Annons

d90, d5000 eller 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannastahl

Aktiv medlem
Här kommer jag och stör igen med mina köpfrågor, men å andra sidan är val av denna sort viktiga och jag vill vara 100% säker på att jag gör rätt val så jag inte ångrar mig senare.

Jag har för tillfället en nikon d40 som min lillasyster väldigt gärna vill ha och hon har mer eller mindre redan köpt den, så jag måste ju snabbt som attan skaffa ett nytt hus, speciellt med tanke på att jag ska fota ett mindre bröllop den 19:e redan (ja, jag är well aware av att fota bröllop är ett enormt ansvar och jag har läst till mig tips och allt, men som jag sagt i tidigare trådar frågade brudparet mig, jag frågade dem ifall de var säker på att en amatör som mig skulle fota deras stora dag, de var säkra och that's that). Jag har velat fram och tillbaka ifall jag ska satsa på en d90 från cameranu.nl, då endast hus, vilket gör att jag fortfarande har samma objektiv som innan att röra mig med, dvs 35mm/1.8 (som jag haft på 98% av tiden under drygt ett år nu, inte ofta jag varit tvungen att ta till kitobjektivet, inte...). Funderade tidigare på ifall jag skulle köpa en d5000 istället, men de flesta här i forumet tyckte det var smartare att satsa på en d90, eftersom jag ändå inte har råd med en ljusstark normalzoom trots att jag går ner i prisklass på kamerahuset. Eller ja, jag har väl råd nätt och jämnt, men iom att jag är fattig student (= inget studiebidrag under sommaren och får inte sommarjobbslön förrän i slutet av sommaren) kan jag inte lägga ut alla pengar på ett kamerahus, sorgligt men sant.

Dock tycker jag mig väldigt ofta här och var i forumet läsa råd om att köpa en begagnad canon 40d. Kan nån förklara för mig vad det egentligen är som är så galet bra med den? Var sugen ett tag, men så läste jag lite här och var att den inte var så vidare bra vid höga ISO, vissa tyckte man hellre skulle investera i en 50d, etc. Grejen med att byta från nikon till canon är ju att jag måste köpa objektiv, vilket gör det lite dyrare + att jag inte vet vad jag skulle köra på isåfall.

Har inte tid att skjuta upp kameraköpet längre, så nu är frågan... d90, d5000 eller 40d? Ev. annat förslag, men vill helst inte ha fler valmöjligheter, hehe.

Kan ju säga att jag var på expert i fredags och klämde på en d90, blev lite kär... Eller är det mer värt att köpa ett kit med d5000 + 18-105 VR? Eller köra på d90 och skaffa ett 50/1.8-objektiv till hösten (eftersom jag är mest intresserad av att fota porträtt och har hört att det är ohyggligt bra i det syftet), eller är det onödigt iom att jag redan har 35:an?

Hjälp mig, o ni kunniga!
/Hanna
 
Fördelen med Nikon är ju att du är van med märket och har redan ett par objektiv. Canon har dessutom inget som motsvarar Nikons eminenta och förmånliga 35/1.8, i alla fall inte till samma låga pris vad jag vet. D90 var mitt val, och trots att jag haft lite problem med den så rekommenderar jag den ändå. Fokusmotorn öppnar dörren till en större marknad äldre objektiv eftersom inte objektiven måste heta AF-S, HSM eller så. Två utmärkta sådana objektiv är ju AF 50/1,8 och AF 85/1,8, och inget av dem funkar på D40:an, eller D5000 för den delen heller. 85:an är ett fantastiskt porträttobjektiv som gör att man inte behöver gå så nära och få fina tajta porträtt med kort skärpedjup. Känner du att dessa objektiv inte är nåt för dig, satsa på D5000. Annars - kör på D90. Genom att fynda äldre objektiv kan du i långa loppet "spara in" de extra slantarna du hamnar att lägga ut för D90:an jämfört med D5000.
 
Kan ju säga att jag var på expert i fredags och klämde på en d90, blev lite kär...
Då tycker jag att du ska köpa den. Att man tycker om kameran är viktigt. Jag tror inte det är någon större risk att du ska bli besviken och ångra dig, det är en riktigt bra kamera. Se till att du får ett bra pris bara, det är en ganska gammal modell som borde vara ordentligt prispressad om man hittar rätt butik.
 
Tror att du möjligtvis menar Canon 50D (och inte 40D) som betraktas lite som "tokbillig", tillsammans med fina 15-85IS kostar det kitet 10.990 på rajala just nu. Det är väl ungefär (gissar jag) vad D90 kostar med Nikons 16-85VR. Det är olika typer av kameror. 50D är en metallkamera (och större) med mer avancerad AF (många korspunkter) och snabb seriebildstagning. D90 har AF som Canons XXXD-serie, inget fel i den men den är inte i nivå med Canon XXD.
 
40D (och 50D) är riktigt snabba, har strålande bra AF och drägliga hög-ISO prestanda. Trots några år på nacken så är det min 40D som följer med ut när det skall fotas racing - 5D mkII (som har ungefär samma generation af som D90) fixar detta inte med godtagbar säkerhet - visst träffar den rätt ibland också - speciellt med objketiv med snabb af-motor, men det är ungerfär 10 gånger fler focusmissar på snabba objekt. Inget ont i det egentligen, men 40D och 50D är för sitt pris svårslagna när det gäller AF. 1D MkII, 1D mkIII och 1D mk IV samt troligen 7D och antagligen 1Ds slår 40D, men egentligen inte så mycket annat - jo, iofs - min gamla analoga EOS 3 är och spelar i samma liga och har fler focuspunkter, men tusan vet om inte 40D är minst lika bra och det är riktigt bra!!

Sen vilken kamera som är bäst vet jag inte riktigt - att jämnföra D90 med 40D och 50D känns i min värld lite fel - jämförelsen skall istället vara emot D300 vilket är en mycket trevligare kamera som dock (åsikt/känsla) inte är riktigt lika vass i af som 40D/50D, men å andra sidan lite bättre och rejälare ihopskruvad.

Valet är fritt. 40D och 50D är mycket prisvärda hur som helst, men behöver du inte den rappa af så är det nog onödigt att byta system - för bildkvallitén är den samma (i stort sätt), men interfacet skilljer sig och det är alltid lite baklänges att byta system (eller ens kamera, jag stör mig svårt på att vissa knappar sitter olika på 40D och 5D mkII när man ofta växlar mellan dem och de sitter rätt lika i handen).
 
Här kommer jag och stör igen med mina köpfrågor, men å andra sidan är val av denna sort viktiga och jag vill vara 100% säker på att jag gör rätt val så jag inte ångrar mig senare.

Jag har för tillfället en nikon d40 som min lillasyster väldigt gärna vill ha och hon har mer eller mindre redan köpt den, så jag måste ju snabbt som attan skaffa ett nytt hus, speciellt med tanke på att jag ska fota ett mindre bröllop den 19:e redan (ja, jag är well aware av att fota bröllop är ett enormt ansvar och jag har läst till mig tips och allt, men som jag sagt i tidigare trådar frågade brudparet mig, jag frågade dem ifall de var säker på att en amatör som mig skulle fota deras stora dag, de var säkra och that's that). Jag har velat fram och tillbaka ifall jag ska satsa på en d90 från cameranu.nl, då endast hus, vilket gör att jag fortfarande har samma objektiv som innan att röra mig med, dvs 35mm/1.8 (som jag haft på 98% av tiden under drygt ett år nu, inte ofta jag varit tvungen att ta till kitobjektivet, inte...). Funderade tidigare på ifall jag skulle köpa en d5000 istället, men de flesta här i forumet tyckte det var smartare att satsa på en d90, eftersom jag ändå inte har råd med en ljusstark normalzoom trots att jag går ner i prisklass på kamerahuset. Eller ja, jag har väl råd nätt och jämnt, men iom att jag är fattig student (= inget studiebidrag under sommaren och får inte sommarjobbslön förrän i slutet av sommaren) kan jag inte lägga ut alla pengar på ett kamerahus, sorgligt men sant.

Dock tycker jag mig väldigt ofta här och var i forumet läsa råd om att köpa en begagnad canon 40d. Kan nån förklara för mig vad det egentligen är som är så galet bra med den? Var sugen ett tag, men så läste jag lite här och var att den inte var så vidare bra vid höga ISO, vissa tyckte man hellre skulle investera i en 50d, etc. Grejen med att byta från nikon till canon är ju att jag måste köpa objektiv, vilket gör det lite dyrare + att jag inte vet vad jag skulle köra på isåfall.

Har inte tid att skjuta upp kameraköpet längre, så nu är frågan... d90, d5000 eller 40d? Ev. annat förslag, men vill helst inte ha fler valmöjligheter, hehe.

Kan ju säga att jag var på expert i fredags och klämde på en d90, blev lite kär... Eller är det mer värt att köpa ett kit med d5000 + 18-105 VR? Eller köra på d90 och skaffa ett 50/1.8-objektiv till hösten (eftersom jag är mest intresserad av att fota porträtt och har hört att det är ohyggligt bra i det syftet), eller är det onödigt iom att jag redan har 35:an?

Hjälp mig, o ni kunniga!
/Hanna

Som Canon ägare (40D och nöjd med) tycker jag du ska välja Nikon D90. Du gillar den och har redan ett objektiv för nikon. Men gör som Erland skrev kolla priset innan du slår till så att du inte betalar ett överpris.
 
Det blev visst en d90 ändå! Hoppas det fungerar bra med cameranu.nl bara, annars vettekatten vad jag ska ta mig till, hehe.

Tack för all hjälp!
 
Grattis! Ja D90 är sannerligen en kamera med många möjligheter och många nöjda ägare. :)
 
Hej ! Kul att du äntligen kommit till skott ! Du kommer att bli nöjd med din D90 ! Lycka till med ett bra val .MVH.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.