Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för köp. Gör jag rätt nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare.. dags att köpa min första digitala systemkamera. Tror att det blir:

www.Cyberphoto.se
Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 = 7890 kr
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM = 5750 kr
Canon EF 50/1,8 II = 1124 kr
SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet). Typ I 1349 kr

TOTALPRIS : 16112kr

Vad tror ni om paketet? Synpunkter?
Undrar även. Är ju 100% nybörjare. Vad har jag glömt? Sånt som UV filter o sånt kan jag inget om. Men man vill ju skydda linserna? Förslag på vad jag borde köpa till mitt kit?

Är lite tveksam till telet men annars har jag i princip samma set och det är perfekt för en nybörjare.

Skruva dit UV-filter i rätt dimension på alla objektiv du är rätt om. Fick jag lära mig den hårda vägen.

Edit:
För en nybörjare funkar kitobjektivet, men det är inget man vill ha när man blir lite mer seriös i sitt fotograferande.

Tänkte köra kitobjektivet tills jag har råd med nåt bättre. Men bara för att fylla dom mm för tillfället.

70-300IS USM har fått kanonkritik så jag tror mycket på den linsen.

UV filter. När objektiven roterar i fram.. Finns det filter som fungerar ändå eller blir det fel?

Köp bara huset och skippa kitgluggen.
Lägg dom pengarna på ett vertikalgrepp i stället.
50 1,8 är ett fantastiskt objektiv för en struntsumma i sammanhanget, bara att handla.
Telet har jag ingen erfarenhet av men för samma peng köper du ett beg Sigma 70-200 2,8 som är en höjdare alt. Sigma 100-300 f4 som är precis lika skarpt(eller skarpare?) men aningen dyrare.
Jag köpte nyligen samma minne på Webbhallen och sparade 400:-.

Lycka till med dina inköp.

Jag skulle nog ändå behålla kit-objektivet eftersom du inte får någon vidvinkel alls annars. Körde själv med det ett tag tills jag köpte mitt 17-40 och förstår inte riktigt kritiken när det gäller bildkvalitén (byggkvalitén är knappast något att skryta över), med tanke på vad man ger för objektivet så är det helt ok. Alternativet skulle iof kunna vara att byta ut det mot Sigmas 18-50 (995:) som verkar ha fått hyffsad kritik och verkar bättre byggt.

Ett batterigrepp är defitinivt ingen dum investering men det känns ändå viktigare att få med vidvinkelomfånget. En 1000-lapp till greppet kan man alltid skrapa ihop till senare.

/Micke

Minnet kan du köpa för 989 :- på www.webhallen.com och jag tror att du ska köpa ett vertikalgrepp för att bli nöjd med kameran.

Kolla även in priserna på www.cyberphoto.se
Man får med en chokladbit när man handlar där :D inte helt fel...

//

Tobbe

Tycker det ser ut som ett vettigt paket. Telezoomen verkar onekligen bra, men är ju inte så ljusstark. Kanske kommer du inte att skaffa ljusstarkare heller, men eventuellt kunde man ju spara lite där och köpa en billigare zoom nu och köpa en ljusstarkare telezoom senare.

Kitobjektivet är inte så himla illa. Det är inte jättebra, men duger till en början, särskilt om man bländar ner det lite.

Nybörjare? Då skulle jag nog hållt mig till kamera och objektiv, men det är ju jag...

---
Tjenare.. dags att köpa min första digitala systemkamera. Tror att det blir:
www.Cyberphoto.se
Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 = 7890 kr
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM = 5750 kr
Canon EF 50/1,8 II = 1124 kr
SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet). Typ I 1349 kr
TOTALPRIS : 16112kr
Vad tror ni om paketet? Synpunkter?
Undrar även. Är ju 100% nybörjare. Vad har jag glömt? Sånt som UV filter o sånt kan jag inget om. Men man vill ju skydda linserna? Förslag på vad jag borde köpa till mitt kit?
--- Finns det ingen citatfunktion?

http://www.siba.se/ Canon EOS350D + 18-55 + Värdecheck framkallning 7 390:-
Då har du några kr över till motljusskydd eftersom Canon varken skickar med det till kitobjektivet eller till 70-300 is.
Jag är visserligen en nybörjare men jag känner ett större behov av att köpa ett stativ än att byta ut kitobjektivet. När man har begränsat med pengar får man ta en sak i sänder eftersom behoven uppstår, och de ser nog olika ut för olika människor.

Anddje skrev:
Skippa kitobjektivet, det är inget att ha.

Vad baserar du den uppfattningen på?

Jag har tagit många bilder med kitoptiken som uppskattats av omgivningen. Inte världens bästa optik men gör sitt jobb bra. Kan behöva bländas ned ett steg.

Köp Nikon i stället. Bättre ljusmätarsystem, blixtsynk, ergomi samt att kameran startar upp snabbare. Med kit-objektivet 18-70 får du en superglugg. Du kan sedan växa i systemet utan att irriteras över olika storlekar på processorn som i sin tur ger olika "förstoringsgrader" med dina objektiv. Det enda Canon är bättre på är något minder brus när du fotar 1600 asa och där över.
Mvh
JB

Jag skulle börjat med huset och ett objektiv.
Om jag tog 90% av mina biler i höjdformat skulle jag köpa vertikalgreppen, annars inte.

Såhär i efterklokhetens namn så hade jag börjat med huset, 50'an och EF24/2,8. Om du absolut måste ha det (skit)telet, så köp den utan IS, begagnat.

Janne B skrev:
Köp Nikon i stället. Bättre ljusmätarsystem, blixtsynk, ergomi samt att kameran startar upp snabbare. Med kit-objektivet 18-70 får du en superglugg. Du kan sedan växa i systemet utan att irriteras över olika storlekar på processorn som i sin tur ger olika "förstoringsgrader" med dina objektiv. Det enda Canon är bättre på är något minder brus när du fotar 1600 asa och där över.
Mvh
JB

Om vi nu ska vara sånna tycker jag han ska köpa minolta, mycket bättre än både Canon och Nikon när det gäller t.ex. sökare och brus + inbyggd Antishake.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar