Alltså, du har inget objektiv alls ännu, eller? Då rekommenderar jag att skaffa en begagnad normalzoom. Som enda objektiv är nog inte AF 50/1,8 det bästa valet på grund av brännvidden, men det är ett bra porträttobjektiv.
Nikkor 18-105/3,5-5,6 VR skulle säkert vara ett bra val. Samma sak med 17-50/2,8 av Sigma eller Tamron, om du prioriterar ljusstyrka framom stort zoomomfång (3x vs 5x). Dessa alla borde finnas begagnat till ett pris som nätt och jämnt ryms in i din budget. Nikon AF-S 17-70/3,5-4,5 tror jag även är ett utmärkt val som finns att få för en ganska liten slant, speciellt begagnat (vet inte om den säljs ny längre ens). Sigma har också en äldre 17-70/2,8-4,5 med bildstablisering (OS) som säkert är OK det med. De två sistnämnda är en kompromiss mellan stort zoomomfång och ljusstyrka.
Dock är det så att inte ens f/2,8 räcker speciellt långt inomhus utan blixt om det är människor (som ju alltid rör på sig) man vill fotografera. Då behövs bättre ljusstyrka och/eller en blixt. En bra extern blixt som man studsar via tak eller väggar är en förutsättning för bra blixtbilder inomhus tycker jag, då den interna oftast ger ganska fult resultat. Försök spara ihop till en SB-600 som nästa pryl, det är en mångsidig och bra grundblixt som räcker hyfsat långt.