Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 HD-film hackar vid uppspelning i dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Hej,
Har filmat med min D90. Ser kanon ut i kameradisplayen. Men när jag tittar på filmen i datorn i MS Mediaplayer är det väldigt hackigt/ryckigt. Någon som har tips på vad det kan vara?

Min laptop är helt ny med Nvidia Geforce 8200M.
 
Finns en tråd angående detta har jag för mig. Du har troligtvis någon codecpack installerad typ K-lite så att MP inte använder orginal..
Jag blev hjälpt av att avinstalera det.

Lycka till
 
Precis, se till att du har en bra mediaplayer med rätt codecs. Den enklaste (och därmed förhoppningsvis mest driftsäkra) är Media Player Classic och finns bl.a. på videohelp.com
 
Nu är jag inte säker på vad D90'n lämnar för filer men är det h.264 eller x.264 så är dom rejält processorkrävande och ett vasst skärmkort spelar ingen roll om det inte har hårdvarustöd för 264 formatet.

Sen är det också som andra påpekat att det är viktigt att man har en sjysst codec installerad, själv föredrar jag CCCP packen som finns här http://www.cccp-project.net/ .

Med ovantående kan jag med en bärbar med centrino duo 1,5ghz spela 720p material men det är på vippen då processorbelastningen ligger på 80-90% :)
 
Nu är jag inte säker på vad D90'n lämnar för filer men är det h.264 eller x.264 så är dom rejält processorkrävande och ett vasst skärmkort spelar ingen roll om det inte har hårdvarustöd för 264 formatet.

Sen är det också som andra påpekat att det är viktigt att man har en sjysst codec installerad, själv föredrar jag CCCP packen som finns här http://www.cccp-project.net/ .

Med ovantående kan jag med en bärbar med centrino duo 1,5ghz spela 720p material men det är på vippen då processorbelastningen ligger på 80-90% :)

Det är Motion JPEG ur D90 i AVI container om jag förstått det rätt.

Har inte haft samma erfarenhet som du av belastning med H.264. Beror mycket på bitrate men 1-3 Mbit/s borde fungera smärtfritt, så lite nyfiken blir jag. Om det var möjligt att lägga upp en fil för nedladdning skulle jag vilja kolla på min egna burk.

Ha det gott
 
Det är Motion JPEG ur D90 i AVI container om jag förstått det rätt.

Har inte haft samma erfarenhet som du av belastning med H.264. Beror mycket på bitrate men 1-3 Mbit/s borde fungera smärtfritt, så lite nyfiken blir jag. Om det var möjligt att lägga upp en fil för nedladdning skulle jag vilja kolla på min egna burk.

Ha det gott

det jag har erfarnhet av är X.264 som jag antar är en komprimerad variant av H.264?

En normal film ligger väl på runt 6000 kbit, animerat strax under och hög action strax över har jag för mig.Men jag har gått runt det "problemet" genom att låta PS3'an ta hand om det och där finns processorkraft så det räcker och blir över ;-)
 
det jag har erfarnhet av är X.264 som jag antar är en komprimerad variant av H.264?

En normal film ligger väl på runt 6000 kbit, animerat strax under och hög action strax över har jag för mig.Men jag har gått runt det "problemet" genom att låta PS3'an ta hand om det och där finns processorkraft så det räcker och blir över ;-)

Det er en fri codec (open source) för att göra H.264/AVC som är ITU/ISO standard.
 
Vad ni även behöver är ordentligt med RAM minne, minst 2 gigg för att det skall flyta hyfsat.
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.