Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 eller D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Svensson skrev:
En klok indian (eller marknadsförare?) sade en gång: "The sting of high price is soon over, but the pain of bad quality never goes away". Eller något i den stilen.
Schwooh... Eller: "The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of a low price is forgotten."
Någon tänkare gm _/h.

annamelie skrev:
Hade vart kul att fara och kika på den men det finns väl knappas någon fotobutik i umeå som har den hemma..? ska försöka kolla upp det iaf..
Cyberfoto ligger i Umeå, och dom har en utlämningsbutik. Nog borde dom kunna ställa upp?
_/h.

Fina bilder men om dom kommer att bli bättre av en D200 ?!?! inte tror jag det. Jag hade nog köpt D80:an och satsat resterande av pengarna på dina eftertraktade blixtar eller på en resa.

Bildresutlatet rent kvalitetsmässigt är i stort sätt identiskt om du undviker extremt höga iso och exponerar likadant. Om jag har förstått det hela rätt så exponerar D200 mer konservativt och D80 har en förmåga att i lite större utsträckning blåsa ur högdagarna än vad D200 gör. Rätta mig gärna om jag har fel...Jag har inte använt en D80 (bara testat lite kort) Mina arbetshästar är eller har varit D100, D200 och D2X.

D200 är snabbare, fler bilder per sekund och större buffertminne (gissar jag). vädertätad, klarar äldre objektiv och har enligt de flesta en fantastisk ergonomi. Ergonomin är viktigare än vad många tror. Jag missar ytterst sällan en bild pga av att kameran, D2/D200, hindrar mig rent ergonomiskt. Det hände då och då med D100 och då ska vi komma ihåg att den anses vara mycket bra ergonomiskt

D80 har o andra sidan bättre egenskaper på mycket höga iso (ialla fall enligt vad jag har läst.)
Billigare och det blir därför pengar över till annat. Nej, mitt råd är att satsa på D80 och bättre blixtar istället för D200. Problemet är att du bör nog inte ens känna på en D200 för då lär du vilja ha den. Så pass skön är den att hålla i och att använda :)

Mankan G skrev:
Problemet är att du bör nog inte ens känna på en D200 för då lär du vilja ha den. Så pass skön är den att hålla i och att använda :)
Jamendoso. Det blir säkert råd med objektiv å blixtar inom kort - sälj några bilder, så löser sig den saken! GO FOR IT!!
_/h.
PS - Eller vänta på uppföljaren - D200:an börjar ju bli 'urmodig'... DS

Vänta?? Vad är det för ngt?;) Och dessutom så brukar ju uppföljare ha en tendens att bli en hel del dyrare än sin föregångare, och jag har nog nått min gräns här..

Ja och sen gjorde jag ju misstaget att fara och titta på den, och det skulle jag ju aldrig ha gjort! Shit va fin den var! skönt grepp och otroligt gedigen...! Och den kändes faktiskt inte så tung så jag hade trott att den skulle göra.. Hög vill ha faktor var det!!

annamelie skrev:
Vänta?? Vad är det för ngt?;) Och dessutom så brukar ju uppföljare ha en tendens att bli en hel del dyrare än sin föregångare, och jag har nog nått min gräns här..

Ja och sen gjorde jag ju misstaget att fara och titta på den, och det skulle jag ju aldrig ha gjort! Shit va fin den var! skönt grepp och otroligt gedigen...! Och den kändes faktiskt inte så tung så jag hade trott att den skulle göra.. Hög vill ha faktor var det!!
Schwuuh - nya modeller är det nog inte mycket att göra åt, och du har rätt i, att de blir oftast dyrare än föregångaren vid premiären. Fast förbättringarna KAN ju vara värda den mellanskillnaden. - (En ny platt-TV kostar ju inte mer i faktiska kronor idag än en gammalmodig 1958 - när vi köpte vår första, S/V)
MEN - TECHNIKdirekt Tyskland har extrapris på D80-hus nu, 8117:- inkl frakt, möjligen med misstanke att det kommer en ny "D80" - who knows... IOFS även på D200 - ca 13750 inkl frakt
Så hur man vänder sig osv...
_/h.

Senast ändrad:
keckax skrev:
245 gram för att vara exakt.

/K

Anna skrev att hennes kamera idag vägde 600gr och den nya skulle väga 1 kg. eftersom jag inte e nikon fntast utan canonist så tog jag värden jag hade och av ren lathet inte kollade upp fakta. sorry... skall vara mer nogrann nästa gång ..

defiant skrev:
Anna skrev att hennes kamera idag vägde 600gr och den nya skulle väga 1 kg. eftersom jag inte e nikon fntast utan canonist så tog jag värden jag hade och av ren lathet inte kollade upp fakta. sorry... skall vara mer nogrann nästa gång ..

Mmm. Bättring bättring.

/K

defiant skrev:

Bättring Jan, det heter canotist, inte canonist!

Hihi det var nog jag som generaliserade från början:p Så ajg tar på mej hela skulden, men jag fick det till 290g skillnad när jag kollade på nätet?^^ (men jag hoppas att 240 stämmer;))

börjar känna mig lite utsatt i Nikon hörnan ... fast med ett kamerahus på modiga 1565g (för att vara exakt) så känns det som man ändå leder ...

D200:an ÄR stor, tung och bänglig... och alldeles alldeles underbar;-) Jag bytte upp mig från D50 som är i princip identisk med D80 när det gäller mått och vikt. Skillnaden känns, men knallar man omkring med en kameraväska med ett par objektiv och annat skrot i så är det inget att bry sig om. Jag åkte nyligen skidor med kameran på ryggen i 8 timmar varje dag. Det gick utmärkt. Nu har jag visserligen en ganska lätt normalzoom (Tamron 17-50/2,8), och kör man med Nikons 17-55/2,8 så blir det värre.
Jag resonerar såhär; en systemkamera är inget man har med sig alltid, utan när man specifikt är ute för att fotografera. Annars är en D80 för klumpig även den tycker jag. Det spelar inte så stor roll om man häktar på ett halvt kilo extra om det är fotografera man ska göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar