Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första sytemkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket för alla svar!


Vad du än väljer så kommer du säkerligen köpa till fler objektiv om du blir biten av fotograferandet och då spelar det kanske mindre roll vad du börjat med (och om du inte blir biten spelar det heller ingen roll vad du har för något ;) )

Jo, det är jag ju helt inställd på, men har ju tänkt att köpa ett objektiv nu i början av sommaren och sedan kommer jag inte ha råd med ett nytt förrns i höst, så därför känns det extra viktigt att jag blir nöjd nu. Om det 15-85 jag har tänkt köpa är bra nog på landskapsfoton enligt mig så kommer jag ju helt klart köpa ett riktigt makro objektiv när jag har råd. Sedan får jag ju se vad jag gillar bäst, makro eller landskap. Det är ännu ett skäl att köpa zoom, då kan jag testa lite av varje under sommaren.

Här har du två nytagna exempel på bilder tagna med min Nikon. Den första bilden är med Nikon 18-105 inställd på 105 på sin närgräns, den andra med Tokina 100mm Macro på sin närgräns.

Stort tack för bilderna, det gjorde att jag förstod lite bättre vad som skiljer mellan dem. :)




Jag tänkte satsa på 550D först, men när jag hittade 50 för samma pris var det ingen tvekan om saken. Jag satsar på det bästa jag har råd med. Och extra funktioner är aldrig fel ;)
 
Om jag hade en begränsad budget skulle jag leta något begagnat. Det finns ju hur mycket som helst på marknaden nu som man kan få för en billig penning. Då kan du få fler olik objektiv och det är ju dessa som är det viktiga. Du kan säkert hitta en bra kamera för 3-4000 kr. Då har du 8-9000 kvar att köpa objektiv för. Det kan du få ett makro, en normalzoom och en telezom för om du letar begagnat. Sedan byter du upp dig efterhand som du får råd och efterhand som din erfarenhet säger dig vad du behöver och vill ha. Eller så skaffar du några billiga och bra beg. fasta gluggar, typ 85 och 135 mm + kanske en vidvinkelzoom och en mellanringssats. Då har du makro på köpet och kanske får du t.o.m. pengar över.
 
Dags för beställning

Det har tagit lite längre än tänkt men idag eller imorgon kommer jag att beställa hela paketet.

Såhär ser inköpslistan ut:

Rajala Pro Shop - 10 999 kr
Canon EOS 50D + Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM

Cyberphoto - 2 761 kr
Canon Objektivlock E72, 72mm
Canon EW-78E, passar EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
2 ST SanDisk CompactFlash 4GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet). Typ I
Dörr Etui i metall för 2st CompactFlash-kort
2 ST Cyberphoto Linsrengöringsduk i Microfiber
LowePro Nova 190 AW svart
Digipod 2841P

Totalt blir det alltså 13 760 kr utan frakt.

Jag är medveten om att stativet inte är det bästa, med det verkar lagom prisvärt till att börja med då jag inte har några större krav såhär i början.

Jag valde bort polfilter, vill gärna klara mig under 14 000 kr och jag tror att Photoshop kommer fungera bra som ersättare i början.

Har ni några synpunkter så får ni skynda er att skriva det nu, jag kan aldrig tänka igenom för mycket. Hoppas i alla fall att detta är allt jag behöver för att klara mig ett tag, det känns som ett ganska ultimat startpaket.
 
Tror du kan spara in på etuit till CF-korten också. Har aldrig själv saknat ett metalletui och det följer ju med en plastask för varje kort. Skulle hellre satsat på ett polfilter. Det är faktiskt ganska bra att ha och jag förstår inte hur du får bort reflexer från en vattenyta i datorn? En blåare himmel kan man förstås få fram där.
 
Tror du kan spara in på etuit till CF-korten också. Har aldrig själv saknat ett metalletui och det följer ju med en plastask för varje kort. Skulle hellre satsat på ett polfilter. Det är faktiskt ganska bra att ha och jag förstår inte hur du får bort reflexer från en vattenyta i datorn? En blåare himmel kan man förstås få fram där.

Jag tror jag skippar etuiet nu när du säger det, dessutom finns det minneskortfickor i väskan.
Och jo det är ju såklart blåare himmel jag menar att man kan göra i photoshop, dåligt skrivet av mig :)

Jag är dock lite osäker på om jag skall köpa ett Kenko Cirkulärt polarisationsfilter 72mm MC Digital som jag hade tänkt eller om jag borde spara till ett dyrare (och förhoppningsvis bättre).
 
Jag tror jag skippar etuiet nu när du säger det, dessutom finns det minneskortfickor i väskan.
Och jo det är ju såklart blåare himmel jag menar att man kan göra i photoshop, dåligt skrivet av mig :)

Jag är dock lite osäker på om jag skall köpa ett Kenko Cirkulärt polarisationsfilter 72mm MC Digital som jag hade tänkt eller om jag borde spara till ett dyrare (och förhoppningsvis bättre).

Man ska aldrig snåla på filter, speciellt inte på polfilter som har dubbla glas och enklare ger reflexer. Jag hade rekommenderat dig att köpa ett riktigt billigt och pröva. Kanske är det inget för dig? Vill du sedan ha ett, köp ett dyrt. Eller så köper du ett dyrt direkt =)

Personligen har jag aldrig behövt mer än 1st minneskort . Bortsett från häromdan när jag satt 5m från en järpe och hade glömt tömma kortet och samtliga bilder var skrivskyddade, men det händer garanterat inte igen =) 4GB räcker långt, väldigt långt om du fotar JPEG. Dessutom tycker jag du ska köpa ett Extreme III, och inte ett Ultra II. Då får du in lite mer i bufferten.

EDIT: Sen ingår väl objektivlock till objektivet. Ingen vits att köpa ett till =)
 
Bortsett från häromdan när jag satt 5m från en järpe och hade glömt tömma kortet och samtliga bilder var skrivskyddade, men det händer garanterat inte igen =) 4GB räcker långt, väldigt långt om du fotar JPEG. Dessutom tycker jag du ska köpa ett Extreme III, och inte ett Ultra II. Då får du in lite mer i bufferten.

Jag har sett tre kullar med järpe de senaste dagarna i Hälsingeskogarna där jag var över midsommar. Lyckades bara få en ungen på bild, mamman försvann för snabbt. Synd. Är det ovanligt mycket järpe i år? Kan inte minnas att jag sett så mycket annars.

Det där med bufferten: jag har ett 4GB SD kort, Lexar SDHC står det på det och jag vill minnas att det var ganska billigt. Stod och pepprade bilder på flygande jungfrusländor häromdagen och tyckte nog att det gick lite trögt. Hade det gått undan fortare med ett Extreme III? Plåtar jpeg med en D90 med batterigrepp och dubbla batterier, då ska man väl få det att gå i 5 bilder sek, men det stämmer knappast med detta kort.

För övrigt plåtar jag jpeg på mellankvalité och tycker att det fungerar bra. Kanske att man kunde gå upp på högre kvalité när man tar på 1600 ISO och över för det är där man ser artefakterna mest. Mellankvalitén tar 3-4 MB per bild och högsta kvaliten tar 6 MB. Skulle gärna haft ett läge däremellan också.
 
Man ska aldrig snåla på filter, speciellt inte på polfilter som har dubbla glas och enklare ger reflexer. Jag hade rekommenderat dig att köpa ett riktigt billigt och pröva. Kanske är det inget för dig? Vill du sedan ha ett, köp ett dyrt. Eller så köper du ett dyrt direkt =)

Personligen har jag aldrig behövt mer än 1st minneskort . Bortsett från häromdan när jag satt 5m från en järpe och hade glömt tömma kortet och samtliga bilder var skrivskyddade, men det händer garanterat inte igen =) 4GB räcker långt, väldigt långt om du fotar JPEG. Dessutom tycker jag du ska köpa ett Extreme III, och inte ett Ultra II. Då får du in lite mer i bufferten.

EDIT: Sen ingår väl objektivlock till objektivet. Ingen vits att köpa ett till =)

Nog tror jag att jag kan ha användning av polfilter nån gång, men tror inte att det kommer något nödläge där jag verkligen ångrar att jag inte hade ett. Frågan är om jag ska köpa ett halvbra nu eller vänta.

Jag kommer att köpa 2 minneskort bara för att vara säker. Menar du att jag ska köpa extreme för att kunna ta snabbare/fler seriebilder? Vet inte om jag kommer behöva det. Hur stor blir skillnaden? Dock kanske det skulle underlätta vid överföring till datorn men då måste man väl ha kortläsare? Isåfall måste jag köpa det också.

Ingår alltid objektivlock? Har inte läst om det nånstans så därför ville jag vara säker.
 
Såhär ser inköpslistan ut:

Rajala Pro Shop - 10 999 kr
Canon EOS 50D + Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM

Cyberphoto - 2 761 kr
Canon Objektivlock E72, 72mm
Canon EW-78E, passar EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
2 ST SanDisk CompactFlash 4GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet). Typ I
Dörr Etui i metall för 2st CompactFlash-kort
2 ST Cyberphoto Linsrengöringsduk i Microfiber
LowePro Nova 190 AW svart
Digipod 2841P

Varför köper du så mycket på en gång? Du behöver inte vara rädd, Cyberphoto med sitt lager finns där om två månader också.

Jag skulle föreslå att du bara köper kameran och ett minneskort, och lägger undan de insparade medlen så länge. Fin kamera, förresten!

Du kanske inte alls vill ha de grejor du tror när du använt kameran en tid! Och ja, objektivlock medföljer alltid.

Per.
 
Varför köper du så mycket på en gång? Du behöver inte vara rädd, Cyberphoto med sitt lager finns där om två månader också.

Jag skulle föreslå att du bara köper kameran och ett minneskort, och lägger undan de insparade medlen så länge. Fin kamera, förresten!

Du kanske inte alls vill ha de grejor du tror när du använt kameran en tid! Och ja, objektivlock medföljer alltid.

Per.

Det är nog isåfall bara stativet jag skulle skippa vid första köpet, de andra tillbehören känns ganska viktiga. Motljusskydd kommer jag nog med all säkerhet behöva. 2 Minneskort tycker jag är bra för att vara säker. 2 microfiberdukar kostar ju ingenting och man vet väl aldrig när man behöver en. Väska vill jag gärna ha för att kunna ha allt på ett och samma ställe, och för att transportera såklart.
 
Det har tagit lite längre än tänkt men idag eller imorgon kommer jag att beställa hela paketet.

Såhär ser inköpslistan ut:

Rajala Pro Shop - 10 999 kr
Canon EOS 50D + Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM

Cyberphoto - 2 761 kr
Canon Objektivlock E72, 72mm
Canon EW-78E, passar EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
2 ST SanDisk CompactFlash 4GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet). Typ I
Dörr Etui i metall för 2st CompactFlash-kort
2 ST Cyberphoto Linsrengöringsduk i Microfiber
LowePro Nova 190 AW svart
Digipod 2841P

Totalt blir det alltså 13 760 kr utan frakt.

Jag är medveten om att stativet inte är det bästa, med det verkar lagom prisvärt till att börja med då jag inte har några större krav såhär i början.

Jag valde bort polfilter, vill gärna klara mig under 14 000 kr och jag tror att Photoshop kommer fungera bra som ersättare i början.

Har ni några synpunkter så får ni skynda er att skriva det nu, jag kan aldrig tänka igenom för mycket. Hoppas i alla fall att detta är allt jag behöver för att klara mig ett tag, det känns som ett ganska ultimat startpaket.

Objektivlock får man väl alltid med? Visst är objektivlocket det som skyddar linsen? Jag har iaf fyra olika objektiv och på alla har objektivlocket följt med iaf.
 
Det är nog isåfall bara stativet jag skulle skippa vid första köpet, de andra tillbehören känns ganska viktiga. Motljusskydd kommer jag nog med all säkerhet behöva. 2 Minneskort tycker jag är bra för att vara säker. 2 microfiberdukar kostar ju ingenting och man vet väl aldrig när man behöver en. Väska vill jag gärna ha för att kunna ha allt på ett och samma ställe, och för att transportera såklart.

Motljusskydd följer med objektiven också, men jag ser inte att du har ett extra sådant på listan. Själv har jag aldrig motljusskydd på, utom på de objektiv som de är inbyggda på förstås. Men om det behövs så sätter jag bara upp handen och skuggar objektivet. Mer flexibelt och mycket enklare då man slipper en massa bråte i fotoväskan.
 
Motljusskydd följer med objektiven också, men jag ser inte att du har ett extra sådant på listan. Själv har jag aldrig motljusskydd på, utom på de objektiv som de är inbyggda på förstås. Men om det behövs så sätter jag bara upp handen och skuggar objektivet. Mer flexibelt och mycket enklare då man slipper en massa bråte i fotoväskan.

'Canon EW-78E, passar EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM' är ett motljusskydd och det följer inte med objektivet. Hos canon är det bara L-objektiv som skickas med motljusskydd.
 
Jag har sett tre kullar med järpe de senaste dagarna i Hälsingeskogarna där jag var över midsommar. Lyckades bara få en ungen på bild, mamman försvann för snabbt. Synd. Är det ovanligt mycket järpe i år? Kan inte minnas att jag sett så mycket annars.

Det där med bufferten: jag har ett 4GB SD kort, Lexar SDHC står det på det och jag vill minnas att det var ganska billigt. Stod och pepprade bilder på flygande jungfrusländor häromdagen och tyckte nog att det gick lite trögt. Hade det gått undan fortare med ett Extreme III? Plåtar jpeg med en D90 med batterigrepp och dubbla batterier, då ska man väl få det att gå i 5 bilder sek, men det stämmer knappast med detta kort.

För övrigt plåtar jag jpeg på mellankvalité och tycker att det fungerar bra. Kanske att man kunde gå upp på högre kvalité när man tar på 1600 ISO och över för det är där man ser artefakterna mest. Mellankvalitén tar 3-4 MB per bild och högsta kvaliten tar 6 MB. Skulle gärna haft ett läge däremellan också.

Tycker mig ha sett väldigt många skogshöns i år, men så har jag varit ute väldigt mycket också. Kanske är det därför =)

Antal bilder/sekund påverkas inte utav kortet. Kameran har en buffert på ett antal megabyte. På min kamera rymmer bufferten 20 råfiler eller 80 jpeg, på ett ungefär. Har man canon syns hur många fler bilder som ryms i bufferten längst ner till höger i sökaren. Säkert något liknande på din.
Buffertminnet är väldigt snabbt och kan ta emot mycket information på kort tid, men sen ska bilderna i bufferten flyttas över till minneskortet och det är då som det är bra med ett snabbt kort. Bufferten töms snabbare och du kan ta fler bilder innan den blir full.

Alla kameror klarar inte av de "värsta" korten. Sandisks CF UDMA är ett sådant kort. Det har en väldigt hög överföringshastighet, men vid ett test med bla EOS 1dmk3 gick det ändå fortare med ett extreme 3, som är ett långsammare kort.

Detta svar gäller även till trådskaparen. Skillnaden mellan ett Ultra2 och ett Extreme 3 är märkbar, och det spelar större roll än vad man tror. Du har 6,3bilder/sek med 50D. Fotar du råformat fyller du bufferten på drygt 3 sekunder. Nu fotar man ju sällan så och bufferten töms ju undertiden, men dra av 10 skurar med 3 bilder i varje så blir det snabbt fullt =)
 
Billig o bra första kamera.

90mm är till att börja med lite långt. Tror du kommer sakna ett vidare objektiv då du får stå väldigt långt borta för att ta bilder på människor. Du kan ju glömma att du ska ta bilder inomhus med det där objektivet iaf.

Ang. minneskortet så köp ett mindre, runt 2-4gig och köp istället flera uppsättningar minneskort. Det är säkrare. Sen behöver du verkligen ett Extreme? Räcker kanske med ultra? Jag vet inte.
Det räcker med vilket som helst minneskort. UDMA-s enda fördel, att när du seriefotograferar och bufferten är full så tar det lite kortare tid att ladda ner och igen få upp hastigheten. Men den behöver du bara vid sportfoto, och då räcker inte Tamron 90.
Tamron är bra på macro och porträtt, men inte så mycket annat. Ska du fota blommor, djur så är en stativ (räcker med låg) inte heller fel.
Köp en billig zoom, 18-55 IS kostar inte mycket, en tusenlapp och en helt ok allmänobjektiv, för utflykt och semester.
Har du lite mer pengar så 15-85 IS är något bättre, men priset är helt annat.
 
Har nu fått orderbekräftelse från både cyberphoto och rajala.

Slutgiltiga listan:

Rajala Pro Shop - 11 149 kr
Canon 50D + Canon EF-S 15-85mm 3,5-5,6 IS USM

Cyberphoto - 2 917 kr
Canon EW-78E, passar EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
2 ST SanDisk CompactFlash 4GB Extreme III, 30MB/s (200x hastighet) Typ I
2 ST CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber
LowePro Nova 190 AW svart
Digipod 2841P, fyrdelat trebensstativ i aluminium

Totalt: 14 066 + 39 kr för att jag valde delleverans på Cyberphoto då väskan och motljusskyddet inte fanns på lager.


MEN då läste jag:


Canon EF-S 15-85mm 3,5-5,6 IS USM
Nyhet! Leverans Oktober!
Bekräftad leverans: 2010.07.02 (Inte levererad)

Jag har läst om folk som har väntat två veckor på saker från rajala och det kan jag acceptera men 3 månader?! ehm...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.