Regelmässigt blir jag hyvlad jäms med fotknölarna av någon som "vet allt"
Hej Anders,
Utan att göra en allt för avancerad gissning så tolkar jag det som om du hänvisar till mig.
Trist, om det stämmer, att du isf verkar ha någon form av "hang up" eller känner dig förorättad på något sätt. Du har tidigare sagt dig vara klar med diskussionen, och inte varit intresserad att att ta den vidare. Du har då uttryckt att du varit klar med den. Vilket är helt OK och helt upp till dig (jag är villig att diskutera så länge vi inte hamnar på personangrepp eller andra icke konstruktiva metadiskussioner).
Tydligen, trots dina tidigare uttalanden, så verkar du inte vara helt klar eller att ha släppt det helt. Därav att jag väljer att svara dig här, och passar ju också bra då det är relevant för denna trådens frågeställning och den diskussion som TS är ute efter.
Den tråden som vi diskuterade i var främst två saker som jag inte höll med dig om:
1. I den andra tråden så efterfrågades vilken av FF/småbild eller APS-C som gav TS i den tråden möjlighet till kortast skärpedjup. Jag (och många fler med mig) påtalade då att det är FF/småbild som normalt gör det.
2. Du hävdar att FF/småbild innebär större och tyngre kamerahus för dig, vilket innebär att du lämnar din FF/småbild på hyllan till förmån för din APS-C. Det jag då invänt är att du baserar ditt resonemang på ditt FF-hus som är en D800. Det är ett klart större och tyngre hus, då det är i semipro-klassen, och därav lite mer fokus på lite bättre hållbarhet och vädertätning än entusisathusen som tex D750. Därav att en D800 blir både tyngre och klumpigare än andra FF-hus.
Ett D750-hus, som TS i denna tråden frågar efter, väger obetydligt mer än motsvarande APS-C-hus, D7200. Totalt rör det sig om ca 75 gram. Även storleksmässigt så är det väldigt små skillnader. D750 är några millimeter högre och bredare, men i praktiken om man håller i bägge kamerorna så märker man ingen praktisk skillnad.
Här är en jämförelse i storlek emellan husen (men bäst är att jämföra direkt i verkligheten så märker man att det är helt obetydligt liten skillnad):
http://camerasize.com/compare/#567,611
Detta sagt, för att klaragöra eventuella tidigare oförätter du tydligen fortsatt känna sedan den förra tråden där detta diskuterades, så är det svårt att rakt av alltid kunna säga vilken sensorstorlek som är den bästa för en viss fotograf, inklusive för TS i denna tråden. Det beror helt på behov och personliga preferenser. De kan också självklart vara olika krav/behov i olika situationer för samma fotograf.
FF/småbild, APS-C, M4/3, 1", MF645, MF 69, mobilkamera; finns inget som automatiskt är rätt eller fel.
Alla har sina för och nackdelar, men den kanske största är pris. Storleksmässigt så är det ingen jätteskillnad på FF/småbilds-hus och APS-C-hus om man jämför inom motsvarande klass.
(Finns billiga små kompakta APS-C hus för DSLR som inte har någon FF-motsvarighet, och dyra FF/småbilds proffshus/semipro hus som D800 och D4 som inte har motsvarighet i APS-C).
Handlar mer hur mycket man vill investera, och vilka krav på objektiv man har (finns ju betydligt fler och högkvalitativa objektiv för FF/småbild än för APS-C att välja på, speciellt om man går för Nikon), mm.
En annan aspekt är att det inte är all typ av fotografering som det bara är en fördel att ha så stor sensor som möjligt (intressant med ider som Eskil som fotade makro med 1" sensor, tex).
Gällande just D750 vs D7200 så är det bägge två fantastiskt bra kamerahus med riktigt bra sensorer (ibland de bästa ifrån Sony respektive Toshiba). Tror TS blir nöjd oavsett vilket han väljer av dessa.
men förvånansvärt ofta inte publicerat några bilder här på fotosidan.
Anders W
Visste inte, Herr Widlund, att det var krav ifrån Fotosidan att man är tvungen att lägga upp bilder här för att få lov att svara andra postare i forumen på frågor de ställer.
Ber hemskt mycket om ursäkt om jag begått ett regelbrott för detta (har inte varit medveten om att det funnits ett sådant krav fram tills nu).