Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags igen att fota. Vilken Canon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Puttekula

Aktiv medlem
Kort sammanfattning:
Fotade flitigt med en Canon 5d och bla en Canon 70-200 / 4 IS mellan 2008 och 2010. Skaffade mot slutet av min korta karriär en 5D mkII. Användes knappt alls innan jag tröttnade och sålde allt under 2010. Jag fotade macro och vanliga stillsamma bilder ute och inne mest.

Satt och bläddrade bland gamla bilder och fick suget tillbaka. Då jag var väldigt nöjd med 70-200 gluggen som satt på 80% av tiden så börjar jag nu med att initialt skaffa en Canon 70-200 / 2,8 IS II. Blir mest stilla bilder ute och inne, macro samt porträtt på barnbarn. Men kanske en och annan på ett gäng svarta hundar i rörelse också.

Men vad ska jag sätta den på? Köpa en begagnad 5D mkII och vänta på om den nya 6D mkII blir en hit? Eller en begagnad 6d? Eller bita i det sura äpplet och hitta ett bra exemplar av en 5D mkIII? Ligger dock kanske aningen högt i pris för min del just nu… Jag är kräsen på bildkvalitet bör tilläggas.

Så, mina Damer och Herrar fotoentusiaster.
 
Det är väl som vanligt "'you get what you pay for, there is no such thing as a free lunch" :-D
Man kan väl gissa att 5D4 borde komma ner i rimligt pris inom några månader och då borde även 5D3 sjunka (snyft) :) Har du inte alltför bråttom tror jag det är smart att vänta till 6D2 släpps (mars nämns i ryktena), det borde leda till bra pris på beg 6D
Mvh erik
 
Det är väl som vanligt "'you get what you pay for, there is no such thing as a free lunch" :-D
Man kan väl gissa att 5D4 borde komma ner i rimligt pris inom några månader och då borde även 5D3 sjunka (snyft) :) Har du inte alltför bråttom tror jag det är smart att vänta till 6D2 släpps (mars nämns i ryktena), det borde leda till bra pris på beg 6D
Mvh erik

Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Till skillnad från t ex Sony så brukar väl inte Canons dyrare modeller gå ner i pris inom några månader? Mark III köpte jag ett år efter lanseringen för 31 tusen och det var ingen stor sänkning. Jag tror fyran kommer sjunka i pris tidigast om ett år och då högst marginellt, inte under 30 papp
 
Köp en ny eller beg 6D
fin kamera bra sensor
väldigt mycket kamera för pengarna


köper du en beg och sen vill byta när mk 2 kommer så har du inte förlorat så mkt pengar

visst AF i 6D är inte i samma klass som 5D mk 2 men den är heller inte värdelös, särskilt inte mittpunkten
 
Ok, men är bildkvaliteten lika bra i MkII som i 6D?

bättre än i 5D 2

6D skall jämföras med 5D mk 3

sen har 5D mk 3 en del andra möjligheter som inte 6D har men om man bara ser till sensorn så är den faktiskt nyare i 6D än den som sitter i 5D mk 3.

vad gäller bildkvalitet på riktigt höga ISO är den faktiskt bättre i 6D än i 5D mk 3


det finns flera som har båda modellerna och jag har läst dem som säger att sensorn i 6D är bättre än den i 5D mk 3, jag har också läst dem som säger att sensorn i 5D mk 3 är bättre och jag har läst dem som säger att de är likvärdiga så om det är någon skillnad på sensorerna så är det inte särskilt stora, jag tror faktiskt att 6D blir ett utmärkt val för dej, du kommer inte att bli besviken och som sagt väldigt mycket kamera för pengarna!
 
Oavsett om du kör med 5DII, 5DIII eller 6D kommer du via Magic Lantern kunna fokusstacka makrobilder på ett enkelt sätt om du använder objektiv med autofokus. 100 bilder på bara några minuter och bara med kamera, objektiv och stativ. Det kan man inte med en 5DIV.

Med 6D fick Canon bort problemet med bandning som Canon haft med tidigare modeller.
 
Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Till skillnad från t ex Sony så brukar väl inte Canons dyrare modeller gå ner i pris inom några månader? Mark III köpte jag ett år efter lanseringen för 31 tusen och det var ingen stor sänkning. Jag tror fyran kommer sjunka i pris tidigast om ett år och då högst marginellt, inte under 30 papp

Håller med. Om man tar ett till exempel - 5DSR som en jämförelse - så låg den väl någon tusenlapp under 5D4 i introduktionspris. Med undantag för några enstaka kampanjer under detta året så har väl priset legat stadigt mellan 32-35.

Det skulle vara om Canon upplever att kameran inte alls säljer som väntat - men den risken verkar inte direkt överhängande just nu i alla fall.
 
Det blev en ny 6D som jag hittade på Elgiganten. Reades ut för 10980:- . Bör väl räcka en stund.
Tack för hjälpen...
 
Hmmm, ja då bara butiksexet fanns kvar så kunde man ju ge sig f-n på att nån klåpare skruvat av locket och antagligen då fått in damm och skit på spegel/mattskiva. Blir väl att åka ner med kameran så de får fixa till det. Blir så trött....
Men satan vilka bilder den tar. Verkar som objektivet och kameran passar ihop. Mkt glädjande.
 
Hmmm, ja då bara butiksexet fanns kvar så kunde man ju ge sig f-n på att nån klåpare skruvat av locket och antagligen då fått in damm och skit på spegel/mattskiva. Blir väl att åka ner med kameran så de får fixa till det. Blir så trött....
Men satan vilka bilder den tar. Verkar som objektivet och kameran passar ihop. Mkt glädjande.

Här går vi från ord till handling!

11.000 för en 6D är ju väldigt bra pris, grattis!
Det är en fantastisk fin kamera för de pengarna och sensorn är väldigt bra, har själv haft 2 st 6D fram tills nyligen. Är det 70-200/2,8 II som du plåtar med?
 
Update.
Då jag fick med mig ett demoex hem (ordinarie kamerakillen ej på plats på Söndagen) så var kameran fullkladdad/skitig invändigt. Ringde till Elgiganten och förklarade läget. De hade en helt okysst liggandes på lagret. Lycka.... Bara trist med lite extra resa, men väl värt besväret. Grym service där för övrigt!
Dåså, bara ut å fota.....
 
Fick hem mitt nya macro. Och då testat Magic Lantern. Lite spännande att flasha den nya kameran. Men gick bra och stackingprylen är ju kanon.
Men vilka bilder det blir. Måste lära mig att fota bara.....
 
Fick hem mitt nya macro. Och då testat Magic Lantern. Lite spännande att flasha den nya kameran. Men gick bra och stackingprylen är ju kanon.
Men vilka bilder det blir. Måste lära mig att fota bara.....
Glöm då inte att via Magic Lantern göra så att man byter till centrumpunkten bland fokuspunkterna genom att trycka på SET-knappen.
 
Kort sammanfattning:
Fotade flitigt med en Canon 5d och bla en Canon 70-200 / 4 IS mellan 2008 och 2010. Skaffade mot slutet av min korta karriär en 5D mkII. Användes knappt alls innan jag tröttnade och sålde allt under 2010. Jag fotade macro och vanliga stillsamma bilder ute och inne mest.

Satt och bläddrade bland gamla bilder och fick suget tillbaka. Då jag var väldigt nöjd med 70-200 gluggen som satt på 80% av tiden så börjar jag nu med att initialt skaffa en Canon 70-200 / 2,8 IS II. Blir mest stilla bilder ute och inne, macro samt porträtt på barnbarn. Men kanske en och annan på ett gäng svarta hundar i rörelse också.

Men vad ska jag sätta den på? Köpa en begagnad 5D mkII och vänta på om den nya 6D mkII blir en hit? Eller en begagnad 6d? Eller bita i det sura äpplet och hitta ett bra exemplar av en 5D mkIII? Ligger dock kanske aningen högt i pris för min del just nu… Jag är kräsen på bildkvalitet bör tilläggas.

Så, mina Damer och Herrar fotoentusiaster.

Bara en liten not;

Eftersom du verkar redan ha sålt av all din tidigare Canon-utrustning, så har du ju faktiskt fördelen att inte vara inlåst till just Canons ekosystem. Du har ju då faktiskt den stora fördelen och friheten att välja just den fattning/ekosystem på marknaden som idag kanske skulle passa din typ av fotografering allra bäst.
 
Någon med erfarenhet av detta?
Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD

Har aldrig haft ett vidvinkel i eget ägande tidigare men känner mig sugen på ett.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.