Annons

Dags för uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

Livio

Medlem
Hej,

Börjar gå i tankarna att uppgradera mitt kit och söker därför lite bollplank för de olika alternativen.

Budgeten är lite luddig. Är mitt i köp/sälj av bostad och funderar då på att plocka ut en del och unna mig en ny utrustning. Dock vet jag inte säkert hur mycket jag är beredd att lägga... Något riktmått är väl ca 30 000kr (+-). Fotar endast som amatör/hobby fotograf. Nästan uteslutande natur/landskap/arkitektur. Har försökt mig på lite djurliv, men där tycker jag att kameran är lite för långsam med autofokusen för att kunna ge bra resultat.

Har i dagsläget en Canon EOS 5D MII som jag köpte begagnad för en tid sedan. Till den använder jag primärt Canon EF 24-70mm f/2,8 (vilket är säkert 10+ år gammalt, men fungerar fortfarande bra) samt Canon EF 50mm f/1.4 usm.

Dels funderar jag över vilket kamerahus jag är ute efter. Spontant går tankarna kring

5D M III
5D M IV
7D M II

Funderar även på huruvida det är läge att uppgradera 24-70 objektivet? Hur länge kan man räkna med att det håller med god kvalitet?

Hur ser det med ut med service för sin utrustning? Är det vanligt att man lämnar in sitt kit för en ordentlig genomgång? Har själv aldrig gjort det. Funderade lite på om det är värt att göra det om jag nu behåller min nuvarande utrustning.

Kanske lite luddig fråga efter hjälp, men behöver lite input som sagt.

Vad hade ni gjort?
 
Varit ärlig i anledningen till att man vill byta.
Om det beror på slö AF så är det där man skall satsa pengarna.

Ett objektiv blir normalt inte sämre med tiden, möjligtvis mer slitet.
Det kan komma modernare med bättre prestanda men det gamla blir ju inte sämre för det. Det är lika bra som vanligt.
Så ger det skärpa på rätt ställe så behåll det o använd det.
 
Jag har också kombinationen Canon 5D II och 24-70mm f/2.8 som används uteslutande till landskap och naturfotografering.

Jag tror du ska fråga dig vad du saknar hos din Canon 5D II. Finns det något som en nyare kamera kan ge dig? Finns det något som du skulle uppskatta. Canon 5D IV har ett större dynamiskt omfång, men om det blir någon större skillnad vet jag inte. Hoppas någon annan kan svara på det.

Ett annat alternativ för dig, är att skaffa något nytt objektiv. Själv har jag många gånger nytta av mitt 70-200mm f/2.8 IS II, även om jag inte fotograferar djur eller fåglar. Jämför jag mitt 24-70mm mot mitt 70-200mm i 70mm-läget, så är 70-200mm betydligt skarpare. Kanske kan också ett vidvinkel göra att du tar en annan typ av bilder.

Vill man spara pengar så kanske man ska köpa begagnat. Det finns ofta ett stort utbud eftersom en del vill ha det allra senaste. De flesta firmor på nätet byter ofta in begagnade kamerautrustning.

/Gunnar
 
I din situation skulle jag gått på en 5D Mark IV. Jag vet att det är lätt att vara generös med andras pengar, men den verkar vara inom budgeträckhåll och jag tror att den skulle kunna göra ganska mycket för dig.

Du får märkbart högre upplösning. Inte dramatiskt högre, men märkbart. Du får också en märkbart bättre sensor, både vid höga och låga iso. Det är anvbändbart för alla områden du nämner.
DxOMark säger inte allt, men betydligt mer än inget. Jämförelse Mark 2-3-4:

https://www.dxomark.com/Cameras/Com...II-versus-Canon-EOS-5D-Mark-II___1106_795_483

Man kan handviftande sammanfatta det som att vid höga iso är Mark IV ungefär ett steg bättre än Mark II, och vid låga iso kan skillnaden vara ännu större. Mycket av det du nämner görs antagligen vid låga iso.

Sedan är väl en av tvåans svagheter just autofokus, och där ska fyran vara riktigt bra. Det spelar ingen större roll om du fotar stillsamma motiv, men får du för dig att fota djurliv kan det bli väldigt viktigt.
 
