Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90

Produkter
(logga in för att koppla)

mikalelaa

Medlem
Hejsan alla kunniga!

Jag ska snart köpa en Nikon D90 och funderar på om jag måste köpa med kitobjektivet eller om det räcker med bara kamerahuset (eftersom att jag redan har ett kitobjektiv till en D40).

Saken är den att min pojkvän köpte en Canon 7D utan kitobjektivet, och då kunde han inte filma med autofokus..

Så frågan är alltså om man måste ha kitbojektivet för att kunna filma med autofokus?

Och kan man i så fall inte filma i autofokus med andra objektiv?

Läste nu i en recension "den begränsade videoinspelningen som saknar autofokus." Kan man alltså inte filma med autofokus överhuvudtaget??
Källa: http://smartson.se/index.aspx?id=29441

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Manuell fokus är det som gäller oavsett objektiv på D90. Ska du ha ett bra universalobjektiv så tycker jag att ett Nikkor 18-200 VR eller VRII är prisvärt.
 
7D har inte heller någon som helst autofokus under filmning.
O hoppas jag att du inte köper D90n för att just filma med, för den är verkligen inte alls bra på det.. :\
 
7D har inte heller någon som helst autofokus under filmning.
O hoppas jag att du inte köper D90n för att just filma med, för den är verkligen inte alls bra på det.. :\

Ja okej.
Nej det är främst för att fota med det vore ju kul att ändå kunna filma lite.. Men är inte ute efter världens bästa filmkamera och efter vad jag har läst så är den väldigr bra att fota med :)

Tack för ditt svar!
 
Hej ! D90 är en helt underbar kamera att fota med,men för att filma är den riktigt dålig.D90 var först med filmfunktion och utvecklingen har gått snabbt under dessa 2 år.Vill du ha en kamera med bra filmfunktion och autofokus är det nya D7000 du ska titta på som är en eftertrådare till D90.Eller den billigare D3100 som också har autofokus med filmning.Men är huvudsaken med kameran att fota med föreslår jag D90.MVH.
 
Nu gillar jag själv Nikon och har ett par kameror av det märket, men måste ändå fråga: om pojkvännen har Canon - kan det inte vara vettigt för dig med att ha det märket? Då är det ju lättare att ha samma tillberhör (objektiv, batteriladdare etc).

D90 är en underbar kamera. Objektiven påverkar ej filmfunktionen, du kan köra med vilka objektiv du vill och den är lika bra/dålig på att filma med dem. Alla objektiv som funkar på D40 funkar också på D90, men inte tvärtom - D90 klarar fler objektiv. Det räcker alltså med att köpa huset.
 
Jag tycker ni ska ha samma märke. Har precis sålt min Canon 40D och skaffat ett Nikon-hus, helt plötsligt kan jag använda min flickväns 18-200mm VR, 35mm f/1.8 och 50mm f/1.4.

Canon 550D kostar väl som en D90, men filmar bättre. (En mini 7D på många sätt)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.