Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm i bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

methol

Avslutat medlemskap
Hej! Helt ny på fotografering och har köpt en digital systemkamera på tradera samt köpt objektiv till denna. Idag testade jag den för första gången och ser att det blir damm i bilden. Vet inte om det är i objektivet eller i själva kamerahuset på sensorn. Bifogar en bild om någon har lust att upplysa mig om vart dammet är (om det är möjligt att göra det) samt vad jag ska göra för att bli av med det?

Bilagor

• 2013-11-03 03.04.30.jpg
    2013-11-03 03.04.30.jpg
    6.9 KB · Visningar: 135
Damm på sensorn

Hej! Helt ny på fotografering och har köpt en digital systemkamera på tradera samt köpt objektiv till denna. Idag testade jag den för första gången och ser att det blir damm i bilden. Vet inte om det är i objektivet eller i själva kamerahuset på sensorn. Bifogar en bild om någon har lust att upplysa mig om vart dammet är (om det är möjligt att göra det) samt vad jag ska göra för att bli av med det?

Hej
Det ser ut som damm på sensorn och det är ganska mycket. Du kan prova att göra rent den själv, alternativt lämnar du in kameran för att få den rengjord. Det kostar en del och är därför en av de saker man bör se upp med när man köper en begagnad systemkamera.

Kenth

Okej. När jag tar kort utan objektivet kan jag inte se att det blir något damm och kameran är spegellös. Objektivet är ett 75-300mm och jag har läst att zoomobjektiv kan vara extra mottagliga för damm... Det enda är att lämna in antar jag?

Damm på sensorn syns mer ju mer man bländar ned objektivet. Om du tar av objektivet får du mer eller mindre en oändligt stor bländare, så då lär bara smuts i komocksstorlek synas. Att detta skulle vara damm i objektivet ser jag som uteslutet.

Okej. Är rengöring något man kan ge sig på själv? Det är en Sony Nex 3-n jag har och utan objektiv ser det ut som på bilden. Läste att man kan använda isopropanol och bomullstops för att göra rent, vågar man det om man är försiktig? Kameran är ju inte mycket använd, men antar att det kan ha kommit damm i isåfall i frakten när den skickades till mig. Vart lämnar man annars in den om det är det som behövs?

Bilagor

• 1000250.jpg
    1000250.jpg
    40.6 KB · Visningar: 57
gelstick

Jag köpte en eyelead på ebay. Lätt att använda. Kolla instruktion på Youtube, t.ex. för sensor gelstick. Kolla min FS-blogg för resultat när jag rengjorde sensorn.

Okej. Är rengöring något man kan ge sig på själv? Det är en Sony Nex 3-n jag har och utan objektiv ser det ut som på bilden. Läste att man kan använda isopropanol och bomullstops för att göra rent, vågar man det om man är försiktig? Kameran är ju inte mycket använd, men antar att det kan ha kommit damm i isåfall i frakten när den skickades till mig. Vart lämnar man annars in den om det är det som behövs?

Ja om kameran skeppades som bilden visar, dvs utan objektiv eller täcklock för sensorn. Då kan det kommit in damm på sensorn. Men inte annars.

Isopropanol lämnar en hinna efter sig och tops luddar, jag har provat :(

Hade jag fått ett kamerahus skickat till mig utan täcklock så hade jag banne mig hävt köpet, eller åtminstone fått avsändaren att betala för en sensorrengöring.

Innan du går loss med (relativt dyra) rengöringskit som dessutom medför en risk för skador på sensor och slutare om du klantar dig så kan du testa med en enkel blåsbälg.

Typ:
image-sensor-cleaning-2.jpg

Det finns gott om guider på nätet och trådar i forumet om sensorrengöring och hur man kontrollerar resultatet :)

Det låter som att du läst om linsrengöring, för där pratas det mycket om isopropanol. Men aldrig till sensorrengöring, finns speciella (och billiga) verktyg för det :)

Om du bor i närheten av Malmö kan du lämna in din kamera hos Kamerateknik.
Där kostar det strax under 300 att få sensorn rengjord och de gör det på en timme.
Det är helt klart ett mycket bättre alternativ än att pilla med det själv.

Länk till kamerateknik:
http://www.kamerateknik.m.se/kontakt.html

Verkar bara vara ett problem när objektivet är på Lock, när det står på Open kan jag inte se några prickar... vet inte vad Lock eller Open innebär men just nu kör jag på Open på grund av detta..

Innan du går loss med (relativt dyra) rengöringskit som dessutom medför en risk för skador på sensor och slutare om du klantar dig så kan du testa med en enkel blåsbälg.

Typ:
image-sensor-cleaning-2.jpg

Det finns gott om guider på nätet och trådar i forumet om sensorrengöring och hur man kontrollerar resultatet :)

Följ detta råd först. Det mesta dammet försvinner med hjälp av blåsbälg. Håll kameran med sensorn vänd neråt när du blåser med blåsbälgen så att dammet inte faller tillbaka på sensorn. Har du fortfarande problem efter att ha provat detta några gånger får du ta till dyrare metoder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar