Annons

D800 vs. D800e!

Produkter
(logga in för att koppla)
Med de mindre pixlarna i D800 kanske fjädrar klarar sig bättre (beroende på avstånd och sånt förstås). Det blir ju inte automatiskt falska detaljer med en kamera utan AA-filter, utan först när detaljerna är mindre än pixlarna.

Vem ser falska detaljer som är mindre än pixlarna i färdig utskrift från ett normalt betraktningsavstånd?

Vem ser falska detaljer som är mindre än pixlarna i färdig utskrift från ett normalt betraktningsavstånd?

Det är inte de falska detaljerna som knappt syns jag är rädd för, moire däremot syns ju även i 50%, och det är en ganska normal förstoringsgrad hemma hos mej.

Vilket betraktningsavstånd som är normalt bryr jag mig inte om.

Det känns nog som AA är något jag vill ha ändå.

/Bengt

Det är inte de falska detaljerna som knappt syns jag är rädd för, moire däremot syns ju även i 50%, och det är en ganska normal förstoringsgrad hemma hos mej.

Vilket betraktningsavstånd som är normalt bryr jag mig inte om.

Det känns nog som AA är något jag vill ha ändå.

/Bengt

Hur stor andel av dina bilder förväntar du dig skall förstöras av moire med en D800E vs en D800 - 50%, 25%, 10%, 5%, 1%?

Det verkar finnas en allmänt spridd uppfattning att med en D800E måste man räkna med att var och varannan bild blir förstörd av moire och att det är svårt att både förebygga och bildbehandla bort.

Enda gången jag skulle tänka mig ha en kamera som inte har AA filter är vid kontrollerad fotografering såsom studio eller liknande i ständigheter. Där kan man välja bakgrund, miljö och kläder som inte bidrar till moireerfekten.

På mitt jobb har vi anlitat en reklamfotograf som trycker upp bilderna på 4-5m bredd. Helt fantastiska bilder! Han använder en 5D Mk2!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Hur stor andel av dina bilder förväntar du dig skall förstöras av moire med en D800E vs en D800 - 50%, 25%, 10%, 5%, 1%?

Det verkar finnas en allmänt spridd uppfattning att med en D800E måste man räkna med att var och varannan bild blir förstörd av moire och att det är svårt att både förebygga och bildbehandla bort.
Problemet är att du aldrig vet när moiré uppstår.

Det är ingen som påstått att moiré skulle uppstå i "var och varannan bild", men det kan uppstå och det går inte alltid att bli av med i bildbehandlingen (åtminstone enligt folk som vet vad de pratar om som t.ex. Jocke).

Om man kan fotografera på ett sådant sätt att man alltid kan undvika moiré när det är risk för det är det väl bra så, men för de allra flesta tror jag kameran med AA-filter är det vettigaste köpet (i synnerhet om man vill kunna filma).

Om man kan fotografera på ett sådant sätt att man alltid kan undvika moiré när det är risk för det är det väl bra så, men för de allra flesta tror jag kameran med AA-filter är det vettigaste köpet (i synnerhet om man vill kunna filma).

Nikon rekommenderar D800E för fotografer som verkar under kontrollerade former. Alltså de som inte överraskas i efterhand av moaré utan ser det vid fotograferingen och kan flytta kameran eller vad som behövs för att slippa.

Nikon rekommenderar D800E för fotografer som verkar under kontrollerade former. Alltså de som inte överraskas i efterhand av moaré utan ser det vid fotograferingen och kan flytta kameran eller vad som behövs för att slippa.

Ja, det var det jag menade :) Jag tror att D800E kommer att köpas av en del fotografer som vill ha det "bästa" och sedan upptäcker att den kanske inte var så allround som de hoppats på. Får se hur många av dem som erkänner sitt misstag ;)

Tjena,

Det finns väl många fotografer som fotar utan AA-filter under icke-kontrollerade former?

Vad säger de som gatufotar med exempelvis Leica M-9? Hur vanligt förekommande är problemet? Hur många bilder kasserar ni pga moire?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en 800E, men om jag måste städa upp fler än 5% av bilderna i efterhand känns det inte riktigt så lockande.

Vad säger de som gatufotar med exempelvis Leica M-9? Hur vanligt förekommande är problemet? Hur många bilder kasserar ni pga moire?

Tekniska brister har undeordnad betydelse för de flesta reportage- och gatufoto. Och kör man svartvitt blir ju problemet ännu mindre.

Min kompis kör M9 varje dag i jobbet och privat. Han har också en HBL H3D. Har aldrig hört honom gnälla över moaré. När han plåtar produktbilder på kläder kollar han väl på det, för reportage spelar det ingen roll om ett staket eller tak i bakgrunden har lite moaré.

Om man vänder på det - tillför de extra detaljerna man kan få fram utan AA-filter något när det gäller t.ex. reportagefotografering? M9:s sensor är om jag förstått det rätt lite udda, då den egentligen är tänkt för mellanformatskameror (fast beskuren förstås). Varför de valde just den i stället för en modernare sensor från t.ex. Sony vet jag inte ...

Självklart gör det ofta inget om man ibland får moiréeffekter nånstans i en bild, men jag tror heller inte det är så ofta man kan dra nytta av den extra detaljeringen när man fotograferar under okontrollerade former.

Naturfotografer tror jag är de, förutom studiofotografer, som har mest nytta av den här typen av kamera. De löper möjligen en viss liten risk att drabbas av moiré när det gäller extremt finbefjädrade kreatur eller fasettögon på insekter.

Om man vänder på det - tillför de extra detaljerna man kan få fram utan AA-filter något när det gäller t.ex. reportagefotografering? M9:s sensor är om jag förstått det rätt lite udda, då den egentligen är tänkt för mellanformatskameror (fast beskuren förstås). Varför de valde just den i stället för en modernare sensor från t.ex. Sony vet jag inte ..

Det stämmer att sensorerna i M8 och M9 är nedskurna mellanformatssensorer. Jag pratade nyligen med en man som tidigare jobbat på Jenoptik som sätter samman elektroniken i leicorna. (Han hade jobbat Sinar Hy6-systemet). Han menade att Leicas volym var för för liten för Sony. Dessutom kan det finnas en del avtal som begränsar användingen till vissa märken. Leica fick dock köpa Sony-sensor till X1.

Att M9 inte har AA-filter beror antagligen på att sensorn är anpassad för det. Sen är ju en del Leica-ägare skärpejägare, då passar det bra.

Killen från Jenoptik trodde att det var mest troligt att M10 fick kodaksensor eftersom det är väldigt jobbigt att byta leverantör. Då får man börja på helt ny kula.

Slut på OT

Naturfotografer kan nog också drabbas ganska hårt av falska detaljer. Det är fullt med fina detaljer i åtminstone vissa sorter av naturbilder, vass, högt gräs, blänk i krusad vattenyta, buskar/träd på "rätt" avstånd kan alla drabbas av märkliga mönster av ett svagt AA filter.

Visst är det snyggt?
Särskilt snyggt är det, att mönstret förändras...

Letar man lite, så hittar man moiré lite överallt, i stads- och gatubilder.
Men det kräver ju skarpa objektiv (här: D3 med 24/1,4 @ f5,6).

Om det sedan har någon betydelse, beror ju på vad bilden skall användas till.

Bilagor

• EFV6260.jpg
    EFV6260.jpg
    75.9 KB · Visningar: 993
Om man vänder på det - tillför de extra detaljerna man kan få fram utan AA-filter något när det gäller t.ex. reportagefotografering? M9:s sensor är om jag förstått det rätt lite udda, då den egentligen är tänkt för mellanformatskameror (fast beskuren förstås). Varför de valde just den i stället för en modernare sensor från t.ex. Sony vet jag inte ...

Självklart gör det ofta inget om man ibland får moiréeffekter nånstans i en bild, men jag tror heller inte det är så ofta man kan dra nytta av den extra detaljeringen när man fotograferar under okontrollerade former.

Naturfotografer tror jag är de, förutom studiofotografer, som har mest nytta av den här typen av kamera. De löper möjligen en viss liten risk att drabbas av moiré när det gäller extremt finbefjädrade kreatur eller fasettögon på insekter.

Reportage..då är det väl handhållet, då kommer det knappast bli skarpt nog för att få falska detaljer / moiré. Eller kunna dra nytta av 36MP för den delen.

Min bild ovan är i allra högsta grad handhållet (använder stativ MYCKET sällan).

Då måste du haft rätt kort slutartid eftersom kameran rört sig mindre än en pixel motsvarande vinkel.

Hmm, tänker jag rätt verkligen? Motverkar rörelseoskärpa moiré även om man fotar något mönstrat? Måste fundera lite mer, jag har ingen M9 eller 800E att prova med.

Ser moiré på fler och fler bilder, är inte så glad i att jag lärt mig se det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar