Annons

D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ells

Ny medlem
Hej!
Jag fotograferar en del för lokaltidning och även för privat bruk och har börjat inse att min nuvarande kamera (Fujufilm Finepix s6500fd) är lite för långsam. Dessutom saknar jag en blixtsko då jag tänkt börja fotografera vimmel i lite större utsträckning.
Jag har alltså bestämt mig för att köpa en ny kamera, och det lutar åt en nikon D80, med kitoptiken 18-135, men jag är inte helt övertygad.
Har någon här ett bättre förslag? Annan kamera, bättre optik? Vad för blixt bör man välja?

Tack! //Ellen

Hej,

det beror ju väldigt mycket på vad du har för budget. Men D80 är en väldigt bra och trevlig kamera att arbeta med och har igentligen allt du behöver. Vill du bli ännu mer allround och ha bildstabelisering är ju kanske 18-200 ett vettigt alternativ till 18-135, även om jag är lite allergisk mot zoomar med för stort omfång. Annars är nya 16-85 VR en mycket trevlig optik. Har du gott om pengar så är D300 kanske det vettigaste valet. En D300 med 16-85 VR är lite av ett drömpaket för mig men kostar en hel del mer än en D80 med 18-135 förstås.

mvh

Fredrik

Skulle tro att du blir mycket nöjd med en D80,
Har haft en D50 tills för 2 månader sen, bytte till D80 då och allt som var det minsta störande på D80 är åtgärdat på D80.

Har du en liten budget kunde nog även D70/D70s
vara ett alternativ.

Ells skrev:
Jag har alltså bestämt mig för att köpa en ny kamera, och det lutar åt en nikon D80, med kitoptiken 18-135, men jag är inte helt övertygad.
Har någon här ett bättre förslag? Annan kamera, bättre optik? Vad för blixt bör man välja?

Nikons egna blixtar är tillsammans med sitt eget blixtexponeringssystem mycket bra, så köp en sådan. SB600 eller SB800 är dina val. Den mindre SB400 är nog onödigt klen för ditt bruk.

Ett bra komplement, som alltid dyker upp i dessa sammanhang, är en 50/1.8 (eller 50/1.4 om du har bättre ekonomi), som ger dig bra möjlighter till fotografering i befintligt ljus.

Köp du en D80 m. 18-135, du blir inte besviken.

Per.

Jag är också ganska säker på att du blir nöjd med en D80. Det är jag.... :)

När jag köpte min, fanns inte optiken 16-85VR. Den hade jag köpt idag!!

Kör också med en SB800 blixt. Kanon med Nikons system. Automatiken fungerar fantastiskt bra, samtidigt som du har bra manuella möjligheter....

Mvh, och ha kul!!

Jag tror du klarar dig med en SB-600 blixt.
SB-800 är en kanonblixt, men känns lite over-kill i många lägen.

Re: Re: D80?

perstromgren skrev:
..
Ett bra komplement, som alltid dyker upp i dessa sammanhang, är en 50/1.8 (eller 50/1.4 om du har bättre ekonomi), som ger dig bra möjlighter till fotografering i befintligt ljus.

Köp du en D80 m. 18-135, du blir inte besviken.

Per.

Tror inte att 50 f1.4 är värd de extra pengarna om man inte har väldigt speciella önskemål på ljusstyrkan, skillnaden är ganska liten i optisk prestanda, fast den är både större/tyngre och dyrare.

D80n blir du säkerligen nöjd med men köp inte 18-135. Jag tycker att det är alldeles för oskarpt för att vara kul. Hade jag köpt kamera idag hade jag valt 16-85.

D80 är en suverän kamera att ta klivet med. Den har riktigt bra automatik att börja med och alla manuella möjligheter att fortsätta med. Sen är den snudd på ett ergonomiskt underverk på köpet om man jämför med många andra i samma klass (obs subjektiv bedömning men många jag pratat med håller med).

Jag köpte den med 18-135:an och anser att den duger till allt man kan önska om man inte är ute efter perfektion,men då pratar vi objektiv för mer pengar än D80 + 18-135 tillsammans...

Begagnat marknaden är mkt stor och det finns inte några objektiv du kommer sakna över huvud taget på hyllorna i butik eller på webben.

Dessutom kan du använda gamla objektiv utan motor med D80, plus att den klarar SDHC (stora minneskort).

Bara att köpa!

va inte rädd för 18-135mm, kalasfin optik med tanke på zoomen man får. Jag tycker iaf skärpan e bra, och till ditt endamål att fota för en tidning måste den vara ypperlig.

För samma pengarfår du ju kit med 18-70mm, som är att föredra ur alla synpunkter, förutom brännvidden. 18-135 bilder räcker nog med råge till din lokalpress om de köpt Fuji bilderna :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar