Annons

D90 Autofokusmotor

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Inbyggd AF-motor i huset, för äldre AF optik som saknar AF-motor.
Hur fungerar denna? Och till vilka objektiv fungerar den?

Tycker det känns lite onödigt att ha denna funktionen utan att använda den, så jag tänkte jag skulle köpa något äldre begagnat objektiv som det kanske funkar till.

Fungerar den inbyggda autofokusmotorn till alla objektiv?

Hur fungerar denna? Och till vilka objektiv fungerar den?

Tycker det känns lite onödigt att ha denna funktionen utan att använda den, så jag tänkte jag skulle köpa något äldre begagnat objektiv som det kanske funkar till.

Fungerar den inbyggda autofokusmotorn till alla objektiv?

Alla objektiv som är AF men inte AF-s drar nytta av den. Ais och äldre är altid manuella.

M

Som till exempel den här?
Nikon AF 135/2,0 DC
Den har alltså bara AF om det är inbyggt i kameran?

Så står det endast AF är det alltså Autofokus "kompitabel" om man har en sådan kamera? Med kameror utan autofokus inbyggt kommer inte autofokus fungera?

Så står det endast AF är det alltså Autofokus "kompitabel" om man har en sådan kamera? Med kameror utan autofokus inbyggt kommer inte autofokus fungera?

För inte så förfärligt länge sedan fanns det inga Nikonobjektiv med inbyggd fokusmotor. Då hade alla Nikonkameror med autofokus inbyggd motor och alla autofokusobjektiv krävde en sådan. Då förstår du säkert varför detta läge har uppkommit, med en diskussion om inbyggd fokusmotor eller inte.

En D2/3/50/70/80/90/100/200/300/700 ger autofokus med alla Nikonanpassade objektiv med beteckningen AF och AF-S (och motsvarande från andra leverantörer).

En D40/60/3000/5000 ger autofokus bara med objektiv med beteckningen AF-S (och motsvarande från andra leverantörer).

Förstår du nu?

Per.

För inte så förfärligt länge sedan fanns det inga Nikonobjektiv med inbyggd fokusmotor. Då hade alla Nikonkameror med autofokus inbyggd motor och alla autofokusobjektiv krävde en sådan. Då förstår du säkert varför detta läge har uppkommit, med en diskussion om inbyggd fokusmotor eller inte.

En D2/3/50/70/80/90/100/200/300/700 ger autofokus med alla Nikonanpassade objektiv med beteckningen AF och AF-S (och motsvarande från andra leverantörer).

En D40/60/3000/5000 ger autofokus bara med objektiv med beteckningen AF-S (och motsvarande från andra leverantörer).

Förstår du nu?

Per.

Ett enkelt ja hade jue passat :) Men jag kanske var lite otydlig i förra frågan.
Men ja, jag förstår nu. Nästa fråga är bara om man ska satsa på ett äldre objektiv som "endast" har AF eller ett nyare. Typ:
Nikkor AF-D 50mm f/1.8
eller
Nikkor AF-S 35mm f/1,8G DX
(måste jue erkänna att de nyare är snyggare)

Beror väl på vad du är ute efter. Båda objektiven är utmärkta rent bildkvalitetsmässigt (jag har båda) och ljusstyrka. 50mm är ett kort porträttele på en DX-kamera, 35mm är mer ett normalobjektiv, och personligen har jag 35:an på betydligt oftare sedan jag skaffade den.

Som Rickenbacker påpekar så är detta ju två olika brännvidder, och skillnaden i brännvidd är absolut större än skillnaden mellan AF och AF-S. Det finns heller inte en generell skilnad i prestanda mellan AF och AF-S vad gäller hastighet; det finns exempel på objektiv där inbyggd motor är snabbare och vice versa.

Välj objketiv från en annan utgångspunkt än AF vs AF-S, eftersom du ju kan använda båda teknikerna..

Per.
.

Nu kanske jag borde starta en ny tråd om det egentligen... men jag fortsätter lite då.
Om jag hade tänkt ha det som ett ljusstarkt objektiv som man lätt kan ha med sig tillsammans med superzoom kittet Men för en bättre bildkvalite och mer ljusstarkt om det skulle behövas.

Så förmodligen skulle det användas för inomhusbruk vid stora släktträffar. (porträtt bilder)

Menar du vilket av 35 och 50mm du ska välja?

Det enklast är väl att ställa din paketglugg på 35mm och gå runt ett tag, för att se vilket utsnitt du får och om det är lämpligt. Gör samma sak med 50mm. Sedan kan du själv döma. Båda har sina fördelar, givetvis, det är ju därför vi använder zoomoptik!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar