Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 eller D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Har fått lite pengar över och hade tänkt passa på att byta kamera.. Jag är ju som redan inne på Nikon sen tidigare och har objektiv osv så en Nikon till blir det.. Men vad ska man välja?

Jag hade samtidigt tänkt köpa studioblixtar, har använt fast belysning tidigare.. Funkar båda ihop med blixtarna? (dum fråga säkert)

Det jag ser som nackdel med D200 är ju tyngden och sen även att många verkar tycka att batteritiden är dålig, jag är inget fan av battergrepp och skulle helst vilja klara mej utan det.

Så nu undrar jag framförallt vad som är dom stora skilnaderna? Vad går jag miste om om jag väljer D80n?
(förutom aluminiumelegeringar och sånt som jag tror mej kunna vara utan)

Är dom där extra 300grammen ett stort problem om man nu vill kunna bära med sej kameran och ha den med på resor etc?
Är den värd 5000:- extra?

Jag kommer att använda kameran till studiofoto, jag går just nu en fotoutbildning, jag kommer fota lite bröllop, tävlingar för brukshundsklubben mm.

Så om nån vänlig själ med erfarenhet av dessa kameror vill hjälpa mej, så skulle jag verkligen uppskatta det:)

MVH Anna

D200 är en mer mångsidig kamera, i en annan kvalitetsklass och med större möjligheter. Får du uppdrag (eller har intressen) som innebär teknisk fotografering eller macrofotografering fungerar den med mycket fler tillbehör än D80. Behöver du t ex använda ett PC-objektiv kan du spara hela mellanskillnaden och mer därtill, likadant om du skall fotografera med förstoringar större än 1:1.

Klagomålen på batteritiden bygger på att Nikon påstår att det går att få ut 1800 exponeringar (med någon sorts önsketänkande), och de som klagar menar att de "bara får ut 300 - skandal"... Ett extra batteri löser förmodligen den frågan.

Låter de här kommentarerna som "nördsnack" är förmodligen D80 mera rätt :)

Man kan ju också köpa ett objektiv för mellanskillnaden, som kanske ger mycket större möjligheter/glädje än litet fler tekniska möjligheter

är ingen Nikon fantast, men D200 är ju väderskyddad bättre än D80 och tål regn mm (inom vissa gränser). vilket jag tycker är värt en hel del. dock så skall man nog tänka på att få den "regntät" att man har objektiv som matchar oxå.

Jag är stolt innehavare till en d80, men jag skulle nog rekommendera dig en d200.

Anledning 1. Anslutningsmöjligheter. Du skall fotografera mycket i studio, då kan jag tänka mig att detta är bra.

Anledning 2. Priset. Det känns på mig som att priset på d200 har kommit ganska långt ner. Och har du pengar att köpa den för, så varför inte slå till?

Allt annat som ett ordentligt slagkraftigt, vädertätat hus med bra vikt får väl ses som en bonus? :)

Jo det är väl iofs sant..:) Det som bekymrar mej lite är vikten, är inte ett kilo en hel del för ett kamerahus? jag kånkar ju runt på kameran en hel del åxå.

MVH Anna

annamelie skrev:
Jo det är väl iofs sant..:) Det som bekymrar mej lite är vikten, är inte ett kilo en hel del för ett kamerahus? jag kånkar ju runt på kameran en hel del åxå.

MVH Anna

tror inte det är så farligt.. nu vet jag iofs inte om du är en jätteliten späd flicka, men jag har ett canon hus som väger ca 1,5 kilo plus objektiv närmare 800gram, det är ganska tungt i längden.. men 1 kilo + ett normalt objektiv är nog lungt.. en lite bredare kamera rem bruka lasta av lite oxå.

Hihi nädå, inte jätteliten och späd, normalbyggd iaf;)

Mitt nuvarande hus väger 600g så i jämförelse med det känns det ju mkt men det knaske inte är så farligt:)

ta med dig din kamera och häng på 400g till i en påse med ris eller likande och kånka runt på den en dag så märker du själv...

d80!

klart du ska köpa d80. verkar inte som du kommer att behöva väderskydd och allt annat som hör till mer klassiskt journalistiskt arbete.

synka mot blixtar gör du förmodligen med en blixt på kameran? och då funkar d80 perfekt.

Hoppas du kan hitta på något roligare för pengarna! kanske en kurs eller något annat roligt som kan tillföra ditt fotograferande mer!

Hälsningar

wilhelm

D200 valde jag i alla fall.

