Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 vs. D600 = damm,olja

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Haj!

Ska inom ett par månader köpa ny kamera, kollat på D600 men hör så mycket att folk får rengöra hela tiden, och vissa får inte 100% helt rent ens då.

Hur är det med dagens D600or? Stöter man på problem som massa damm/olja på sensorn, fattar ju att de har oftast att göra med bländare osv men vill inte ha sånt i min kamera :/.

Även hört att D800 ska vara bättre än D600 gällande sånt?


Hur/vad tycker ni?
 
Min D600 läckte så mycket spillolja att jag investerade i en dieselbil :)
Skämt åsido, hade den inne på reparation vid ca 4000 exponeringar pga trasig fokusmotor. Efter det har jag inte haft några problem. Har nu tagit ca 8000 exp. och givetvis blir det damm & skit på sensorn när man byter objektiv stup i kvarten men ingen olja.
 
Min D600 läckte så mycket spillolja att jag investerade i en dieselbil :)
Skämt åsido, hade den inne på reparation vid ca 4000 exponeringar pga trasig fokusmotor. Efter det har jag inte haft några problem. Har nu tagit ca 8000 exp. och givetvis blir det damm & skit på sensorn när man byter objektiv stup i kvarten men ingen olja.

Ah okej, du vet inget om D800 med damm och så eller?
 
Nope, inte hört något. Ska tillägga att jag köpte en D600 till medan min första var på reparation och den hade inga problem med olja alls.
 
Jag har aldrig haft några problem med min D800. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en D800 E.

D800 är en bättre kamera än D600 på alla sätt, även om D600 är bra också.
 
Tja, nu för tiden verkar ju de flesta här vilja ha så många fps som möjligt (helst 8 eller fler), så skillnaden mellan 4 och 5,5 torde vara av avsevärd vikt :)
 
Har precis haft min d600 inne på rengöring, 3000 exp. Vad jag fått veta från internationella forum verkar problemet existera även på nyare modeller. :/ Handlar om att ha tur och hitta ett bra exemplar som jag förstått det... Visst är det normalt med damm. Men på min d80 med 30k exp kommer jag inte ens är närheten av dammomfånget med de 100+ prickarna jag hade i min d600 innan rengöring. Om det hade varit ett normalt problem hade folk inte påpekat det.
 
Jag upptäckte nyligen att min D800 har ett kluster av små prickar i överkant av bildytan. Dom syns bara vid riktigt små bländare och mot en ren bakgrund som tex en himmel. Förfärad av upptäckten kollade jag bak till gamla bilder. Fotar mycket med stora bländare så det är inte så märkligt att jag inte sett det förrän nu. Men! Hittade bild nr 76 som togs när jag haft kameran i tre dagar. Den hade samma kluster med prickar. Dom fanns där alltså från början. Ska skicka in på rengöring. Hoppas Nikon tar sitt ansvar och betraktar detta som ett garantiärende...
 
Haj!

Ska inom ett par månader köpa ny kamera, kollat på D600 men hör så mycket att folk får rengöra hela tiden, och vissa får inte 100% helt rent ens då.

Hur är det med dagens D600or? Stöter man på problem som massa damm/olja på sensorn, fattar ju att de har oftast att göra med bländare osv men vill inte ha sånt i min kamera :/.

Även hört att D800 ska vara bättre än D600 gällande sånt?


Hur/vad tycker ni?

Oljefläckarna tycks vara väldigt svåra att tvätta bort. D600:an har snart varit på marknaden i ett år. Jag har haft en sedan första leveransen till Sverige och min fru sedan ett par månader senare. Alltså, det är inte vanligt här att någon står upp och menar att det är en fantastiskt bra kamera. Utan att spela Allan i Ps m fl och med fabriksinställningar, frånsett att fast ISO och högsta jpg-kvalitet valts, får vi väldigt fina bilder. Vi fotograferade i gotländska kyrkor för några veckor sedan och 2000 ISO var inget vi tvekade på och bilderna blev bra, även på 1/5 s med handhållen kamera. Några på typ 1/2 s. Den inbyggda "blixten" är avstängd f ö. Det är en mycket bra kamera, men för den som bara kan räkna pixlar finns väl inget att välja på.//K

Det kan hända att det finns någon dammtuss, men det är inget vi lagt märke till och vi kör rengöring via menyval då och då. Vi är vana vid diafilm och hanterar grejorna efter den modellen.//K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.