Jo, men AF:en till en kamera med en så liten sensor behöver inte alls ha den precision som en FF-sensorförsedd kamera behöver. Det handlar inte så mycket om låsning, det blir ju skarpt nästan var AF:systemet än råkar ställa objektivet på en kamera med en så liten sensor...
70 avstånds-zoner är mer än tillräckligt för AF:en på Nikon Series 1-kameror. Billigare kompaktkameror kan ha 4 zoner... Har inte räknat ut vad som skulle behövas för en kamera med FF-sensor, men antagligen över 1.000 zoner.
Eller ett annat sätt att se det är att ifall du bländar ner ditt FF-objektiv till 1:22 eller 1:32 eller nåt, så lär du normalt inte kunna se annat än att AF-systemet har lagt fokus helt perfekt...
Men om du vill ha en FF-kamera där fokus sitter perfekt, varje gång, och även när det är så mörkt att du inte ser vem du har framför dig med din D800-kamera, så är det spegellösa kameror (eller kameror med fast spegel - digitala, inte Pellix) med en bra EVF och med bra manuellfokushjälpmedel som gäller. Och du kan inte jämföra den primitiva liveviewen på skärmen i din D800 med en bra EVF. Första gången jag såg D800:s LV blev jag chockerad över hur erbarmlig den var, det hade jag inte väntat mig.
Vid snabbt rörliga motiv blir det (åtminstone ännu så länge) som du vet en helt annan femma. Då har man hittills fått betala bortåt 60 papp för att få ut en tillräckligt stor procent av bilder med bra fokus. Nu finns det i och för sig en kamera till ett avsevärt lägre pris som klarar detta bra, och det kommer snart ytterligare en till (dock ingen från Nikon ännu).
Men som jag ser det är det grundläggande problemet för Nikon (i likhet med Canon) att de är experter på den gamla mekaniska tekniken, men saknar in-house elektronikkompetens. Därför vill de hänga kvar så länge de kan inom sitt expertisområde, och inte "störa" det de kan få ut av detta genom ett flöde av nya idéer och innovationer...
Det kommer naturligtvis inte att hålla i längden vare sig för Nikon eller Canon, men min uppfattning är att båda kommer att visa sig vara mycket segare än många tror. Men de kommer förstås förr eller senare att hamna framför en rejäl uppförsbacke att ta sig upp för. Det har ju kommit vissa tecken på oro både från Nikon och Canon på senaste tiden...
.