåser rent vid sensorn så lyckas det ändå komma in skit där efter en kort tid och då byter jag inte objektiv stup i kvarten (har bara ett än så länge, förutom kit objektivet som jag numer aldrig använder).
Det är riktigt stora dammkorn och ibland nåt långt hår liknande skräp som lyckats ta sig in.
Hur är detta möjligt? Är det inte tillräckligt tätt vid "låsningen"?

Sedan är det också problem med att få in bilderna via datakabeln, efter 50 bilder tappar datan kontakten med kameran och jag måste starta om kameran igen.
Som mest har jag lyckats få in 100 bilder på raken. Detta är riktigt jobbigt då jag har runt 900 bilder ska laddas in och proceduren börjar om från början igen med bild 1.....
Samma sak händer även med fullt batteri.
 
En minneskortläsare borde kanske fixa det ena problemet. (inte kamerans problem, men ditt :) )
 
När du pratar om skräpet på sensorn låter det mer som om du bara får bort det från sensorn men inte får ut det ur spegelhuset, så så fort du sätter på objektivet och börjar använda kameran igen så ramlar det bara tillbaka och lägger sig på sensorn.

Om du vänder kameran upp och ned när du blåser och blåser runt i alla skrymslen så ramlar det förhoppningsvis ut.

Annars brukar tillverkarna bjuda på en sensorrengöring på fotomässor, blir det en i närheten av dig kan du alltid titta in med kameran!

Okej, så det är vanligt att det inte funkar med datakabeln? Då kan man ju undra varför de ens har den med.

Tanken är nog att det ska funka, men de flesta använder kortläsare ändå.
 
När du pratar om skräpet på sensorn låter det mer som om du bara får bort det från sensorn men inte får ut det ur spegelhuset, så så fort du sätter på objektivet och börjar använda kameran igen så ramlar det bara tillbaka och lägger sig på sensorn.

Om du vänder kameran upp och ned när du blåser och blåser runt i alla skrymslen så ramlar det förhoppningsvis ut.

Annars brukar tillverkarna bjuda på en sensorrengöring på fotomässor, blir det en i närheten av dig kan du alltid titta in med kameran!



Tanken är nog att det ska funka, men de flesta använder kortläsare ändå.

Jo, jag har nog kameran upp och ner och jag blåser runt där ganska länge, har nog gjort det flera gånger på bara nån vecka.
Vi har inga fotomässor här, det är alltför litet ställe. Några från nikon brukar komma in till storstan en gång per år så jag tänkte att jag kanske ska göra ett försök, något annat alternativ finns inte för ska jag skicka bort kameran så tar de 1000kr för att skicka den och sedan kommer arbetskostnaden till, så det blir alltför dyrt för en kamera som inte är värd så mycket.
 
Öppnar spegeln när du blåser så att det är sensorn du blåser på? Om inte så blåser du ju bara ren spegeln.

Var syns dammet, när du tittar i sökaren eller på bilderna?
 
Okej, så det är vanligt att det inte funkar med datakabeln? Då kan man ju undra varför de ens har den med.

"något annat alternativ finns inte för ska jag skicka bort kameran så tar de 1000kr för att skicka den och sedan kommer arbetskostnaden till, så det blir alltför dyrt för en kamera som inte är värd så mycket."

Klart det bör funka, men nu verkar det ju inte göra för dig och felsökning/skicka till verkstad kan ju blir dyr för en sån enkel sak som ju kan åtgärdas med en (billig) kortläsare. Så var mest min tanke.
 
Öppnar spegeln när du blåser så att det är sensorn du blåser på? Om inte så blåser du ju bara ren spegeln.

Var syns dammet, när du tittar i sökaren eller på bilderna?

*Fnissar* :D
Antar att den frågan va befogad då jag är ny inom området, men jo, jag ställer kameran på Bulb och håller in avtryckaren och blåser, jag var in på en fotoaffär som visade mig detta enkla sätt. ;)

Vissa av dammkornen syns på bilderna när jag förstorar dem men andra bara i sökaren, fotoaffären här sa att han aldrig tidigare sett en så smutsig kamera... :/
 
Nu har ju jag en gammal kamera, men ni kanske har något svar ändå.

Jag har en Nikon D40X och hur mycket jag blåser rent vid sensorn så lyckas det ändå komma in skit där efter en kort tid och då byter jag inte objektiv stup i kvarten (har bara ett än så länge, förutom kit objektivet som jag numer aldrig använder).
Det är riktigt stora dammkorn och ibland nåt långt hår liknande skräp som lyckats ta sig in.
Hur är detta möjligt? Är det inte tillräckligt tätt vid "låsningen"?

Sedan är det också problem med att få in bilderna via datakabeln, efter 50 bilder tappar datan kontakten med kameran och jag måste starta om kameran igen.
Som mest har jag lyckats få in 100 bilder på raken. Detta är riktigt jobbigt då jag har runt 900 bilder ska laddas in och proceduren börjar om från början igen med bild 1.....
Samma sak händer även med fullt batteri.

Hej,
jag är yrkesfotograf och gör rent mina kameror ofta. Jag gör jobbet själv och har aldrig förstört någon kamera men det krävs att man vet vad man gör och är försiktig.
Jag använder topps av hög kvalité samt tryckluft. Jag "toppsar" glaset framför sensorn systematiskt i olika riktningar. Då lossnar det skräp och tryckluften transporterar sedan ut skräpet. Nu har jag lyxen i min studio där jag har kompressor som levererar filtrerad helt ren luft. Har du inte det skall du absolut inte använda tryckluft från en "vanlig" kompressor. Den luften innehåller både olja, vatten och damm! Använd blåsbälg.
Jag bifogar ett par bilder. En innan topps och tryckluft och en efter. De är plåtade på liten bländare mot vit vägg. Jag har dragit i med massor av kontrast, skärpa mm för att dammet skall synas tydligt. Som du ser är det väsentligt mycket renare efter topps och tryckluft. Ta en ny bild på liten bländare och titta på den i datorn. Gör rent tills du är nöjd.
En del anser nog att jag är galen som ger mig in i kameran på detta sätt men mina kameror är verktyg som jag använder dagligen. Då finns det inte tid att skicka till verkstad för detta enligt mig enkla jobb för att få rent i kameran.
 

Bilagor

  • Before-Cleaning-55.jpg
    Before-Cleaning-55.jpg
    120.6 KB · Visningar: 66
  • After-Cleaning.jpg
    After-Cleaning.jpg
    70.9 KB · Visningar: 65
Ja, de blev ju stor skillnad. Men jag skulle aldrig våga göra det själv, är alltför oerfaren, så jag överlåter det till proffs.

EDIT:
Jag kan föresten inte ta foto på en vit vägg för den vägrar fokusera så jag får ingen bild tagen.
Med tryckluft, menar du såna där luftflaskor som man brukar blåsa rent dataelektronik med?
Kan man faktist använda sånt? Är det inte för högt tryck som kan skada något där inne?
 
Ja, de blev ju stor skillnad. Men jag skulle aldrig våga göra det själv, är alltför oerfaren, så jag överlåter det till proffs.

EDIT:
Jag kan föresten inte ta foto på en vit vägg för den vägrar fokusera så jag får ingen bild tagen.
Med tryckluft, menar du såna där luftflaskor som man brukar blåsa rent dataelektronik med?
Kan man faktist använda sånt? Är det inte för högt tryck som kan skada något där inne?

Fokusera manuellt eller sätt en svart tejp på väggen så att kameran hittar något att ställa in fokus på. OBS så liten bländare som möjligt. Bländare 22 eller mindre om det finns på ditt objektiv.
Man kan använda tryckluft på burk men man skall vara försiktig med dem då de kan spotta ur sig vätska om du skakar den eller håller den på sidan.
Jag har en kompressor som även används då jag skannar negativ och bilder. Det är på tok för mycket tryck i den för att blåsa med full kraft in i kameran men jag ställer ner trycket då jag gör rent mina kameror.
En handhållen blåsbälg i gummi är i det närmaste helt riskfri att använda.
Ser i tråden att du ställer kameran på B. Det finns då en risk att du råkar släppa avtryckaren så att slutare och spegel går ner. Leta istället upp rengöring av sensor i din kameras meny. Det brukar heta att man rengör manuellt. Använd det läget när du gör rent.
 
Det är snarast att föredra att ställa fokus manuellt så att väggen (eller vad man använder) är ur fokus. Man "vill" se dammet på sensorn och inte väggen ändå. Poängen är ju bara att få en enfärgad ljus bakgrund.
 
Hej,
jag är yrkesfotograf och gör rent mina kameror ofta. Jag gör jobbet själv och har aldrig förstört någon kamera men det krävs att man vet vad man gör och är försiktig.
Jag använder topps av hög kvalité samt tryckluft. Jag "toppsar" glaset framför sensorn systematiskt i olika riktningar. Då lossnar det skräp och tryckluften transporterar sedan ut skräpet. Nu har jag lyxen i min studio där jag har kompressor som levererar filtrerad helt ren luft. Har du inte det skall du absolut inte använda tryckluft från en "vanlig" kompressor. Den luften innehåller både olja, vatten och damm! Använd blåsbälg.
Jag bifogar ett par bilder. En innan topps och tryckluft och en efter. De är plåtade på liten bländare mot vit vägg. Jag har dragit i med massor av kontrast, skärpa mm för att dammet skall synas tydligt. Som du ser är det väsentligt mycket renare efter topps och tryckluft. Ta en ny bild på liten bländare och titta på den i datorn. Gör rent tills du är nöjd.
En del anser nog att jag är galen som ger mig in i kameran på detta sätt men mina kameror är verktyg som jag använder dagligen. Då finns det inte tid att skicka till verkstad för detta enligt mig enkla jobb för att få rent i kameran.

Vad har du använt för topps? vanliga funkar inte för dom luddar finns special som är gjord av syntes som är ok men man får köra med extremt mjuk hand för du får större tryck på lilla ytan än från en senor pad från tex visble dust.
det är lättare att repa en senor än vad man tror o jag hade gjort rent senorrerna i många år sedan 1ds kom o lyckades repa min D700 sensor trots att jag gjort alla (rätt). Man ska veta att det räcker med att dammkornen är av sand så kan det räcka att du drar din tops eller vad du än använder så sitter repan där. Pratade med NIkon om detta när jag hämtade optik som varit på lagning. Dom kör med tryckluft o det måste vara helt ren sedan använder dom bambupinnar med rispapper o ren alkohol o dom plockar upp dammkorn typ en och en med väldigt mjuk rörelse. Trots det så lyckas dom repa en del sensorer men i om fallen så står dom för det. Kan även tillägga att dom får in en del så satt repor så det är inte helt riskfritt att göra det själv.


Ang detta att ta en bild på tex f22 mot en vit bakgrund är inte helt optimalt enligt mig för dels så ser du bilden felvänd så mina råd är att köra så här
använd blåsborste vänd kameran upp o ner blås ordentligt
kolla om allt är borta med en senor loupe från tex visible dust (ett förstorings lupp men belysning i ) man ser direkt var dammet sitter.
om dom är kvar o du är säker på att det inte är av sand då kan du köra våtrengöring o det mjukaste sättet är att antingen använda bommuls pad från eclipse med vätska från eclipse. Finns andra märken också. Jag har gett länkar till flera nyligen i den stora dammtråden.
Om nu dammet är sand o du kör tops/paddel över där så är risken att sensorn repas priset på ett byte på tex D700 ligger på 8000kr. Det är en myt att dom kan byta glaset som sitter framför för det är intrimmat o skulle ta många timmar så dom byter hela jämnt. Jag skulle aldrig köra en tops eller pad torrt utan använda rätt alkohol typ (eclipse) men dränk inte sensorn för det kan rinna ner mellan kanterna o på äldre Nikon kameror så löste det upp limmet senorn var limmad med varpå man fick limm orgie på sensorn. Så kör du med ellips paddel räcker ett par droppar o sedan en riktigt mjuk rörelse från en hörnet till det andra sedan tar vänder du paddeln o tar ett par droppar till o kör från andra hörnet till andra sidan sedan.
Idag med mina erfarenheter så blåser jag oftast mina senorer är jag inte säker på vad dammet består av så lämnar jag in kameran annars gör jag rent som jag beskrev ovan.
 
Låter underligt att du måste göra rent kameran så ofta, särskilt eftersom du sällan byter objektiv. Jag gör väldigt sällan rent mina kameror och jag byter ändå objektiv ganska ofta. Det är klart, man kan ha olika krav på hur rent det ska vara men hårstrån och annat skräp låter ju väldigt konstigt att det skulle hitta in i kameran bara så där. Det har du säkert redan tänkt på men dammsug din kameraväska om du använder sådan.
 
Låter underligt att du måste göra rent kameran så ofta, särskilt eftersom du sällan byter objektiv. Jag gör väldigt sällan rent mina kameror och jag byter ändå objektiv ganska ofta. Det är klart, man kan ha olika krav på hur rent det ska vara men hårstrån och annat skräp låter ju väldigt konstigt att det skulle hitta in i kameran bara så där. Det har du säkert redan tänkt på men dammsug din kameraväska om du använder sådan.

Jag köpte kameran begagnad och den som hade den innan har gjort 44 000 exponeringar och bytt objektiv ofta. Själv har jag haft den i 5 månader typ.
En sak vet jag och det är att nästa kamera jag köper ska vara splitter ny.
Min kameraväska är ny, köpte den nyligen. :)
Detta är som sagt min första system..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.