Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att välja kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

axel

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska inom kort köpa min första riktiga kamera och har nu kollat in marknaden. Jag väljer mellan fyra modeller, nämligen:

Minolta Dynax 5
Canon EOS 300
Nikon F65
Pentaz MZ7

Jag vore jättetacksam för kommentarer/goda råd inför kameravalet!
 
Hej Axel!

Jag har ganska nyligen införskaffat mig en systemkamera. Precis som du så valde jag mellan dina nämnda modeller.Dock ej Pentax MZ7.

Rådet som man ofta får är att man ska känna på husen och jämföra eftersom det är det viktigaste. Hur den ligger i handen alltså. Funktionsmässigt är dem ganska likvärdiga (talr nu om Canon, Nikon och Minolta). Det är vad som ofta sägs iallafall. Tittar man lite närmare på funktioner och prestanda så tycker jag att Minolta Dynax 5 går i spetsen.

Om man tänker sig att bygga ut systemet med fler och kanske dyrare objektiv och andra tillbehör kanske man bör överväga Nikon eller Canon. Utbudet av begagnat är större bland dessa fabrikaten. Men vad jag förstår är det inte omöjligt att hitta begagnat till Minolta eller Pentax heller. Men vill du bara ha den bästa kameran i prisklassen så tycker jag det är Dynax 5 som gäller.

Jag valde själv Minolta Dynax 5 som du kanske förstår.. :). Och detta mot alla råd att känna på den innan köp.

Detta avgjorde mitt val av kamerahus:

* Många bra och användbara finnesser
* Ett stort autofokusområde
* Snabb autofokus
* Säker autofokus
* Spotmätning
* Säker ljusmätning
* Ett flertal inställningsnöjligheter för att kameran ska anpassas efter ditt arbetssätt.
* 3 bilder/sekund
* Snabb slutartid i denna prisklass
* Filmkammarlås

Dessutom är den kompakt, snygg och har en skarp sökare.

EOS 300:an ska inte vara dålig den heller. På många punkter får den dock stryk av Dynax 5. Men visst..man kanske inte är i behov av 1/4000s i slutartid, spotmätning eller att kunna ta 3 bilder/sekund. Jag är det förmodligen inte. Men det kan vara bra att ha om man nu skulle råka behöva det. Minolta Dynax 5 tycker jag är ett utmärkt hus till ett bra pris. En kamera som är användarvänlig för nybörjaren och så pass avancerad att den även passar en avancerad amatör.

Jag skulle råda dig till att i första hand titta lite extra på Dynax 5 och Canon EOS 300. Om du känner att inget av dessa båda hus "känns rätt" så gå vidare till Nikon F65.

Pentax MZ7 vet jag inte så mycket om ..så den lämnar jag till ditt eget sunda förnuft.. ;)

/JP :)
 
En varning utfärdas för Nikon F-65. Den har inte manuell inställning av filmkänslighet (ISO). Den går alltså enbart på DX-kod. Detta kan ställa till problem om man ska plåta med en TTL-blixt och vill över-/underexponera, t.ex. för att kompensera att ljusmätaren ballar ur i en vit kyrka. Dvs. att ändra på filmkänsligheten kan vara enda sättet att öka exponeringen vid blixten (tror inte att kamerans exponeringskompensation gör detta).
 
tja minolta 5:a är den mest prisvärda i den klassen nikon och canon lever lite på kunsumetklassen tack för den goda rycktet innon yrkeskameror!! men du måste känna den som passar dig bäst för att nikon och canon betalar du lite för märket!! lycka till ,har du svårt att bestämma dig provlåna kameran och testa lite mot dem andra !!:eek:
 
Känslan är viktigast, inte märket!

De kameror som du väljer mellan är likvärdiga prestandamässigt, mitt råd är att gå på känsla. Kameran måste kännas bra i handen och ha bra sökare, det är det viktigaste. Alla fyra kamerorna har de vanligaste och nödvändigaste funktionerna. En massa extra lull-lull och sånt kommer inte göra dig till en bättre fotograf. Det är bättre att satsa pengarna på ett bra objektiv i stället.

Om jag ändå ska rekomendera en av dessa fyra kameror, så skulle jag välja Nikon F65. Det är en robust och gedigen kamera som känns bra i handen. Den har mycket snabb och exakt autofocus, samma suveräna ljusmätning som i dyrare F80 och ett brett tillbehörsprogram, dessutom är den lättanvänd.

Men som sagt, välj på känsla.

Lycka till med ditt kameraköp!
:)
 
Re: Känslan är viktigast, inte märket!

Lotus skrev:

Om jag ändå ska rekomendera en av dessa fyra kameror, så skulle jag välja Nikon F65. Det är en robust och gedigen kamera som känns bra i handen. Den har mycket snabb och exakt autofocus, samma suveräna ljusmätning som i dyrare F80 och ett brett tillbehörsprogram, dessutom är den lättanvänd.

Men som sagt, välj på känsla.


Här måste jag korrigera en sak i ovanstående inlägg från Dan. Autofokusen hos F65 är i stort sätt identisk med storebror F80. Men när det gäller ljusmätningen hos F65 så är den samma som i "lillasystern" F60.

Hur som helst så är känslan viktigast när du väljer mellan dessa fyra kamerahus. Att det skulle vara lull-lull (som Dan uttrycker det) med tex spotmätningsfunktion..det vet jag inte om jag vill hålla med om. Något som F65 alltså saknar.

Men hur som helst..du blir nog nöjd med vilken modell du än väljer. ;)

/JP
 
Re: Re: Känslan är viktigast, inte märket!

forstheim skrev:

Här måste jag korrigera en sak i ovanstående inlägg från Dan. Autofokusen hos F65 är i stort sätt identisk med storebror F80. Men när det gäller ljusmätningen hos F65 så är den samma som i "lillasystern" F60.
Jag antar att ett förtydligande krävs.

Både F65 och F80 använder sig av samma metod för att mäta ljuset, alltså 3D Matrix mätning. Det som skiljer är antalet segment, 6 för F65 och 10 för F80.
Visst, fyra extra segement ger lite "säkrare" ljusmätning, men båda kamerorna räknar på samma sätt när de mäter ljuset, så stor skillnad blir det inte på resultatet.

Varje kameratillverkare har sin egen metod för att mäta ljuset, det är inte enbart antalet segment på ljusmätningen som avgör resultatet. Canon EOS 300 har exempelvis 35 segment, men ger i stort sett samma resultat som Nikon F65 med 6 segment. Minolta Dynax 5 har 14 segment och ger också ett liknande resultat som F65.
 
Dan...

Visst, skillnaden är säkert inte enorm om den har 6 eller 10 segment. Men tyckte ändå att det var värt att korrigera påståendet att F65 och F80 har samma ljusmätning. Det har dem ju inte helt och hållet. Även om skillnaden är liten så finns den där och kan påverka resultatet. Samma suveräna ljusmätning som i den beprövade F60 skulle du ha skrivit.. :p


Sorry att jag bråkar lite med dig.. :D


/JP
 
Kan varmt rekommendera en beggad Eos 5 som du borde få för samma pris som en ny 300.

Använder enbart Eos5:eek:r när vi plåtar,
Ibland händer det dock att vi fuskar med Hasselbladare.

Alla bilder på denna sidan är tagna med Eos5:eek:r
http://w1.346.telia.com/~u34609110

Lycka till med köpet, men innan du köper nytt prova som sagt en beggad 5:a.
 
Varför gif-bilder - en liten utvikning

Nyfiken som jag är följde jag länken
Alla bilder på denna sidan är tagna med Eos5r
En fråga. Varför foto i gif-format ? Rädda att någon ska stjäla bilderna ? Färgskalan blir rätt tråkig i gif-format och att hänvisa till dem som reklam för en viss kamera... ?
 
Nikon eller Canon

Ett tips är att begränsa valet till Canon och Nikon för att till de märkena finns det största utbudet av begagnad optik när du vill att utrustningen ska växa.
 
Ljusmätning

Tack för alla tips!

Jag har läst att Minolta Dynax 5 har spotljusmätning, men saknar centrumvägd ljusmätning (som finns på övriga modeller, t ex Canon EOS 300). Är någon av mätmetoderna att föredra?
 
köp begagnat

Köp begagnat av ngt av de större märkena. Personligen skulle jag köpt antingen Canon eller Nikon, beroende på vilket som passar bäst helt enkelt. De är helt likvärdiga med små saker som väger över i endera riktning för respektive märke. Försök komma till att klämma på lite kroppar av olika märke och leta sedan rätt på dem till ett bra pris. Kanske fotomässan på Elmia vore något att besöka. Inte för att du kan köpa mycket mer än film där, men de stora märkena har funnits representerade innan iaf. Hittar du sedan en begagnad i bra skick kan du innan ångertiden gått ut gå o få den kollad på en märkesverkstad, typ hur många exponeringar som gjorts, mekaniska slitage etc.
Fördelen med att köpa Canon eller Nikon är att det finns gott om begagnade objekt på marknaden så man skall inte behöva leta alltför länge. Detsamma gäller för objektiv och all övrig kringutrustning.

Har du tur kan du spara en slant på huset, lägg då dessa på bra gluggar istället. I slutändan är huset bara en ljustät låda som ser till att filmen träffas av lite fotoner.

Lycka till!
 
Detta skriver Nikon själva på sin nätsida....

Nikon F55
Nikon presenterar en liten och elegant systemkamera för nybörjaren med höga krav på bildkvalitet.

Nikon F55 kommer att göra Din första kontakt till Nikons värld enkel och spännande.

F55 har egenskaper såsom;

Nikons lovprisade 3D Matrix-mätningssystem

Ett knivskarpt autofokussystem som kan ställas in för 3 olika ‘breda’-fokusfält

Nikons välkända Matrix-blixtteknik som levererar perfekt exponerade bilder i dåligt ljus eller för att lätta upp skuggor i direkt solljus.

Ta dina bilder med den enkla Autofunktionen ‘sikta-och-tryck-av’, eller från ett urval av ‘Vari-program’ som förenklar de flesta fotosituationer.

Nikons F55 garanterar ett enastående kvalitetsresultat med ett minimum av insats.

Kameran kommer att finnas på den Europeiska marknaden under våren 2002 och kommer då presenteras utförligare på vår hemsida.


Ha det!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.