Annons

DA* 200/2.8 i test

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
I Photolab med att justera reglagen röd och blå under CA correction. I Lightroom finns en defringe funktion som sägs vara bra men det är inget jag själv testat.

Funkar det verkligen på lila överstrålning? dvs när den förargliga purpurfärgen runnit ut över alla kanter? Bra i såfall.
 
Gimbal skrev:
Visst är det illa, men döden dö var väl nästan att ta i? :)

Eftersom det brukar missas när jag är kritisk mot Pentax så försöker jag vara extra tydlig och då var "döden dö" ett utmärkt val i sammanhanget. Hängas, skjutas, kölhalas och korsfästas!

:)
 
Jag skulle uppskatta om tråden inte handlade om hårklyverier fortsättningsvis, utan om objektivet.

Är det någon som vet hur besvärade problemet (ni vet vad jag menar!) är i praktiken, vid dagligt bruk så att säga?

Jag har sett rätt många andra objektiv där man kan provocera fram PF, speciellt på photozone, utan att det för den sakens skull är problem att använda objektiven.

Ett exempel är Pentax egna 77/1.8 - ett smått legendariskt objektiv. Jag hör bara lovord om detta.

Ett annat är Nikon 85/1.4.

För egen del känner jag rätt sällan att jag vill använda stor bländaröppning rakt mot solen. Alltså; är detta ett stort problem i praktiken, och isåfall, hur presterar andra objektiv i detta avseende?
 
Jag måste säga att jag blir alldeles matt över hur trådarna kan spåra ur i testuggande med i förväg fastlagd rollfördelning enligt modellen: Roland skriver något positivt om Pentax. Åsiktskonstaplarna rycker ut och förklarar att Roland har fel och är en fanatiker. Roland försvarar sig och sedan är pajkastningen igång. Och det utan att någon av kombattanterna ens hållit en DA*200 eller ens en K20D i sin hand, och än mindre haft möjlighet att seriöst utvärdera den! De första gångerna hade det ett visst underhållningsvärde men nu fyller det bara ut trådarna med meningslösa tecken.

Jag vet inget om DA*200 men jag råkar vara lycklig ägare till en FA*200 som i princip har samma optiska konstruktion. Och jag kan bara säga att det tillsammans med FA*85 1,4 är ett av mina absoluta favoritobjektiv. Visst går det att provocera fram PF med en K10D, men det är inte så ofta jag använder den för att fotografera nakna smala grenar i motljus. I de flesta situationer märks det inte alls, medan objektivets positiva egenskaper märks desto mer. Oftast blir därför det sammanlagda betyget mycket gott. När get gäller PF kan inget av mina pentaxobjektiv mäta sig med min Fuji F30, som verkligen vet hur man lockar fram lila skuggor, men jag skulle ändå inte vilja byta ut den som kompakt, skarp och lågbrusig kamera att alltid ha med sig. Livet är fullt av kompromisser.

Avslutningsvis ett försök att förlänga debatten. Som jag har förstått det är CA en egenskap hos objektivet och PF en egenskap hos kombinationen av objektiv och sensor. Det tycks också finnas en del indikationer på att sensorn i K20D skulle vara mindre känslig för PF än den i K10D. Det lär väl visa sig.

I vilket fall som helst lär väl detta inlägg räcka för att också jag ska bli brännmärkt som Pentax (och Fuji)fanatiker av forumets självutnämnda åsiktspoliser

Välbekomme!
 
FotoZ skrev:
Att skjuta på mig därför att Klaus inte lägger med purple fringing i CA, det tycker jag är djupt orättvist. Jag har inte gjort den här uppdelningen, jag är oskyldig i frågan.

Från Klaus test av 77/1.8:

However, lateral CAs are only one aspect - purple fringing is another one. At large aperture setting this kind of CA can indeed be a problem.
 
DA200 verkar vara rätt trevlig trots allt. Men det känns som Pentax slängt på SDM och vädertätning och "nöjt" sig med att använda en äldre optisk design som är väldigt bra på mycket men CA ser inte ut att vara nån höjdare.

Jämför med skillnaden 77/1.8 <-> 70/2.4 där CA har kontrollerats bättre med ny design.

Förresten, är alla så nöjda med sina DA16-50 att dom inte vill låna ut ett till Klaus för test? :)
 
Punkk skrev:

Förresten, är alla så nöjda med sina DA16-50 att dom inte vill låna ut ett till Klaus för test? :)

Hehe jag har lovat låna ut mitt ex till Klaus när den kommer tillbaka för fokusjustering. Sist jag kollade hade tyskarna skickat gluggen till Japan :)
 
papi skrev:
Hehe jag har lovat låna ut mitt ex till Klaus när den kommer tillbaka för fokusjustering. Sist jag kollade hade tyskarna skickat gluggen till Japan :)

Kul, gissa om ditt objektiv kommer bli föremål för forumsdebatt när testet presenteras :)

Men du har varit utan gluggen ett bra tag nu va?
 
Punkk skrev:
DA200 verkar vara rätt trevlig trots allt. Men det känns som Pentax slängt på SDM och vädertätning och "nöjt" sig med att använda en äldre optisk design som är väldigt bra på mycket men CA ser inte ut att vara nån höjdare.

Jämför med skillnaden 77/1.8 <-> 70/2.4 där CA har kontrollerats bättre med ny design.

Förresten, är alla så nöjda med sina DA16-50 att dom inte vill låna ut ett till Klaus för test? :)

Min åker ingenstans =) Min käraste ägodel!
 
Punkk skrev:
Kul, gissa om ditt objektiv kommer bli föremål för forumsdebatt när testet presenteras :)

Men du har varit utan gluggen ett bra tag nu va?


Förmodligen så, hoppas dock att någon annan hinner före :)


Ja det var rätt länge sedan men har blivit erbjuden ett låneobjektiv under tiden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.