Annons

D750 Slutarproblem, innebär det oljeproblem också?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är ingenting nytt utan upptäcktes när kameramodellen var i princip ny och det är inte slutaren som orsakar problemet.

Läste precis detta och hittade först inte länk, men såg nu detta:
http://www.nikon.se/sv_SE/service-and-support/service-advisories.tag

Min kamera är berörd. Lite surt.

Fast nu länkar du till en indexsida, men det du avser är inte samma fel som det som Erik länkar till och jag kommenterade ("flare"-problemet som mest verkade hänga ihop med AF-modulen). Dock menade väl Erik troligen att länka till det du avser.

Sedan är ju frågan hur allvarligt felet är om du inte märkt det. Nikon skriver inte heller att alla kameror inom angivna perioder är drabbade, utan vissa, men man vet ju inte vilka. Det luktar underleverantörsproblem tycker jag med tanke på att det är utspritt över flera perioder.

Fast nu länkar du till en indexsida, men det du avser är inte samma fel som det som Erik länkar till och jag kommenterade ("flare"-problemet som mest verkade hänga ihop med AF-modulen). Dock menade väl Erik troligen att länka till det du avser.

Sedan är ju frågan hur allvarligt felet är om du inte märkt det. Nikon skriver inte heller att alla kameror inom angivna perioder är drabbade, utan vissa, men man vet ju inte vilka. Det luktar underleverantörsproblem tycker jag med tanke på att det är utspritt över flera perioder.

Ah, sorry, blev fel länk. Den här ska vara den rätta:
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006489&sitecode=sv_SE&ctry=SE&lang=sv

Det var inte flare-problemet, utan slutaren jag tänkte på Erik nämner ju slutarproblem i originalposten.

Slutarproblemet verkar ha att göra med blixt och highspeed synk (upp till 1/4000 sek). Min dotter har en D750 som skulle omfattas av slutarfelet. Vi testade att köra highspeed synk på olika slutartider med en SB-910 med kunde inte upptäcka något fel. Hon skickade då (i mars 2016) en supportfråga till Nikon om vad hon borde göra. Skicka in kameran eller inte? Fick nedanstående svar från Nikon, som även avser felet med att man kunde få "flare" i vissa bilder:

"Tack för din fråga till Nikons kundsupport.

Det är en jättesvår fråga. Jag har sett flera bloggare på nätet som uppger att de hårdkört D750 och försökt provocera fram bägge problemen utan att lyckas.
De verkar vara av uppfattningen att -"if it ain't broken, don't fix it".

Bägge de här problemen är mao sällsynta och inte alltid lätta att provocera fram, men de kan uppkomma i enstaka bilder.

Nikons Servicemeddelande gäller utan tidbegränsning dvs också efter att din kameras garanti gått ut. Vilket betyder att vi ordnar med kostnadfri upphämtning
och åtgärdar problemet då du önskar.

Om jag vore dig, hade jag därför väntat tills din kamera får smuts på sensorn, behöver AF-kalibreras eller något annat problem.
Då hade jag kontaktat Nikon Support - fått kameran upphämtad och sedan fixat de större problemet vid samma tillfälle som de bägge problem som du ännu
inte upplevt. Då slipper du dessutom vara av med din kamera vid flera tillfällen i flera veckor.

Men du gör precis som du vill - om du vill ha din kamera fixad direkt ordnar jag gärna en fraktsedel.

Med vänliga hälsningar

Stefan Waldeck
Rådgivare
Nikons kundsupport"

Det var ju ett bra svar faktiskt, tack för informationen!

Jag känner inte nu för att vara utan kameran i 2-4 veckor så ska nog vänta. Har inte märkt något problem än i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar