Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

damm i kameran!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en Nikon D40 för ca 10 dagar sen. Jag monterade ihop den och gick glatt ut och fotade. På den första bilden med himmel upptäckte jag ett par svarta prickar. Jag pratade med försäljaren och han menade att det var damm i kameran. Jag köpte ett rengöringsset och testade att blåsa bort dammet. Det gick inte och det som återstår är att skicka kameran till Nikon så att de rengör den. Det kostar 1500 och känns minst sagt snopet....
Finns det nåt annat sätt??

Skicka för helsike inte in kameran för en sådan sak! Det kan du få gjort hos en fotohandlare för nån hundralapp om du inte vill göra det själv. Dock får alla förr eller senare damm på sensorn, så det är inget "fel".
Om du använder väldigt små bländaröppningar så syns minsta dammkorn dessutom, så det kanske ändå inte är så farligt som du tror. Prova om det syns vid objektivets största bländaröppning (lägsta siffra).

Tack för svaren!

Efter mycket bråk med försäljaren så gick han till sist med på att skicka kameran till Nikon för rengöring kostnadsfritt. Det är inte klokt att man ska behöva bråka om en sån sak, men efter era svar och en del andra jag har pratat med så blev jag övertygad om att jag hade rätt och de fel. Tack!

Intressant, jag var i en fotobutik i Sthlm förra helgen och köpte ett paket sensor swabs och enligt försäljaren behövdes ingen vätska. På sidan som Kent refererar till står det att "you don’t want to touch the sensor with a dry swab".

Jag fick bort dammet i alla fall men kanske ska försöka få tag på vätskan tills nästa rengöring...

Re: Tack för svaren!

Jonas Johnsson skrev:
Det är inte klokt att man ska behöva bråka om en sån sak, men efter era svar och en del andra jag har pratat med så blev jag övertygad om att jag hade rätt och de fel. Tack!
Jag tycker snarast att det inte är klokt att bråka om en sån sak. Damm på sensorn kommer du snart att få igen, var så säker.

J0£L skrev:
Intressant, jag var i en fotobutik i Sthlm förra helgen och köpte ett paket sensor swabs och enligt försäljaren behövdes ingen vätska. På sidan som Kent refererar till står det att "you don’t want to touch the sensor with a dry swab".

Jag fick bort dammet i alla fall men kanske ska försöka få tag på vätskan tills nästa rengöring...

Det finns många olika åsikter om hur sensorn ska rengöras. Vem har rätt? Bra fråga. Själv rengör jag endst sensorn med en Giotto rocket blower, och endast när det verkligen behövs, d.v.s. när jag upplever dammet som ett problem i bilderna jag tar.

Kolla mitt blogginlägg här för mina åsikter om dammhysterin ;)

Jonas Johnsson skrev:
Jag köpte en Nikon D40 för ca 10 dagar sen. Jag monterade ihop den och gick glatt ut och fotade. På den första bilden med himmel upptäckte jag ett par svarta prickar. Jag pratade med försäljaren och han menade att det var damm i kameran. Jag köpte ett rengöringsset och testade att blåsa bort dammet. Det gick inte och det som återstår är att skicka kameran till Nikon så att de rengör den. Det kostar 1500 och känns minst sagt snopet....
Finns det nåt annat sätt??

Om du bara "öppnat" kameran en gång för att sätta på kit-gluggen så låter det som ett klockrent garantiåtagande, har du ring direkt till Nikons kundservice? Och om garantin inte tar det så kostar en rengöring bara 250 Kr + moms hos en auktoriserad Nikonverkstad, kolla deras webbsajt efter adresser. Åker själv in till Nikons huvudkontor/verkstad i Solna då och då, de kollar och rengör kameran medan du väntar.
/johan e
Ps.
Det är skillnad på "damm" och "damm", den vanliga "torra" typen blåser du lätt bort om du följer instruktionerna i din manual. Men den "klibbiga" eller "feta" typen är svårare att få bort, kräver oftast "våtrengöring". Och om du är det minsta osäker - låt en serviceverkstad göra det åt dig!

Re: Re: Tack för svaren!

Makten skrev:
Jag tycker snarast att det inte är klokt att bråka om en sån sak. Damm på sensorn kommer du snart att få igen, var så säker.

Jag vet att jag kommer att få damm på sensorn, men det här var två enorma prickar som syntes på alla bilder med ljus bakgrund och det var 10 dagar efter köp. Hade jag fått dem efter ett år och många objektivbyte hade jag inte reagerat..
Dessutom hävdade affären att det skulle kosta 1500:- att rengöra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar