Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 Quality-inställning

Produkter
(logga in för att koppla)
men så ser det iaf ut på min skärm.
Men det ska finns någon USB inställning i kameran kan inte finna den någon som vet?
 
Ja, jag betvivlar inte att det ser ut som du säger, men det vore ändå intressant att se... Hursomhelst, steg för steg:

1. Du har kameran inställd på RAW+ och tar bilder
2. Du kopplar kameran till datorn, vad händer nu? Får du upp kameran som en flyttbar enhet eller startas det automatiskt ett program? Isåfall, vilket program?
 
tack Micke, har ingen kortläsare i datorn tyvärr...hittar ju inget om USB inställning i kameran men ska leta vidare, kommer du på något mer så hör gärna av dej. Tack för din hjälp!
-Fredrik

Står inget i manualen till D90, men kollade lite annat. Enligt Tom Hogan så har inte D90:n någon inställning för USB-mode (vilket tidigare DSLR hade). Är alltid i sk MTP/PTP mode på D90:n. Äldre operativsystem (tidigare en XP SP2 och Vista SP1) använder "Mass Storage System" och ansluter därför inte rätt mot D90:n.
Eventuellt skulle Nikon Transfer fungera (ladda ned från www.nikon.se), men inte säker på det.

Kommer inte på något annat. Fick du inte med en USB-adapter till ditt SD-minne. Jag har flera stycken, så jag kan skicka någon till dig om du vill.

/Mikael
 
Här kommer en länk till en sida där samma problem diskuteras.
Det verkar som problemet löstes där!Du kan läsa om det här.
 
Hej Fredrik!

Vet inte om du löst detta men jag har stött på samma sak och kommit fram till att det bara verkar finnas två lösningar, eller jag har i alla fall inte kommit på något annat.

1) Använd Nikon Transfer för att föra över filer, då kommer .nef-filerna med.
2) Skaffa en kortläsare. Exempelvis har webhallen.com en för 99:-. Clas Ohlson har ett antal olika för 149-249:-

Mvh
Jens
 
Hej Fredrik!

Vet inte om du löst detta men jag har stött på samma sak och kommit fram till att det bara verkar finnas två lösningar, eller jag har i alla fall inte kommit på något annat.

1) Använd Nikon Transfer för att föra över filer, då kommer .nef-filerna med.
2) Skaffa en kortläsare. Exempelvis har webhallen.com en för 99:-. Clas Ohlson har ett antal olika för 149-249:-

Mvh
Jens

Precis, problemet beror på att windows program int etror att NEF ä ren bildfil och sorterar bara ut jpg-bilden som finns inbäddad. Använd ett annat importprogram eller kortläsare så löser det sig. På andra kameror kan man ställa om USB-läget på kameran men den funktionen finns visst inte på nyare kameror från Nikon av någon anledning. På äldre kameror är det masslagringsläget som ska användas, då beter sig kameran som en hårddisk.
 
Jo, frågar du mig så är det ren idioti av Nikon. Till och med i D40:n kunde man välja själv hur man ville ha det. PTP eller Mass Storage. Valfrihet är aldrig fel.

Precis, problemet beror på att windows program int etror att NEF ä ren bildfil och sorterar bara ut jpg-bilden som finns inbäddad. Använd ett annat importprogram eller kortläsare så löser det sig. På andra kameror kan man ställa om USB-läget på kameran men den funktionen finns visst inte på nyare kameror från Nikon av någon anledning. På äldre kameror är det masslagringsläget som ska användas, då beter sig kameran som en hårddisk.
 
Hej alla! Hoppar in på denna tråd...

Jag har EXAKT samma problem.
Det roliga är att jag inte hade några som helst problem i VISTA, utan såg alla JPEG & NEF, dvs som det sig bör i utforskaren.
MEN av diverse anledningar med krångel av hårddiskar så konverterade jag tillbaka till XP pro, och då fick jag detta bekymmer...
Pluggar i kameran och D90´n dyker upp i utforskaren, men visar två stycken JPEG´s med samma storlek trots inställt på JPEG+NEF.

Någon måste ju veta svaret, utan att man ska behöva ha kortläsare mm för att lösa detta som SKA fungera ? :)

/Petter
 
Hej!

Det finns dessvärre bara två lösningar:

1) Använd Nikon Transfer - det kan överföra även NEF-filer i XP.
2) Köp en extern kortläsare. Jag köpte en för ett par hundralappar. Då slipper man dessutom dra på batteriet i kameran.

Jag kollade detta med Nikonsupporten som hänvisade till att det var en bugg i Windows... Deras lösning är Nikon Transfer, jag rekommenderar extern kortläsare istället.

Mvh
Jens

Hej alla! Hoppar in på denna tråd...

Jag har EXAKT samma problem.
Det roliga är att jag inte hade några som helst problem i VISTA, utan såg alla JPEG & NEF, dvs som det sig bör i utforskaren.
MEN av diverse anledningar med krångel av hårddiskar så konverterade jag tillbaka till XP pro, och då fick jag detta bekymmer...
Pluggar i kameran och D90´n dyker upp i utforskaren, men visar två stycken JPEG´s med samma storlek trots inställt på JPEG+NEF.

Någon måste ju veta svaret, utan att man ska behöva ha kortläsare mm för att lösa detta som SKA fungera ? :)

/Petter
 
Pluggar i kameran och D90´n dyker upp i utforskaren, men visar två stycken JPEG´s med samma storlek trots inställt på JPEG+NEF.

Jag upprepar:

Den funktionen (att uppträda som en USB-sticka) som finns i många andra kameror finns helt enkelt inte i D90! Man kan alltså inte använda denna teknik för att föra över bilder till datorn, utan du måste använda Nikons programvara. Eller flytta minneskortet. Korkat av Nikon, men så är det.

Per.
 
nä detta problem är mycket konstigt. Jag kör bara RAW format nu så jag lägger inte ner någon tid på detta mer men det är konstigt att RAW filen inte visas, den gör ju det om man bara ställer in kameran på RAW.
-Fredrik
 
Jag upprepar:

Den funktionen (att uppträda som en USB-sticka) som finns i många andra kameror finns helt enkelt inte i D90! Man kan alltså inte använda denna teknik för att föra över bilder till datorn, utan du måste använda Nikons programvara. Eller flytta minneskortet. Korkat av Nikon, men så är det.

Per.


Ja detta blir ju konstigare och konstigare he he he he
Det fungerade ju i VISTA utan problem i flera månader så jag förstår inte detta med att D90´n inte har den möjligheten? Särskilt om NIKON-supporten även medger det. Vore kul om någon som gjort det omöjliga som jag gjort och skriver det ha ha ha ha.
Sen om det är en bugg i XP är ju en annan sak.
Tråkigt är det iaf.
 
Ja detta blir ju konstigare och konstigare he he he he
Det fungerade ju i VISTA utan problem i flera månader så jag förstår inte detta med att D90´n inte har den möjligheten?

Det är möjligt att en D90 kan göra det tricket, men det är odokumenterat och troligen osupportat. I D80 och D50 fanns valet mellan PTP och "Mass Storage", men i D90 är det valet borttaget, och handboken talar inget om den senare möjligheten(*).

Oavsett om du lyckats eller inte, verkar inte Nikon stödja funktionen. Vänta dig inte support för odukumenterade finesser.

Per.

*) Sid 149 i den engelskspråkiga handboken.
 
Det är möjligt att en D90 kan göra det tricket, men det är odokumenterat och troligen osupportat. I D80 och D50 fanns valet mellan PTP och "Mass Storage", men i D90 är det valet borttaget, och handboken talar inget om den senare möjligheten(*).

Oavsett om du lyckats eller inte, verkar inte Nikon stödja funktionen. Vänta dig inte support för odukumenterade finesser.

Per.

*) Sid 149 i den engelskspråkiga handboken.

Nä kanske det e så... man undrar ju varför den dyker upp i utforskaren, om den inte är tänkt att fungera där... enda som saknas är ju att RAW filerna syns. Borde komma i en ny mjukvara tycker jag... SÄRSKILT om det fungerar för vissa. Nä jag får ringa NIKON supporten och fråga någon dag. Ingen som lyckats med det jag gjort i VISTA???
 
Picture Transfer Protocol... och boven heter XP! Förklarar en hel del varför det gick smärtfritt i VISTA :)

Fick följande svar:

Nikon Europe Support 11/05/2009 | 12:36 PM

Hej Petter,

Till att börja med så vill jag tacka dig för att du kontaktar oss på Nikon, då alla frågor är viktiga för oss.

Tyvärr är det följande att Windows XP har problem att läsa PTP protokollet.
Detta resulterar i att när du ansluter din kamera till en dator med XP så används protokollet PTP och då tror XP att alla NEF bildfiler är JPEG.
Detta inträffar alltså endast på kameror som inte har Masslagring som var under USB i inställnings menyn.
D90 har endast PTP protokoll och därav inträffar detta fenomen med denna kameran.
När du använder en kortläsare så använder sig kortläsaren av masslagring och ej PTP och därav fungerar det med kortläsare.

Om det är något mer du undrar så är det bara att kontakta oss igen, det gör du genom att klicka på länken överst i detta mail.

Med vänliga hälsningar

Martin I
Nikons Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.