Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d80 eller d200???

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag har aldrig fått ur mer än kanske 4-500 bilder, utan VR, med originalbatteriet. Normalt blir det ungefär 300 bilder på en laddning. Med ett piratbatteri från Kaffebrus får jag ut mer, kanske 5-600 bilder.

Jag får ut liknande med min D200, och det gäller väl dom flesta om man läser på forum runt om i världen, batteriprestandan är väl den sämsta egenskapen med kameran, 1000+ tror jag inte ett dyft på, i allafall inte under än längre period, kanske om man kör dom under ett par timmar samma dag.

/kent
 
magiler skrev:
Det blev en d200!!!
Det var ingen tvekan när det gäller helhetsintrycket/känslan
Min minolta kändes rejäl, men den här är klart skönare.
Det enda jag saknar hitills är möjligheten att zooma in ordentligt i displayen.
köpte en 18-200 3,5-5,6 vr,den bildstabiliseringen slår helt klart minoltas som hade antishake inbyggd i huset.
Jag vet att jag kunde fått en till glugg om jag tagit d80,men jag får väl smöra för frugan framöver så jag kan skaffa lite mer lulllull till kameran.
Håller med om att batteri kapaciteten inte är världens bästa,men den räcker för mig,(köpte ett extra batteri)
Jag kom fram till samma sak för två veckor sedan. Efter att ha funderat mycket och läst alla tester jag kunde hitta så blev det en D200 efter att jag lekt med dom i affären en stund. Att den låg bättre i handen och kändes bättre att hantera var för mig värt dom där extra tusenlapparna. Kanske var tur att jag inte bad att få testa en D2x annars hade jag fått sälja mina organ på svarta markenaden :p
 
Jag kör D200. Jag får ut ca 760 bilder / batteri om jag kör direkt efter laddning och kör slut på två batterier (tvärgrepp) på en dryg halvdag. Det var samma mängd bilder/betteri för ett år sedan så batterierna har inte försämrats.

Om man inte är lika snabb (en vecka) på att ta slut på batterierna så räcker ett batteri ca 400 exponeringar per batteri.

Känslan jag har fått är också att du får ut mer ur batterierna om du har hårdkört dem ett tag. Men det är en högst ovetenskaplig känsla.

Allt utan VR och brusreducering. Brukar kolla på bilderna i displayn ca var tredje bild.

Lite info bara. =)

/ Alexander Ödman
 
Det stämmer mycket riktigt att batterierna får något bättre prestanda en tid efter det att man använt dom. I början är de rätt klena faktiskt, men de blir bättre en tid efter det att du laddat dem första gången. Sen avtar effekten dock med tiden, och till slut är det bara att slänga dom i batteriholken.

Men som sagt, de blir bättre efter en tid. Dock är det väl fortfarande bättre att köpa ett extra batteri, och inte gå omkring och vänta på en såpass liten prestandaökning. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.