Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att gå upp i format på bilderna här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Det har varit 1024 pixlar som gällt ganska länge nu, och i och med att de flesta skaffat bättre skärmar med högre upplösning tycker jag att det kanske vore dags att gå upp till en större maxstorlek. den nuvarande begränsningen ställer till det en del vid till exempel panoramabilder, men även för andra bilder skulle det vara bra att kunna gå upp i storlek en del tycker jag.

Håller med.
Det är lite bökigt att ladda upp bilder på olika siter för att kunna visa lite större format än 1024.
En liten ökning till 1600 pix gör ju faktisk skillnad.

Jag håller också med. Det är lite fånigt att en sida som handlar om foto har såpass liten maxstorlek. Man kan fortfarande begränsa filstorleken, för det är ju den som tar utrymme och därmed är enda ekonomiska hindret.

Håller med.
Det är lite bökigt att ladda upp bilder på olika siter för att kunna visa lite större format än 1024.
En liten ökning till 1600 pix gör ju faktisk skillnad.

Jag tror att det är extremt få som har en skärm som kan visa 1600 pixlar på höjden. Den billigaste på prisjakt som klarar det kostar 8300kr, annars var det vanligaste priset 20-35000kr. När det gäller bärbara så är det endast Macbook Pro som har skärmar som klarar det.

Men om man skulle sätta 1920x1200 som max så kan nog en stor andel visa bilden utan att scrolla på fristående skärmar. De flesta bärbara kommer inte klara att visa det. Men de klarar redan idag inte av att visa de stora blderna på höjden.

Jag skulle kunna tänka mig en begränsning på 800p max på höjden och 1400p max på bredden. Det är alltid lika irriterande när man klickar upp en bild och den inte ryms i sin helhet på skärmen. 1024 är för högt för de skärmar jag använder med 1200p upplösning på höjden, för att inte tala om laptopens 1050p. Menyrader och annat tar ju plats, och jag vill ha en ren svart yta/ram runt bilden med lite marginal till närmaste kant.

1024p på bredden är lite i minsta laget, det tycker jag också, men på höjden är det helt klart för mycket. Man måste tänka på de som har mindre skärmar också än de senaste med 1440p på höjden eller ännu mer. 1200p på höjden är en relativt hög upplösning ännu idag. Och jag har inte tänkt byta skärm de närmaste 5 åren i alla fall om det inte kommer en 20-24 tum stor retinaskärm med 300ppi upplösning för överkomligt pris och med bra färgåtergivning...

Helst så lite begränsningar som möjligt.
Det går väl att zooma bilder vid visning, alt. välja olika visningsstorlek.

Förmodligen är det filens storlek och krävande lagringsutrymme som egentligen är hindret för att få större format .

Jag gillar att zooma in i och detaljgranska tekniskt högkvalitativa bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar