Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att vakna Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
låter inte bra är på väg att uppgradera till 810
är fast i Nikon systemet på grund av optik. Fundrar på att skaffa Fuji Pro 2 som en lätt kamera om de har en bra normal Zoom.

Kameran du har nu blir ju inte sämre av att affärerna möjligen kan gå sämre för Nikon i framtiden, och optiken blir inte heller sämre. Det finns fortfarande massor av utrymme för utveckling, och Nikon behöver inte följa in andras spår. Deras strategi kanske är ganska väl genomtänkt.

När triangulerande AF direkt på sensorn och snabb utläsning har nått lite mer mognad, kan en "tjockkamera" (likt Pentax guling eller Sonys SLT) vara helt rätt. Tänk en spegelfri Nikon med bra sensor, hybrid-AF, och med så snabb utläsning och storlek på minnet, att bilden kan finnas sparad ögonblicket innan knappen trycktes ner (kanske redan finns på minstingen?) - och som grädde på moset AF som ställer skärpan rätt och inte behöver kalibreras. Ingenting säger att kameran måste bli bättre för alla fotografer av att huset är tunnare. Att introducera en spegelfri tjockis som tar hela objektivsortimentet och hanterar det bättre än tidigare kan knappast bli helt fel.

Men det där med industriformgivning (disajn) - där ser jag få visioner idag. Nästan alla digitala systemkameror är byggda som om de behövde ha plats för filmrullar på bestämda platser. Den formen kanske inte är den bästa. Det gjordes lite experiment, främst med långzoomkameror, när det digitala ännu inte var riktigt moget, men ingen har vågat sig på att göra något vågat och nytt med kamerans form i systemsegmentet. När det digitala kom, skrotade man nästan all ergonomi från filmtiden, men behöll den yttre formen, som inte längre är nödvändig, för att en systemkamera av idag ska likna en av gårdagens. Bara några få tillverkare vågade behålla något av gårdagens goda ergonomi - Fuji, Samsung och Leica.

Det finns egentligen ingen visionär när det gäller att formge kameror. Det handlar mer om hur man bäst ska spela på marknaden sådan som den ser ut, och inte att bryta sig ut ur invanda spår. Och jag menar inte att man borde härma det gamla. Rollei SL2000 blev ingen stor säljsuccé.

Men när man har övergivit det som faktiskt var bra i ergonomin hos äldre kameror undrar jag väldigt mycket över varför man fortfarande bygger dem som om de hade filmrullar.

För att bl.a. kunna styra över skärpedjupet kanske?
Visst kan du styra över skärpedjupet med en entumssensor, men du har inte samma möjlighet att påverka det som vid en större sensor. Finns även andra saker som är lättare att hantera med en större sensor, men att slå fast att sensorn generellt är för liten blir bara konstigt. Därav min fråga.

Visst kan du styra över skärpedjupet med en entumssensor, men du har inte samma möjlighet att påverka det som vid en större sensor. Finns även andra saker som är lättare att hantera med en större sensor, men att slå fast att sensorn generellt är för liten blir bara konstigt. Därav min fråga.

Jo, det är klart. Många bilder som görs med FX hade lika gärna kunnat göras med mindre sensor. Allt beror vad och hur man fotar och output, dvs vad det ska användas till. Skriver ut bilder från iphone 5 med bra resultat så länge ljuset är ok.

Det är den lilla sensorn som gör den snabb. Det är (med dagens teknik) omöjligt att läsa ut 60 bilder per sekund från en APS-C sensor.

Jag tror att vi har lämnat ämnet rätt långt bakom oss här, men uppenbarligen kan man läsa ut femton bilder i sekunden med tjugoåtta megapixel på APS-C med följande AF på en spegelfri kamera. Och det var nog lite grann där den här tråden började. Det handlar till stor del om utläsningshastigheten vad som är möjligt, och om den är tillräckligt hög, kanske spegeln är onödig?

