Annons

DA 15/4 nerlagd?

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Nu har jag väntat i över en månad på 15/4, verkar slut överallt och finns inte med på Pentax.se, men den kanske aldrig varit uppdaterad med den. Någon (Roland?) som vet vad som är på gång? Nerlagd? Tillverkningsproblem? Leveransproblem efter vulkanutbrott?

Den finns i lager hos cyberphoto.se!

DA15 lanserades väl så sent som förra året så jag tror inte DA15 är nerlagt.

De två Pentax objektiv som är ur produktion nyligen är FA50 f1.4 och DA16-45 f4.

Det debatteras dock en hel del på pentaxforums.com om varför vissa objektiv verkar vara slut hos leverantörer runt om i världen... kan ju va så att Pentax sålt fler k-x och k-7 än beräknat och därav inte kan möta efterfrågan på objektiv annat än kitobjektiven som följer med.

Senast ändrad:
Den finns i lager hos cyberphoto.se!

DA15 lanserades väl så sent som förra året så jag tror inte DA15 är nerlagt.

De två Pentax objektiv som är ur produktion nyligen är FA50 f1.4 och DA16-45 f4.

Det debatteras dock en hel del på pentaxforums.com om varför vissa objektiv verkar vara slut hos leverantörer runt om i världen... kan ju va så att Pentax sålt fler k-x och k-7 än beräknat och därav inte kan möta efterfrågan på objektiv annat än kitobjektiven som följer med.

Jag har sett att det finns något enstaka ex någonstans, men detta är ett försäkringsärende så jag måste köpa genom samma butik jag köpte ursprunget från. De kan inte få fram objektivet från Pentax Europa, och Pentax kan inte säga när de kan få fram det. Jag var med om något liknande när jag köpte mitt 100 makro för några år sedan, tog 2-3 månader innan jag fick det. Var ungefär den här tiden på året då också.

Mmm vilket mysigt objektiv det är! Jag var inne på Bh i torsdags och handlade mig ett ex, har inte ångrat mig ännu, och den som väntar på något gott... ;)

DA Limited tillhör ett av de objektiv som Pentax inte har i reguljär produktion. Det innebär att de gör en hög med dem och när denna hög är slut i lagret så gör de en ny hög. Produktionen för varje hög bestäms av inkomna beställningar från distributörerna. Detta innebär att om objektivet är slut i lager så kan det innebära 2 - 3 månader innan det blir tillgängligt igen. Så här har Pentax haft det rätt länge på specialobjektiv.
Just DA 15 är ett intressant fall då efterfrågan har varit högre än vad Pentax har trott, vilket har gjort att lagret har tagit slut snabbare än beräknat.

För att ytterligare strula till det hela så förbereder Pentax introduktionen av några nya objektiv som kommer att lanseras till hösten, och det gör att kapaciteten i objektivfabrikerna är hårt ansträngd just nu för de kan inte gå för fullt när man utbildar personal och justerar maskiner för nya lanseringar.

Så det är många faktorer som tillsammans har gjort att det tyvärr är lång leveranstid på DA 15 just nu.
Men objektivet är inte alls nedlagt, verkligen inte. Jag såg en lista nyligen från Japan där DA 15 var ett av de mer populära fasta gluggarna..

Jag har sett att det finns något enstaka ex någonstans, men detta är ett försäkringsärende så jag måste köpa genom samma butik jag köpte ursprunget från. De kan inte få fram objektivet från Pentax Europa, och Pentax kan inte säga när de kan få fram det. Jag var med om något liknande när jag köpte mitt 100 makro för några år sedan, tog 2-3 månader innan jag fick det. Var ungefär den här tiden på året då också.

Försäkringsärende?
Jag är rätt säker på att om de inte kan ersätta dig med ett nytt objektiv, eller laga, så är de skyldiga att lösa det genom att själva köpa från annan affär. (Typ...) Eller ta din kostnad för att köpa på annan plats.
Eventuellt så gäller det om du inte har fått en leverans i första hand...

Jag ska googla lite... :)

Eftersom det är ett försäkringsärende redan så har ju nått hänt men detta hittade jag:

Reklamation inom 6 mån har säljaren bevisbörda. Det anses vara ett fel från början. Skall åtgärdas av säljaren eller erbjudas reparation. Inget i lag om vad som är rimlig tid. Men bråkar man med säljaren så brukar dom jobba snabbare.

Reklamationsrätten är 3 år men efter 6 mån är det köparen som ska bevisa att felet fanns innan man köpte varan.

Kanske inte så mycket hjälp men jag tycker ju att de (efter lite snack med försäkringsbolaget och säljaren) kan köpa ett från cyber och ge dig eller betala din kostnad. Fast de sitter ju då på ett begagnat objektiv och det vill de nog inte. Alternativt jaga på dem som fan. Jobbigt men brukar ge resultat. Tyvärr blir man ju trött av det själv...

Länkar:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

https://lagen.nu/1990:932

http://www.butiksdatabasen.se/konsumentkoeplagen.asp

DA 15/4 ej nerlagd

Jag hämtade idag ut mitt objektiv. Skall bli kul att testa det framöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar