Annons

D80 brusig?

Produkter
(logga in för att koppla)

spreters

Ny medlem
Köpte ganska nyligen en D80, och är överlag väldigt nöjd med den.

MEN... jag tycker bilderna blir påtagligt brusiga, speciellt i alla något mörkare partier.

Vet inte om jag inbillar mig men har fotat under många år med en Canon G2, och har där aldrig tänkt på brus.

Är det någon som vet var jag kan hitta bra exempelbilder tagna med D80'n, så jag kan jämföra med mina.

/Magnus
"Nöjd, men ändå inte riktigt"
 
Har ochså D80 och jag känner lite som dig.. och jag brukar också hålla mig inom ISO400 och jag fotar mest jpeg men även raw ibland.
 
Har ni nån brusreducering påslaget i kameran? Jag vet inte hur D80 funkar, men i D200 så kan man ställa in "hög ISO NR" till olika mycket reducering. Sensorn är ju densamma, så det borde bli snarlika resultat.
Här 100% utsnitt vid ISO 1600 ur D200. RAW konverterat i ACR till vänster, JPG ur kameran till höger med brusreduceringen satt till "normal".
 

Bilagor

  • brus2.jpg
    brus2.jpg
    95.3 KB · Visningar: 684
Tack Emil

Materialet på Steves Digicam var precis vad jag letade efter. Jättetack...

Skall sätta mig ner ikväll och göra lite seriösa jämförelser.

Skall oxå försöka lägga in någon av mina bilder som jag anser "brusiga" på fotosidan, så kanske jag kan få en bedömning från någon annan.

ÅTERKOMMER med ett inlägg när jag fått upp en bild.
 
Min helt egna, subjektiva åsikt är att D80 har bra brusnivåer och ett rätt neutral brus, dock inte bäst förståss. Jag är också rätt säker att många stämmer in med mig i den åsikten, åtminstone om man ser till andra kameror. Om man siter och pixel-peepar så är det ju klart an ser brus, kanske redan från ännu lägre ISO i vissa mörkare partier, det är nog inget problem för de allra flesta.

Jag anser heller inte att program för brusreducering är något bra alternativ, I PRINCIP, eftersom de i praktiken innebär minskad upplösning. Gillar heller inte den brusreduceringsom finns i kameran och anser att den bör stängas av helt, också den ger motsvarande effekt. Det bästa sättet att motverka brus är nog att försöka exponera rätt så man inte måste kompensera det i efterhand.
 
Tyvärr har jag haft för lite tida att födjupa mig i det här. Men, jag har laddat ner ett antal testbilder från Steve's Digicam (suveränt mtrl), och konstaterat att visst hittar man brus på de bilderna oxå, och att det ökar märkbart när man ökar ISO (100, 200, 400). Självklart i och för sig, men det är intressant hur mycket det ökar (och jämföra med mina bilder.

Jag är fortfarande lite brydd över ett par bilder jag tagit vid ISO400, en blixtbild innomhus på nära håll med en person med svart tröja (tröjan blir redigt brusig), och några utomhusbilder med halvdåligt ljus.

Tänkte göra lite jämförande tester med den inbyggda brusreduceringen (även fast den är ratad av vissa).

Om jag får tid här snart skall jag försöka få in ett exempel av mina bilder.

Måste ändå passa på att tacka för den hjälp och de idéer jag fått på forumet hittills.

/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.