Urban Domeij
Avslutat medlemskap
låter inte bra är på väg att uppgradera till 810
är fast i Nikon systemet på grund av optik. Fundrar på att skaffa Fuji Pro 2 som en lätt kamera om de har en bra normal Zoom.
Kameran du har nu blir ju inte sämre av att affärerna möjligen kan gå sämre för Nikon i framtiden, och optiken blir inte heller sämre. Det finns fortfarande massor av utrymme för utveckling, och Nikon behöver inte följa in andras spår. Deras strategi kanske är ganska väl genomtänkt.
När triangulerande AF direkt på sensorn och snabb utläsning har nått lite mer mognad, kan en "tjockkamera" (likt Pentax guling eller Sonys SLT) vara helt rätt. Tänk en spegelfri Nikon med bra sensor, hybrid-AF, och med så snabb utläsning och storlek på minnet, att bilden kan finnas sparad ögonblicket innan knappen trycktes ner (kanske redan finns på minstingen?) - och som grädde på moset AF som ställer skärpan rätt och inte behöver kalibreras. Ingenting säger att kameran måste bli bättre för alla fotografer av att huset är tunnare. Att introducera en spegelfri tjockis som tar hela objektivsortimentet och hanterar det bättre än tidigare kan knappast bli helt fel.
Men det där med industriformgivning (disajn) - där ser jag få visioner idag. Nästan alla digitala systemkameror är byggda som om de behövde ha plats för filmrullar på bestämda platser. Den formen kanske inte är den bästa. Det gjordes lite experiment, främst med långzoomkameror, när det digitala ännu inte var riktigt moget, men ingen har vågat sig på att göra något vågat och nytt med kamerans form i systemsegmentet. När det digitala kom, skrotade man nästan all ergonomi från filmtiden, men behöll den yttre formen, som inte längre är nödvändig, för att en systemkamera av idag ska likna en av gårdagens. Bara några få tillverkare vågade behålla något av gårdagens goda ergonomi - Fuji, Samsung och Leica.
Det finns egentligen ingen visionär när det gäller att formge kameror. Det handlar mer om hur man bäst ska spela på marknaden sådan som den ser ut, och inte att bryta sig ut ur invanda spår. Och jag menar inte att man borde härma det gamla. Rollei SL2000 blev ingen stor säljsuccé.
Men när man har övergivit det som faktiskt var bra i ergonomin hos äldre kameror undrar jag väldigt mycket över varför man fortfarande bygger dem som om de hade filmrullar.