ANNONS
Annons

D90 Quality-inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
När jag kör Raw + Jpg bilder när jag fotar så får bara jpg bilder i datorn?

Ska jag inte få en Raw bild och en JPG bild när jag sparar bilderna i datorn?

-Fredrik
 
Jag har förstått det som att det här endast fungerar om du fotar med manuella inställningar.
(Rätta mig om jag har fel)
Så om du fotar med auto eller något förvalsprogram så får du endast en jpg-fil.
 
Ja, om jag förstått det rätt så skulle du fått det..
Då vet jag tyvärr inte, så du får hoppas på att någon vänlig själ här hjälper dig! :)
 
När jag kör Raw + Jpg bilder när jag fotar så får bara jpg bilder i datorn?

Ska jag inte få en Raw bild och en JPG bild när jag sparar bilderna i datorn?

-Fredrik

Ska inte spela någon roll i vilken mode du fotograferar. Har du valt kvalite RAW + JPG ska du få bägge bilderna i datorn.

Får du två bilder av varje i datorn? Vissa operativsystem visar jpg-bilden både för extension .JPG och extension .NEF. (Rawbilden (NEF) innehåller faktistk även en jpg-bild, det är den du ser på kamerans display om du bara fotograferar i raw-formatet) Har du PC eller Mac?

Använder du Nikon View NX ser du bara en bild, så länge du inte redigerar raw-bilden. Har du redigerat ska du se bägge två.
 
jag kör PC och anväder windows visningsprogram. i kameran står det längst ner i högerhörn RAW+JPG. Varför får jag bara upp JPG bilder i datorn???
 
Ja men det är väl däri felet ligger... Windows visningsprogram kan inte visa raw utan att du konverterat dem. Du behöver en raw-konverterare. Det ska du ha fått med som programvara till din D90.
 
Ja men det är väl däri felet ligger... Windows visningsprogram kan inte visa raw utan att du konverterat dem. Du behöver en raw-konverterare. Det ska du ha fått med som programvara till din D90.
Det ska fungera om man installerar Nikon Raw Codec.Finns att hämta HÄR.
Hoppas att det hjälper!
 
jag kör PC och anväder windows visningsprogram. i kameran står det längst ner i högerhörn RAW+JPG. Varför får jag bara upp JPG bilder i datorn???

Om du menar att du bara ser JPG i utforskaren kan du kolla om kameran är satt till "USB mass storage...".
Vill minnas att det var en inställning jag fick göra på såväl D80 som D300.

Om du vill se NEF-filerna i visningsläge borde det vara enklast att använda Nikons ViewNX som följde med kameran alt. hämtas hem från Nikons hemsida
 
jag kör PC och anväder windows visningsprogram. i kameran står det längst ner i högerhörn RAW+JPG. Varför får jag bara upp JPG bilder i datorn???

Förstår fortarande inte riktigt. Om du tar en bild (raw + jpg) i kameran. I windows visningsprogram (menar du utforskaren?) hur många filer finns där. Det borde vara två. en .JPG och en .NEF. .NEJ-bilden ser antingen ut som .JPG bilden eller som en fil utan bild. Windows kan inte visa .NEF bilden utan speciellt program som andra nämnt ovan. Kan du ta en skärmdump som exempel på hur katalogen ser ut där du både ska ha bägge typerna av bilder.
 
Förstår fortarande inte riktigt. Om du tar en bild (raw + jpg) i kameran. I windows visningsprogram (menar du utforskaren?) hur många filer finns där. Det borde vara två. en .JPG och en .NEF. .NEJ-bilden ser antingen ut som .JPG bilden eller som en fil utan bild. Windows kan inte visa .NEF bilden utan speciellt program som andra nämnt ovan. Kan du ta en skärmdump som exempel på hur katalogen ser ut där du både ska ha bägge typerna av bilder.


Om windows anser att mappen är en "bildmapp", så kommer RAW-filerna inte att visas alls innan du har en Codec, eftersom windows inte vet vad den skall göra med filerna.
 
Om windows anser att mappen är en "bildmapp", så kommer RAW-filerna inte att visas alls innan du har en Codec, eftersom windows inte vet vad den skall göra med filerna.

Fast det beror väl på om man låter op.systemet dölja filer? Har man i Windows valt att alla filer ska visas oavsett typ så bör väl även NEF synas?
 
ok, ni verkar inte förstå mitt problem, så nu skriver jag detta en gång till:
jag fattar oxå att windows inte kan läsa en RAW fil. Men när kameran tar RAW + JPG bild så ser jag 2 JPG bilder i dotorn, alltså ingen RAW bild, var finns den? Jag öppnar kamerans bilder i datorn kopierar alla bilder till en mapp i datorn, sen ser jag bara JPG bilder, 2 av varje bild. Om kameran står inställd på bara RAW så får jag ju RAW bilder i datorn som jag bara kan se men inte öppna i windows.

Är det någon som kan reda ut detta med RAW bilden???
-Fredrik
 
Freddie Boy, hur är din inställning i kameran (USB-mode)
Kopplar du kameran till datorn, eller plockar du ut kortet?

Hittade en tråd med likartat problem på Nikonians:
http://www.nikonians.org/forums/dcboard.php?az=show_topic&forum=150&topic_id=230785&mode=full

Har du kollat tråden ovan (som jag skickade förut). Handlar bl a om hur kameran är inställd (USB-mode). Kan det vara lösningen. Testa och plocka ut SD-kortet och kör det direkt i datorn är ett alternativ. Har du kvar problemet då??
 
tack Micke, har ingen kortläsare i datorn tyvärr...hittar ju inget om USB inställning i kameran men ska leta vidare, kommer du på något mer så hör gärna av dej. Tack för din hjälp!
-Fredrik
 
Skulle du kunna ta en screenshot av hur det ser ut i mappen när du ser två JPG av samma bild? Detta låter väldigt underligt måste jag säga...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.