Hej,

Börjar gå i tankarna att uppgradera mitt kit och söker därför lite bollplank för de olika alternativen.

Budgeten är lite luddig. Är mitt i köp/sälj av bostad och funderar då på att plocka ut en del och unna mig en ny utrustning. Dock vet jag inte säkert hur mycket jag är beredd att lägga... Något riktmått är väl ca 30 000kr (+-). Fotar endast som amatör/hobby fotograf. Nästan uteslutande natur/landskap/arkitektur. Har försökt mig på lite djurliv, men där tycker jag att kameran är lite för långsam med autofokusen för att kunna ge bra resultat.

Har i dagsläget en Canon EOS 5D MII som jag köpte begagnad för en tid sedan. Till den använder jag primärt Canon EF 24-70mm f/2,8 (vilket är säkert 10+ år gammalt, men fungerar fortfarande bra) samt Canon EF 50mm f/1.4 usm.

Dels funderar jag över vilket kamerahus jag är ute efter. Spontant går tankarna kring

5D M III
5D M IV
7D M II

Funderar även på huruvida det är läge att uppgradera 24-70 objektivet? Hur länge kan man räkna med att det håller med god kvalitet?

Hur ser det med ut med service för sin utrustning? Är det vanligt att man lämnar in sitt kit för en ordentlig genomgång? Har själv aldrig gjort det. Funderade lite på om det är värt att göra det om jag nu behåller min nuvarande utrustning.

Kanske lite luddig fråga efter hjälp, men behöver lite input som sagt.

Vad hade ni gjort?

Canon EOS R hade jag kört på...
 
Hej,

Börjar gå i tankarna att uppgradera mitt kit och söker därför lite bollplank för de olika alternativen.

Budgeten är lite luddig. Är mitt i köp/sälj av bostad och funderar då på att plocka ut en del och unna mig en ny utrustning. Dock vet jag inte säkert hur mycket jag är beredd att lägga... Något riktmått är väl ca 30 000kr (+-). Fotar endast som amatör/hobby fotograf. Nästan uteslutande natur/landskap/arkitektur. Har försökt mig på lite djurliv, men där tycker jag att kameran är lite för långsam med autofokusen för att kunna ge bra resultat.

Har i dagsläget en Canon EOS 5D MII som jag köpte begagnad för en tid sedan. Till den använder jag primärt Canon EF 24-70mm f/2,8 (vilket är säkert 10+ år gammalt, men fungerar fortfarande bra) samt Canon EF 50mm f/1.4 usm.

Dels funderar jag över vilket kamerahus jag är ute efter. Spontant går tankarna kring

5D M III
5D M IV
7D M II

Funderar även på huruvida det är läge att uppgradera 24-70 objektivet? Hur länge kan man räkna med att det håller med god kvalitet?

Hur ser det med ut med service för sin utrustning? Är det vanligt att man lämnar in sitt kit för en ordentlig genomgång? Har själv aldrig gjort det. Funderade lite på om det är värt att göra det om jag nu behåller min nuvarande utrustning.

Kanske lite luddig fråga efter hjälp, men behöver lite input som sagt.

Vad hade ni gjort?

Den slöa fokusen det är 5DmkII. 24-70 f2,8 är inget fel på trots ålder. Har en själv sedan 5 år tillbaka och det ger skarpa bilder och är oumbärligt vi svagt ljus. Objektivet servas fortfarande av Canon. Köp 5DIV (om budgeten tillåter) och behåll 5DII som backup och 24-70.
 
Tack så mycket för inputen allihopa, det uppskattas!
Har inte kikat så mycket på EOS R. Ska läsa på lite mer, den kan vara ett alternativ. Annars lutar det nog åt IVan. Om jag inte landar i att hålla kvar IIan ett tag till...
 
Bara lägga till, var för snabb på tangenterna :) Tycker Eos R ser spännande ut, nyare sensor DIGIC 8 men också drygt 3000 kr dyrare inklusive adapter. Om man väntar ett halvår kommer den säkert falla i pris, Eos är också första kameran i en ny serie. Medan 5D är beprövad och en klassiker. En del är missnöjda med avsaknaden av vikbar skärm på 5D?

Steget MKII till MKIV tycker jag är självklart men passar på frågan om man väger in Eos R.
 
Jag har nog haft alla modeller av 5D genom åren. Den modell jag var minst nöjd med var 5D MKII. Snål uppgradering av Canon. Ungefär samma AF som på modell 1 och en oharmonisk sensor som hade fult brus och lätt gav bandning om man lyfte skuggorna kraftigt.
Canon 5D MKIII var klart bättre. Canon 5Ds r var kanske lite av en parantes men gav fantastiska resultat i bra ljus.

Nuvarande 5D MiV är den klart bästa av dem alla. Af är otroligt bra och äntligen är DR i närheten av Nikon. En kamera som kan användas till det mesta. Allt från bröllopsfoto till sport och action med klart bättre resultat än sina föregångare.
 
Jag har nog haft alla modeller av 5D genom åren. Den modell jag var minst nöjd med var 5D MKII. Snål uppgradering av Canon. Ungefär samma AF som på modell 1 och en oharmonisk sensor som hade fult brus och lätt gav bandning om man lyfte skuggorna kraftigt.
Canon 5D MKIII var klart bättre. Canon 5Ds r var kanske lite av en parantes men gav fantastiska resultat i bra ljus.

Nuvarande 5D MiV är den klart bästa av dem alla. Af är otroligt bra och äntligen är DR i närheten av Nikon. En kamera som kan användas till det mesta. Allt från bröllopsfoto till sport och action med klart bättre resultat än sina föregångare.

Tack för input! Inte första gången jag hör att MKII verkar vara mindre uppskattad (i sin serie), även om den gjort det den ska för min del. Uppgraderade från EOS 400D till 5D MKII för ett par år sedan, och bara att gå till fullformat gjorde ju sitt. Men vill ta det där extra steget nu.

Priset är ju kraftigt. ca 30 000kr i Sverige. Dock blev jag betydligt mer intresserad när jag började läsa e-infin-tråden (tack vare tidigare tips om att kolla priser inom EU). Ska läsa på lite mer om e-infin och liknande sidor.

EOS 6D MKII har jag lite blundat för, men vidgade vyerna lite och har funderat över huruvida den kan vara ett alternativ. Är väl klart att 5D IV står sig över 6D II, men prisskillnaden är ju därefter också... Är jag helt ute och cyklar när jag ens överväger mellan dessa två?
 
Tack för input! Inte första gången jag hör att MKII verkar vara mindre uppskattad (i sin serie), även om den gjort det den ska för min del. Uppgraderade från EOS 400D till 5D MKII för ett par år sedan, och bara att gå till fullformat gjorde ju sitt. Men vill ta det där extra steget nu.

Priset är ju kraftigt. ca 30 000kr i Sverige. Dock blev jag betydligt mer intresserad när jag började läsa e-infin-tråden (tack vare tidigare tips om att kolla priser inom EU). Ska läsa på lite mer om e-infin och liknande sidor.

EOS 6D MKII har jag lite blundat för, men vidgade vyerna lite och har funderat över huruvida den kan vara ett alternativ. Är väl klart att 5D IV står sig över 6D II, men prisskillnaden är ju därefter också... Är jag helt ute och cyklar när jag ens överväger mellan dessa två?

Det avgörande är vad du fotar mest. Ärligt talat är det mindre skillnad mellan olika kameror än vad tekniknissarna vill göra gällande. De blåser upp små skillnader till att vara livsavgörande. Själv gick jag över till Fuji för 2 år sedan. Nu hade jag kvar en stor samling Canon L-objektiv och tyckte priserna jag kunde få för dem var löjligt låga. Så jag skaffade mig en begagnad 5D MKIV som gått cirka 10 000 bilder för 23 000. Nu har jag fotat i en månad ofta med en Fuji X-H1 oftast med 80/2,8 makro OIS och med 5DMKIV tillsammans med 85/1,4 IS eftersom jag mest fotat porträtt. Canon 5D MKIV med det objektivet är magiskt bra. Fast det är Fuji också med sitt objektiv.
Jag kan givetvis om jag pixelpeepar se skillnader på min 30 tums Dell skärm som inte har så hög upplösning. Fast kikar jag på min iMac 27 skärm med cirka 5 K är det ingen större skillnad. iMacen visar bättre vad en utskrift skulle ge för skillnad. Medans Dell skärmen som kan hårdvarukalibreras bättre visar hur kontrast, färg och ljus blir vid en utskrift.

Jag menar att om du väljer en 6D MKII eller en 5D MKIV gör ingen stor skillnad i bildkvalité vid bra ljus. Den största skillnaderna ligger mer i hur du kan lyckas ta bilder på svåra motiv. Mina Fuji klarar att fota min galna svarta hund när han drar järnet när ljuset är bra. Varken min Canon 5Ds r eller min Fuji X-T2 klarade det när ljuset var svagt. Det gör däremot 5D MKIV. Detta är alltså när ISO ligger på 6400 och jag måste ha 1/2000 för att vovven skall vara skarp. Detsamma gäller att sätta skärpan exakt med ett ljusstarkt objektiv i dåligt ljus. Där har Canon tidigare varit dåliga. När jag hade 85/1,2 och körde på närgränsen 1 meter på största bländaren varierade fokus lite. Ena gången satt det lite framför och ibland lite bakom och ibland exakt. Med det objektivet och största bländaren var skärpedjupet bara några millimeter. AF i 5D kamerorna var helt enkelt inte exakt nog. Där är Fuji bättre samt alla andra spegellösa. De använder en helt annan teknik på gott och ont. Endera missar de helt eller så blir det helt korrekt. Canon 5D MIV är också mycket bättre än tidigare modeller.

Så ta dig en funderare. Om du skaffar 6D MKII eller 5D MIV kommer skillnaden vara att du får fler bra bilder på svåra motiv med 5D MKIV än du får med 6D MKII. I 95% av mitt fotograferande spelar det ingen större roll vilken kamera jag använder. I somras hade jag alla mina kameror nere i Kroatien på båten. Så jag var tvungen att köra med den enda kamera jag hade hemma i Sverige. En 1D MKIIN från 2005 som gått cirka 250 000 bilder.
Den har mycket att önska när det gäller menyhanteringen, skärmen och bra resultat på höga ISO. Fast i övrigt är den riktigt bra.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664891.htm

Så tänk på vilket krav du har på kameran och vilka situationer den skall klara av. Bra bildkvalité kan du få från alla kameror så länge motivet inte rör sig.
 
Jag har nog haft alla modeller av 5D genom åren. Den modell jag var minst nöjd med var 5D MKII. Snål uppgradering av Canon.
EOS 5D II var den första EOS-kameran med videoupptagning. (Och förmodligen den första småbildskameran med video, men det är jag inte helt säker på).

För ganska många var det en jättestor uppgradering, men om man inte videofilmar så spelade det förstås ingen roll.
 
Bra tips att kolla inom EU, tack!
Har du någon erfarenhet av den sidan? Det är ju en kraftig skillnad i pris, nästan 10 000kr. Är generellt inte främmande för att beställa från utländska sidor, men är det något speciellt att tänka på här?

Många på FS talar positivt om E-Infinity EU-store, har inte handlat därifrån men annars köpt mycket från EU genom åren och det har aldrig varit några problem. Skillnaden kan vara garantier? Priserna är väldigt attraktiva, jag skulle köpa min MKIV från deras Europa Site :)

6DII vs MKIV, där MKIV förmodligen är en mer efterfrågad kamera än 6DII, den kan bli lättare att avyttra i framtiden om du kommer på andra tankar eller byter system och förmodligen ett bättre kamerabygge som håller.
 
Hej,

Tänkte bara återkoppla att jag slog till på en EOS 5D IV (via E-infinity). Endast hunnit testa kameran lite snabbt hemma, men känns oerhört bra än så länge!
Tack för hjälpen!

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.