ANNONS
Annons

Dags för köp. Gör jag rätt nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne B skrev:
Sedan är det riktigt att Pentax i dagarna sänkt sin ist DL till runt och under 6000 kr i stället för 8 000. Samtidigt meddelar man att man inte kommmer att sälja den nya kameran ist Dl2 i europa!!! Hur trovärdigt låter detta? Det dröjer väl inte länge innan man gör en "Minolta" och lägger ned.
Mvh
JB
Det var samma sak med ist DS och DS2.
Uppgraderingen var inte intressant i Europa utan bara i USA där smådetaljer säljer.
återigen Canon och Nikon har små sökare.

Janne B skrev:
http://www.kenrockwell.com/tech/20dd70.htm
Här kan du läsa varför Nikon är att föredra framför Canon, ja rent tekniskt alltså. Felix har helt rätt när han säger att en bagagnad (eller om du hittar en ny) D70 förmodligen är de mest prisvärda du kan få tag i. Du kan välja vilken modell du vill, krona för krona och jämföra Canon med Nikon och du finner att Nikon vinner med hästlängder! Sedan fanns här några som rekommenderade andra märken....nåväl du ser vad som händer. Dom lägger ned tillverkningen utan någon som helst förvarning! Sedan sperlar det ingen roll hur bra produkten var, andrahandsvärdet är noll. Nej, välj mellan Canon och Nikon, jämför krona för krona samt möjligheten att växa i systemet och du skall finna att Nikon leder med hästlängder! Men du skall även vara vaken på att här är man lika märkestrogen som man är inom idrotten. Man vägrar se någonting gott hos sin antagonist, och man blundar ofta för fakta på ett rent komiskt sätt. Men sóm sagt, det är du som skall välja och leva med ditt val många år framöver. Jag önskar lycka till.
Mvh
JB
P,S. När du sedan valt en märkeskamera, så förstör inte det hela med piratobjektiv!

Detta måste det mest motsägelsefulla inlägget på länge på fotosidan?

Canon 20D vs Nikon D70 jämnförs och detta kan appliceras på hela Canon vs Nikon systemen.

Den ena vinner med hästlängder?
Är det inte kanska små skillnader på kamera/optik med tanke på vad de kan prestera åt fotografen?
Skulle det finnas brister i Canons utbud som gör det svårare att växa till skillnad i Nikons utbud?

OM andrahandsvärdet är noll hos Minolta, skulle det inte vara ett klipp och en rekomendation att satsa på för en måttligt prylkåt fotograf, men som älskar bilder?
Alla andra val ser ju plötsligt ut som kapitalförstöring :)

Du har kanske rätt när det gäller märkestroheten inom idrotten, men tänker du ta dig den med dig hit, till fotosidan (precis som den inte fanns här innan :)?

/Michael

Senast ändrad:
Janne B skrev:
Nej, se dig om och titta på vad yrkesmännen använder....det finns anledning till detta, och det borgar för en trygg begagnadmarknad.JB

Jag titta på senaste OS-tävlingar och gör nu mitt val, visserligen är mina mest använda objektiv 28mm och 50 mm på en fullt fungerande "gammalt metall"-hus som inte tillverkas längre, men det är väl bara och bita i det sura äpplet och byta.

;-)

/Michael

Michael f8 skrev:
OM andrahandsvärdet är noll hos Minolta, skulle det inte vara ett klipp och en rekomendation att satsa på för en måttligt prylkåt fotograf, men som älskar bilder?
Definitivt, men det verkar som om herr Burman inte har riktig koll på vad det är han skriver om med tanke på påståenden som
"Dom lägger ned tillverkningen utan någon som helst förvarning!"
När inte ett skit har lagts ner, däremot har dom öppnat en NY objektivfabrik i Kina. Dvs raka motsaten egentligen.

Janne B skrev:
http://www.kenrockwell.com/tech/20dd70.htm
Här kan du läsa varför Nikon är att föredra framför Canon, ja rent tekniskt alltså. Felix har helt rätt när han säger att en bagagnad (eller om du hittar en ny) D70 förmodligen är de mest prisvärda du kan få tag i. Du kan välja vilken modell du vill, krona för krona och jämföra Canon med Nikon och du finner att Nikon vinner med hästlängder! Sedan fanns här några som rekommenderade andra märken....nåväl du ser vad som händer. Dom lägger ned tillverkningen utan någon som helst förvarning! Sedan sperlar det ingen roll hur bra produkten var, andrahandsvärdet är noll. Nej, välj mellan Canon och Nikon, jämför krona för krona samt möjligheten att växa i systemet och du skall finna att Nikon leder med hästlängder! Men du skall även vara vaken på att här är man lika märkestrogen som man är inom idrotten. Man vägrar se någonting gott hos sin antagonist, och man blundar ofta för fakta på ett rent komiskt sätt. Men sóm sagt, det är du som skall välja och leva med ditt val många år framöver. Jag önskar lycka till.
Mvh
JB
P,S. När du sedan valt en märkeskamera, så förstör inte det hela med piratobjektiv!

Ken Rockwell :)

Anders.....det där svamlet tror du väl inte ens på själv. Jag säger bara, de som lurats till att "satsa" på en billigare "bättre" lösning än Canon eller Nikon kan känna sig ekonomiskt blåsta. Nikon här även officiellt gått ut med en idén att priset inte är allt när det gäller en seriös förstagångsköpare. Lura inte i våra ungdomar som sparat i år till någon vansinnig satsning på uddamärken.
Mvh
JB

Janne B skrev:
Anders.....det där svamlet tror du väl inte ens på själv. Jag säger bara, de som lurats till att "satsa" på en billigare "bättre" lösning än Canon eller Nikon kan känna sig ekonomiskt blåsta. Nikon här även officiellt gått ut med en idén att priset inte är allt när det gäller en seriös förstagångsköpare. Lura inte i våra ungdomar som sparat i år till någon vansinnig satsning på uddamärken.
Mvh
JB

Det var just Ken Rockwell jag syftade på, inte det andra :)

Anddje skrev:
Skippa kitobjektivet, det är inget att ha.

Det var dagens generalisering nummer ett!
Det finns förmodligen hundratusentals bra bilder tagna med just det objektivet.
Blää för sådana utlåtanden. Det kan ju finnas någon stackare som tror på det.

Janne B skrev:
Mvh
JB

Anders, skulle du kunna svara på mina tidigare frågor?

Så har jag några frågor till;

Vad menar du om att man inte skall köpa Tamron 28-75/2.8 för 3 998:- istället för Nikon 28-70/2.8 17 550:-?

Om kitzoomen är bra, duger inte Tamron 28-75/2.8 för fotografier av kvalitet?

Allt för att reda ut, så vi inte "lurar våra ungdomar som sparat i alla år" att "kasta bort" pengar i onödan. :)

/Michael

Janne B skrev:
Mvh
JB
jag tycker du ska låta bli att vara så märkesbunden och tjata om att bara canon och nikon kommer finnas snart det är ju bara skitsnack.

Angående kitobjektivet, får man det inte jävligt billigt känns det som ett bättre val med t.ex. Tamron 28-75 2.8 eller Sigma 18-55 2.8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar