Advertisement

Annons

DA35, DA21 eller FA35??

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har en FA35 som jag är toknöjd med, använder den oftare än min FA50. det är lite mer allround och funkar till det mesta. i mina ögon är nackdelen att perspektivet ibland blir lite tråkigt(jag gillar vidvinkel o tele), men för dokumentärt, vanliga porträtt o snapshots är det kalas.

du blir inte missnöjd om du köper det, plus att det är billigt i USA. använd FS nya funktion där du kan söka bilder på speciell utrustning o jämför bilder med de olika objektiven.
 
Jag slår ett slag för Da21 eftersom ingen annan har gjort det. Väldigt trevligt litet objektiv som inte gör så mycket väsen av sig men presterar bra. Trevligt med ca31mm brännvidd!

Det är ju som du säger dessutom väldigt prisvärt over there...
 
Ja då säger väl jag DA40mm. Har inte det själv men har varit väldigt sugen. Finns testat på photozone o fick bra betyg. 65mm är kanske lite udda men jag vet inte. Kul med ett så platt objektiv, ser ut som ett stort objektivlock :). Lite trixigt med manuell fokus men det ska tydligen vara snabbt på k10d ändå.
 
Fast jag har 50/1.4 idag och ibland är det lite väl mkt tele. Tror att 35 är lagom. 21'an är för dyr, även i USA. Får testa att sätta kitobjektivet på 35 och se hur det kan användas inomhus.

Imorgon skall jag på bilutsällning här i Göteborg och då skall jag utmana mig själv genom att bara ha 50mm på. Har upptäckt att det faktiskt ÄR roligare att fota med fast optik än zoom. Man får verkligen tänka igenom hur bilden skall se ut istället för att bara zooma och ta bilden. Tror dock att 50mm är lite för snävt men som sagt så får jag se. :) SKall bli himla kul. Hoppas att det inte regnar bara.
 
Gick ut och skulle fota bilden och låtsas att jag var på mässan... kan säga att det inte gick bra med 50mm. Får ta låne-sigmat och låtsas att den är fast på 35 eller 21mm istället.
 
Hittade en käck liten tråd: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=28793435

Här så är det stor skillnad mellan DA35 och FA35 på 2.8. Vilket inte är så konstigt som de skriver eftersom det är DA35'ans största bländare.

Han har gjort om testet för DA 35 f/2.8 Limited Macro och där fokuserat det manuellt istället för kört autofokusen, uppenbarligen hade han ett litet problem med felfokusering på AF som gjorde bilderna tagna med DA 35 inte helt rättvisande. De nya bilderna visar en klar förbättring på f/2.8 för DA 35 Limited Macro tycker jag.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=28972209

(jag har inte upplevt någon felfokusering med mitt DA 35).

I senaste nr av What Camera så sägs DA 35 sopa banan jämfört med konkurrenterna, jag har dock inte läst numret själv så jag kan inte verifiera detta påstående. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=28972209
 
Alla foton nedan tagna med DA35 macro limited.
Jag måste säga att jag ÄLSKAR det här objektivet, men å andra sidan så är det mitt enda objektiv ^^. Helt underbar bokeh och byggkavlitet.

K20D och Pentax DA 35/2,8 Macro limited (snart 4 veckor gamla)

2753180487_4fb61e34d3_o.jpg


2749368315_835403d70d_b.jpg


2749361831_b41889721c_b.jpg


2748789243_ae1734e78e_b.jpg


2746524636_7ec2285d2b_b.jpg


2745435235_4f82eb3f61_b.jpg
 
FInt

fina bilder och bokehn är fantastisk! Behöver man denna gluggen när man har 35mm f2 ??? Man blir ju sugen...
 
Alla foton nedan tagna med DA35 macro limited.
Jag måste säga att jag ÄLSKAR det här objektivet, men å andra sidan så är det mitt enda objektiv ^^. Helt underbar bokeh och byggkavlitet.

K20D och Pentax DA 35/2,8 Macro limited (snart 4 veckor gamla)
Första bilden är verkligen toppen med härliga färger och fin oskärpa! Däremot är jag inte helt övertygad av bokehn i bakgrunden på bilderna av grässtrået och blomman. Vad hade du för bländare på dem? De gatufotobilder jag sett att Jimmy Dovholt tagit med sitt DA 35 macro har sett mycket fina ut i skärpa och färgåtergivning i både färg och svartvitt.
 

Första bilden är verkligen toppen med härliga färger och fin oskärpa! Däremot är jag inte helt övertygad av bokehn i bakgrunden på bilderna av grässtrået och blomman. Vad hade du för bländare på dem? De gatufotobilder jag sett att Jimmy Dovholt tagit med sitt DA 35 macro har sett mycket fina ut i skärpa och färgåtergivning i både färg och svartvitt.

Ganska fullt öppen, har inte införskaffat ett stativ ännu, så för att få ner slutartiden så höll jag f/4 på grässtrået och fick ner slutaren till 1/25. Vilket fortfarande gör att det är svårt att handhålla så lite rörelse oskärpa är det i bilden (iso 1000).
Håller fortfarande på att lära mig allt, har bara haft systemkamera i 4 veckor nu, och när jag tog de där bilderna 2 veckor. Så det kommer mer och mer erfarenhet i mina bilder nu.(har bara inte hunnit med att redigera allt :)

Och första bilden, i fullstorlek så är det ingen oskärpa bara dimma
 
Senast ändrad:
Johnston och Weese skriver om DA 35mm f/2.8 Macro Limited

På photo.net har herrarna J & W släppt ett litet samtal om DA 35:an. Jag tolkar det som att de gillar den ;)

It really is just beautiful, and will gratify…no, it will spoil anyone who likes the very best optical quality and appreciates what truly outstanding lenses can do. It ranks right up there with the best lenses I’ve ever used in any format.

Läs mer på http://photo.net/columns/mjohnston/pentax-35mm-lens/optical-discussion/
 

Första bilden är verkligen toppen med härliga färger och fin oskärpa! Däremot är jag inte helt övertygad av bokehn i bakgrunden på bilderna av grässtrået och blomman. Vad hade du för bländare på dem? De gatufotobilder jag sett att Jimmy Dovholt tagit med sitt DA 35 macro har sett mycket fina ut i skärpa och färgåtergivning i både färg och svartvitt.

Tack för de vänliga orden, Susanne :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.