Har absolut inga problem med tyngden, och då har jag även vertikal /batteri greppet på min. Hade med den till Schweiz och Frankrike för ett par veckor sedan. Åkte skidor med den på ryggen och sprang runt på bilmässan i Genéve en hel dag då med 17-55 optiken som är ganska tung.
Jag tycker den i motsats är lätt i förhållande till vad man får. Jämför hellre med D2 serien och med D200 kan du montera bort vertikalgreppet om du skall resa och inte har användning för det.
Batteritiden har jag inga problem med. Ca 600 bilder hade jag per batteri under min resa. Behövde inte ladda under mina två veckor utomlands, trots att ena batteriet användes under kalla förhållande. Sparade alla bilder i Raw + Jpeg. Batterierna är endast laddade 5 ggr. (Varje batteri, och max kapacitet uppnås troligtvis inte förrän det laddats 10-20 ggr)

200an är ju snabbare och det skadar inte om du ska fota hundar. Vikten kan jag inte tänka mig gör någon skillnad. Jag gick med min D200 (830g) med ett 17-55mm (755g) i handen hela dagarna när jag var på semster nyligen. Mot slutet av de elva dagarna började det kännas lite men då snackar vi 6-7 timmar om dagen i handen (kan inte bära över axel pga en skada). Dock har jag köpt en "strap" typ en sådan här http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=194968&is=REG&addedTroughType=search för att fingrarna inte ska krokna. Men kan man växla mellan axel och hand är det ju luuuugnt.

Hej Anna!

Rekommenderar nikonfantasten www.kenrockwell.com. Här finns massor av jämförelser mm.

Jag äger själv en D200 och är på väg att köpa en D70s som reserv för att slippa byta objektiv hela tiden. Samt att ha en mindre billigare kamera att släpa på för jämnan.

Har även ägt en D50 innan D200 vilket gjorde att jag kände mig lite vilsen till en början med D200 för den inte hade några autolägen, grön ruta,barn, sport mm. men detta problem löstes när jag kört in mig på D200. Nu är den bara underbar trots att den är lite stor.

Kolla Ken R länken han har rätt skön inställning till foto.

D

Chilli skrev:
Jag äger själv en D200 och är på väg att köpa en D70s som reserv för att slippa byta objektiv hela tiden.

.. och för att slippa byta batteri hela tiden kanske..? ;)

Har någon sett någon jämförelse på batterikapacitet mellan D200 och D80?

/Per

Vill man slippa använda blixt på kameran och inte har tillgång till radiosändare för att trigga studioblixtarna så kan det ju vara bra med D200:s pc-kontakt som D80 saknar om jag inte har helt fel.

Båda kamerorna klarar av studioblixtar, det brukar vara användaren som krånglar mest :)

Eller så köper du ett extra batteri för 300kr och koncentrerar dig på de viktiga skillnaderna istället...

annamelie skrev:
Jag kommer att använda kameran till studiofoto, jag går just nu en fotoutbildning, jag kommer fota lite bröllop, tävlingar för brukshundsklubben mm.
Med tanke på det skulle jag nog säga att D200 är minimum.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Jag hade tänkt köpa elinchrom blixtar med skyport.. så för den delen lär det väl inte ha ngn större betydelse.. och vad det gäller autolägen så används dom ganska sparsamt iaf så det är troligtvis inget problem..

Jag testade faktiskt med rispåsen och nog märker man ju skillnaden, men det är kanske en vanesak..:)

Oj va svårt det här var!!

tettimul skrev:
Vill man slippa använda blixt på kameran och inte har tillgång till radiosändare för att trigga studioblixtarna så kan det ju vara bra med D200:s pc-kontakt som D80 saknar om jag inte har helt fel.

Båda kamerorna klarar av studioblixtar, det brukar vara användaren som krånglar mest :)

Man kan ju i det läget också använda en 80-kronors pc-adapter för att få samma funktion på en kamera som är utan från början. De för 120 kr har även pass-trough för blixtfoten, för ännu mer spännande kombinationer.

Är det så att du helst vill ha en D200 så brukar det sällan vara så att man ångrar att man öpt (för) bra grejor. Det är då vanligare att man ångrar att man köpte litet enklare grejor. Har du dessutom en(såpass bra) kamera som en D50 redan nu kan kanske steget till en D80 kännas omotiverat.

En klok indian (eller marknadsförare?) sade en gång: "The sting of high price is soon over, but the pain of bad quality never goes away". Eller något i den stilen.

Har du pengarna, så varför inte. Just det vet du ju bäst själv - bra argument finns för båda valen.

Nej det är nog sant, oftast lönar det sej ju att satsa på dom bättre och oftast åxå dyrare grejerna..

Men jag kommer ju sälja bort D50n, har inte råd att behålla båda så det här kommer ju att bli kameran som ska släpas med på resor och i skogen med hundarna osv. Jag är grymt sugen på att ta den, är bara lite rädd att jag kommer att tycka den är för klumpig..

det är inte samma minnes kort heller va..?

Hade vart kul att fara och kika på den men det finns väl knappas någon fotobutik i umeå som har den hemma..? ska försöka kolla upp det iaf..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar