Annons

D7100 med konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.J

Medlem
Hejsan, jag har nu en Nikon d7100 och en Nikon AF-S Nikkor 80-400/4,5-5,6 G ED VR.
Jag skulle vilja ha lite mer brännvid, och då undrar jag om någon har erfarenhet om det funkar bra med en Nikon TC-14E II Telekonverter. Enligt Cyberfoto fungerar det, men hur mycket sämre autofokus får jag och hur mycket tappar man i ljus ( vintern t ex har ju varit bedrövlig där jag bor, hög iso dom flesta dagarna).

Ett alternativ är ju att köpa nya Tamron 150-600 mm.
Skulle vara bra om någon med erfarenhet av kombinationen skulle kunna svara på min undran.
Lasse
 
Det fungerar, men förutom AF-hastigheten så blir även ljusstyrkan och till viss del även skärpan lidande. AF-hastigheten på gamla 80-400 är ju inte mycket att hurra för även utan converter.

Vad är det du ska fota?
 
Mest fåglar som jag ska fotografera, nu har jag den nya versionen av 80-400 mm men risken är att jag blir missnöjd med den om jag sätter på en konverter.
Börjar tro att det är bättre att satsa på en Tamron 150-600 mm, risken är att jag tappar för mycket ljus och får en dålig autofokusering.
 
Mest fåglar som jag ska fotografera, nu har jag den nya versionen av 80-400 mm men risken är att jag blir missnöjd med den om jag sätter på en konverter.
Börjar tro att det är bättre att satsa på en Tamron 150-600 mm, risken är att jag tappar för mycket ljus och får en dålig autofokusering.

Förlåt, jag läste slarvigt, såg inte att du hade skrivit AF-S.
Jag skulle satsa på nya Tamron 150-600. Du kommer att tappa ett halvt ljussteg mer med 80-400 + TC14 och antagligen kommer AF-hastigheten också att bli sämre. Fast 150-600 har inte släppts för Nikon än.

PS: Du kan få byta ditt Nikon 80-400 mot mitt Sigma 150-500 om du inte är nöjd med den. ;-)
 
Jag tror inte på TC, om det inte är på riktigt bra objektiv, typ 2,8, man tappar både i ljus men man tappar också en hel del i skärpa så för att kompensera det så får man blända ner ytterligare. Jag har provat Kenko på nikons 70-300VR samt på det äldre 300/4 men med dåligt resultat. Jag har lagt en beställning på Tamron 150-600 och det tror jag mer på. Det till min D7100
 
Har den kombon

Hej!

Jag har den kombinationen som du beskriver, ett 80 - 400mm zoom f4,5 - 5,6, av senaste modell + extendern 1,4x. Med extendern blir det då ett zoom på 112 - 560mm. med f6,3 - 8.

Jag upplever att kombinationen fokuserar lika snabbt som förut, men det är bara mittersta fokuspunkten som alltid lyser, och ingen annan av de 50 ytterligare fokuspunkterna som finns i min Nikon D800E. Jag vet inte ännu om "motivföljningen" av t.ex en flygande fågel fungerar med "kombon", så som det gör utan extendern? I och med att det alltid är endast mittersta fokuspunkten som tänds, och ingen annan. Jag har inte hunnit testa allt ännu, prylarna är rätt så nyinköpta. Tittar jag på en tagen bild utan extendern så tycker jag zoomet är extremt skarpt vid 400mm när skärpan är rätt! Med extendern så är skärpan något sämre kan jag se, men jag vågar inte säga än om det kanske ändå blir riktigt bra skärpa om man bländar ner en del? Så brukar det ju vara..

Ett nytt "större" objektiv är väl alltid bättre så klart, men kostar därefter.. och väger lite mer.. extendern har jag i jackfickan..

Mvh
 
Jag tackar för alla råd och det är nog som ni skriver och jag trodde att det bättre med en Tamron
istället för att chansa på en konverter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.