Med snabb utläsning och AF med nedbländat objektiv kan bilderna sparas också innan knappen trycks ner. Spegelfritt ger alltså en möjlighet mer än när man har spegel, att ta bilden när den ser ut som i sökaren och inte strax efter. Det är ganska lätt att inse att helt elektronisk överföring till operatören kan fungera bättre än att "se motivet i verkligheten" som i en optisk sökare.

Så frågan är väl egentligen fortfarande när de ska vakna, om de inte redan har gjort det. Vad vet vi?

Kan även tilläggas att det inte är sensorns storlek som avgör om det är en kompakt kamera, avancerad eller ej utan om det går att byta objektiv.

Det som avgör ifall det är en kompakt kamera måste väl ändå vara KAMERANS storlek, inte sensorns? :)

Du menade kanske kompakt systemkamera, men jag anser att samma sak gäller där. A7-kamerorna är mindre än många APS-C DSLR-kameror, och mindre än somliga m4/3-kameror också för den delen, trots att dessas sensorer är bara fjärdedelen så stora. Men ojektivstorlekar är ju som bekant svårare att göra något åt.

Det som avgör ifall det är en kompakt kamera måste väl ändå vara KAMERANS storlek, inte sensorns? :)

Du menade kanske kompakt systemkamera, men jag anser att samma sak gäller där. A7-kamerorna är mindre än många APS-C DSLR-kameror, och mindre än somliga m4/3-kameror också för den delen, trots att dessas sensorer är bara fjärdedelen så stora. Men ojektivstorlekar är ju som bekant svårare att göra något åt.

absolut ;-)

A7R klarar inte dubbelexponering

Nikon har nog en del kluriga beslut att ta framöver, satsa på spegellöst och ev. ny objektivfattning eller fortsätta med små inkrement av existerande kameror. Under tiden tar Sony, Fuji .m.fl marknadsandelar och samlar på sig patent.

Skulle inte förvåna mig om Nikon fortsätter att satsar på det trygga alternativet som är att inte göra något nytt som riskerar att påverka försäljningen av existerande produkter. Det framstår dock som ett sluttande plan utför.

Situationen är inte helt olik den som drabbade mobilmarknaden när Apple släppte iPhone och övriga spelare intalade sig att deras produkter fortfarande var konkurrenskraftiga. Efter några år följde alla efter...

Själv har jag sålt min D800 + en hel hög Nikonobjektiv och satsat på Sony A7. Har inte ångrat mig. Lättare, billigare, bra bildkvalité och färre delar som behöver kalibreras. Några mindre brister som Sony behöver fixa i kommande modeller.

Jag kan tänka mig en A7R som lätt alternativ om de inför multippelexponering i kameran.

Ifall du menar "gammaldags" multipelexponering så trodde jag att allt sådant var enklare att fixa i efterbehandlingen numera? Men om så inte skulle vara fallet, så finns väl här ett argument som talar för Nikon antar jag (ifall man står ut med vikten). :)

Förmodar att du menar att även Sony behöver vakna lite, åtminstone när det gäller vissa detaljer. Och det håller nog de flesta med om, men det gör de ju ibland...

Ifall du menar "gammaldags" multipelexponering så trodde jag att allt sådant var enklare att fixa i efterbehandlingen numera? Men om så inte skulle vara fallet, så finns väl här ett argument som talar för Nikon antar jag (ifall man står ut med vikten). :)

Förmodar att du menar att även Sony behöver vakna lite, åtminstone när det gäller vissa detaljer. Och det håller nog de flesta med om, men det gör de ju ibland...

Jag föredrar multipel exponera i kameran inte sitta månader och räta upp bilder i efterhand. Man kan också få ned färgbruset i kameran om du multielexponerar

lite trött, vad menar du med multiexponering? är det flertal exponeringar av samma motiv? exponerar du 4 gånger så 4 dubblar du signalnivån och minskar bruset med hälften, men när gör du så om det är det du menar?

Plastleksaker!

Jag har fotograferat med Nikon sedan slutet på 70 talet, och alltid tyckt att Nikon har varit bra när det gäller kamerahus och optik. Nu har jag på grund av stora ryggproblem tvingats att lätta på min tunga Nikon utrustning och valt att bygga på Fujifilm´s lätta hus och optik. Jag är otroligt imponerad, hus och optik med Leica känsla. Fujifilms "kitobjektiv" håller proffsklass, helt byggda i metall, Nikons är plastleksaker, och levereras utan motljusskydd. Svagt Nikon.

Både Nikon och Canon måste tänka om, och det snabbt, annars kommer Sony, Olympus och Fujifilm ta över marknaden. Sälja kitobjektiv som är som plastleksaker, ta extra betalt för motjusskydd, dyra extra tillbehör för wifi etc. som dom andra har som standard. Nikon och Canon, gör om och gör rätt.

Jag har alltid tyckt att Nikon har hållt hög kvalité, men dom senaste problemen med autofokus, smuts och olja på sensorn, gör att jag har tappat förtroendet för Nikon. Min D800 behövde 3 verkstadsbesök för fokusjustering och sensorrengöring.

Ps!
För dom som inte vet, Fujifilm har tillverkat Hasselblads optik dom senaste 15 åren.

Det är nog så att alla kameratillverkare i framtiden bygger utrustning i kolfiberförstärkt plast, även Fujifilm. Nikon lanserade nyligen ett nikon 300mm f4 som väger runt 750gram som tydligen är superskarp. Nya Nikon 750D är delvis också delvis byggd i kolfiberförstärkt plast och det gav den inbygga WiFi bättre funktion än kamerakropp i metall. Om man vill bära lättare fotoutrustning i framtiden tror jag nog att man måste släppa "metall är alltid bäst" och istället se vad optik och kamera kan ge för bildresultat och inte vad den är tillverkad i för material. Ta bara t.ex. Tamron 150-600 som är gjord i "sketen" plast och som kostar en struntsumma i förhållande till kända märken, men den tar fantastiska bilder.

Jag har fotograferat med Nikon sedan slutet på 70 talet, och alltid tyckt att Nikon har varit bra när det gäller kamerahus och optik. Nu har jag på grund av stora ryggproblem tvingats att lätta på min tunga Nikon utrustning och valt att bygga på Fujifilm´s lätta hus och optik. Jag är otroligt imponerad, hus och optik med Leica känsla. Fujifilms "kitobjektiv" håller proffsklass, helt byggda i metall, Nikons är plastleksaker, och levereras utan motljusskydd. Svagt Nikon.

Både Nikon och Canon måste tänka om, och det snabbt, annars kommer Sony, Olympus och Fujifilm ta över marknaden. Sälja kitobjektiv som är som plastleksaker, ta extra betalt för motjusskydd, dyra extra tillbehör för wifi etc. som dom andra har som standard. Nikon och Canon, gör om och gör rätt.

Jag har alltid tyckt att Nikon har hållt hög kvalité, men dom senaste problemen med autofokus, smuts och olja på sensorn, gör att jag har tappat förtroendet för Nikon. Min D800 behövde 3 verkstadsbesök för fokusjustering och sensorrengöring.

Ps!
För dom som inte vet, Fujifilm har tillverkat Hasselblads optik dom senaste 15 åren.

uj, tre verkstadbesök för att få AF att fungera, det krävdes ett helt års kunskap att få 1dmk3 att fungera med sub mirror problem ''

olja på sensorn pga spegelmekanism, även här har Canon med 1dx haft samma problem i vissa serier av 1dx

Har Fuji någon 24x36mm sensor? nej och det svaret betyder en hel del, Fuji köper in diverse sensorer och lägger på toppen sina egna färgfilter, färgfilter som flera raw konverterade har svårighet att tolka upp
Fujis sensorer är inte egna producerade, samarbete med Sony och Panasonic

Ingen annan tillverkare av kameror har Nikons möjligheter att välja mellan olika sensor tillverkare
Canon har sin egen in house tillverkning, vi vet hur den står i jämförelse
Nikon har samarbete med ett antal tillverkare av sensorer, Rensas som tillverkar D4s, Sony som tillverkar 36Mp sensorer men har även en 54Mp sensor att stoppa in i olika tillverkares kameror, Toshiba som tillverkar D7100 sensor och Aptina som tillverkar V3 serien

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar