Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90

Produkter
(logga in för att koppla)

SM7TKS

Avslutat medlemskap
Hej!
Har en D90 och tänkte införskaffa en externa blixt, men det finns ju en hel djungel av modeller.. vilken är något att ha? fått ett "bra pris" på en SB-800 funkar den med d90. erfarenheter? hur mycket "kunskap" behövs verkar ju finnas massor med inställningar på blixtarna med. tacksam för alla tips/råd

Hej!
Har en D90 och tänkte införskaffa en externa blixt, men det finns ju en hel djungel av modeller.. vilken är något att ha? fått ett "bra pris" på en SB-800 funkar den med d90. erfarenheter? hur mycket "kunskap" behövs verkar ju finnas massor med inställningar på blixtarna med. tacksam för alla tips/råd

SB800 är en trevlig blixt som funkar utmärkt ihop med D90. Mycket bra format på blixten och fiffigt med det extra batteriet som går att applicera på blixten för utökad kapacitet. Kör på autoläge till en början och väx dig in i funktionerna

Ett alternativ kan vara yongnuo 685.
Blir du frälst så kan man plocka av den o utöka med fler tillsammans med en YN622N
SB800an funkar också som Off Camera Flash med YN622N eller YN622TX

Som Paul skrev, SB-800 är en bra blixt som dessutom går att hitta rätt billigt begagnad. Enda egentliga minuset med SB-800 är användargränssnittet som är ... Inte så intuitivt :) Vill du ha ett mer begripligt gränssnitt så är den nyare SB-700 ett hyfsat likartad blixt (som SB-800), men betydligt enklare att jobba med.

Sedan finns det som sagt ett stort utbud av bra tredjepartsblixtar, som Yongnuo.

Som Paul skrev, SB-800 är en bra blixt som dessutom går att hitta rätt billigt begagnad. Enda egentliga minuset med SB-800 är användargränssnittet som är ... Inte så intuitivt :) Vill du ha ett mer begripligt gränssnitt så är den nyare SB-700 ett hyfsat likartad blixt (som SB-800), men betydligt enklare att jobba med.

Sedan finns det som sagt ett stort utbud av bra tredjepartsblixtar, som Yongnuo.

Det finns en sak till som kan vara lite störande med SB-800 och det är att den inte går att vrida riktigt hela varvet runt. Något som kan vara irriterande när man vill studsa blixten just åt det hållet. Det är väl likadant på den enklare SB-600 ur samma generation, har jag för mig.

Med det sagt så är det en bra blixt, men med ett omodernt och lite halvklumpigt gränssnitt. Jag köpte en ny för kanske tio år sedan och jag har den kvar fortfarande. Den är väl något kraftigare än SB-700, men annars är nog den modernare blixten att föredra ur ett smidighetsperspektiv.

d90

Men det är inte att se som "bortkastade" pengar (typ 1300 kr) för en sådan som i princip är nyskick??
beträffande "vridande"? har för mig jag läste att det var visa modeller som man tydligen inte kunde vrida både vänster / höger.. kanske minns fel..

Men det är inte att se som "bortkastade" pengar (typ 1300 kr) för en sådan som i princip är nyskick?

Priser på Blocket för begagnade SB-800 brukar ligga i spannet 1500-1800 kr, så 1300 kr är ett bra pris. Skulle du ångra dig kan du nog fortfarande efter ett år sälja den vidare för sisådär 1500 kr :)

Hej!

Svår att använda och blixtröret gick sönder. Nikon ville inte berätta vad det skulle kosta att byta utan att man skickade in blixten och bara det skulle bli dyrt. Köpte en Meike MK 910 som fungerar bra

Jag har läst om att folk köper nya blixtrör på ebay o byter själva.
Jag fick uppfattningen att det varken var dyrt eller vidare svårt.
Men jag har ingen aning om hur man hittar det på ebay

Jag har använt både SB800 och SB900 ... och skulle utifrån hur de är att använda rekommendera dig att köpa en SB900. De är lättare att göra inställningar på. Men SB800 är ingen dålig blixt. Den har bara krånglig meny.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar