Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7200 vs D500

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja i denna jämförelse, sedan vet jag inte hur detta är gjort lofling skrev, experimentellt mätta värde, vad som nu menas med det. Dpreview har ju riktiga bilder där man kan jämföra vid olika ISO mellan kameror, kanske en sådan säger mer?

Eller så kan man säga att kamerorna är idag såpass bra att det inte spelar så stor roll, har man ingen FX så får man gå ner något iISO?

Spelar roll gör det så den sista meningen håller jag inte med om.

Mätningarna är gjorda från bilder som Bill Claff antingen tagit själv eller fått skickade till sig är vad jag sett på DPReview. Hur har mätt har jag inte kollat upp. Däremot stämmer hans data väl med det jag sett och med vad de flesta andra uttryckt i recensioner eller andra tester. Jag blev därför förvånad av det som du skrev tidigare i tråden och de siffrorna tyckte jag inte stämde.

Spelar roll gör det så den sista meningen håller jag inte med om.

Mätningarna är gjorda från bilder som Bill Claff antingen tagit själv eller fått skickade till sig är vad jag sett på DPReview. Hur har mätt har jag inte kollat upp. Däremot stämmer hans data väl med det jag sett och med vad de flesta andra uttryckt i recensioner eller andra tester. Jag blev därför förvånad av det som du skrev tidigare i tråden och de siffrorna tyckte jag inte stämde.
Jag håller med om att dessa värden speglar bättre hur man tror brusegenskaperna för olika kameror är jämfört med de som NPhoto visade.

Vad jag menade med med "spelar inte så stor roll" är att vissa byter sin DX till FX för att man ska komma till himmelen, men i själva verket är det enbart ett trappsteg eller så...

Några saker till så här i efterhand:

AF-ON-knapp och bättre reglagelayout på D500
Sökare
Inbyggd blixt (IR-trigger för extern blixt)
Vikbar skärm
Sökargardinen vad nu det heter på fackspråk :p

Jag håller med om att dessa värden speglar bättre hur man tror brusegenskaperna för olika kameror är jämfört med de som NPhoto visade.

Vad jag menade med med "spelar inte så stor roll" är att vissa byter sin DX till FX för att man ska komma till himmelen, men i själva verket är det enbart ett trappsteg eller så...

Då förstår jag och håller helt med! För mig som ofta fotar inomhus så är dock just det steget en stor del i varför jag fortfarande medt använder min D750 och inte D500.

Några saker till så här i efterhand:

AF-ON-knapp och bättre reglagelayout på D500
Sökare
Inbyggd blixt (IR-trigger för extern blixt)
Vikbar skärm
Sökargardinen vad nu det heter på fackspråk :p

För inbyggd blixt, menar du ingen inbyggd blixt påD500, utan får använda extern radiotrigger, jämfört med D7200 CLS system. Detta var för mig en stor nackdel då jag alltid vid blixt användes den inbyggda för att trigga

För inbyggd blixt, menar du ingen inbyggd blixt påD500, utan får använda extern radiotrigger, jämfört med D7200 CLS system. Detta var för mig en stor nackdel då jag alltid vid blixt användes den inbyggda för att trigga
För att styra externa blixtar med bibehållen TTL-mätning kan man använda en SU-800 som inte använder radio. Den fungerar ungefär som den inbyggda blixten i D7200 när det gäller att styra en extern blixt.

För att styra externa blixtar med bibehållen TTL-mätning kan man använda en SU-800 som inte använder radio. Den fungerar ungefär som den inbyggda blixten i D7200 när det gäller att styra en extern blixt.

En vanlig extern blixt som klarar av att vara master, är förstås också ett alternativ. D500 är också så pass ny att man kan använda en SB-500, som styrs ifrån kameramenyn. Den blixten är vridbar och så, men inte fullt så stor (2 AA). Den kan ju dubbla som ett någorlunda smidigt blixtalternativ också, om man inte behöver maximalt med "kräm". Fördelen med SU-800 är förstås att den inte blixtrar alls.

Då är det bara SB-700 som finns kvar, tror jag. Övriga Speedlights som kan vara master är utgångna modeller. Kan dock finnas kvar i någon butik, och de finns säkert att hitta begagnade.

Jag blir inte klok på om SB-5000 kan vara master utan att använda radio.

Ja, SB-500 också, förstås. Som du skrev.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar