Annons

d7100 eller d610

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.dellbrant

Aktiv medlem
Har idag en D5100 men börjar känna att jag behöver få ut mer av en kamera! Fotar för det mesta motocross samt andra snabba sporter!

Just nu sitter jag o väljer mellan en d610 och d7100, har läst en massa recensioner men kommer ändå inte fram till något vettigt, undrar om någon hör på forumet har någon erfarenhet av dem båda eller något av dem!
Så vad tycker ni jag ska göra?

Framförallt när det blir lite sämre ljus och man måste höja iso lite grann så blir det väldigt dåliga bilder i min nuvarande kamera, redan vid iso 640! Sen så tycker ja seriebildtagningen är för långsam!

Är det sportfoto skulle jag titta på en beg D3s för liknande summa som D610 hamnar på ny. Där har du proffsprocessor förkamerafunktionerna. expeed innebär inte en specifikation på processorn, bara generation. Enkelsiffriga D utan "x" kameror är gjorda för sport och tack vare optimerad AF och fler bps blir det fler skarpa bilder då saker rör sig. Fler mp spelar ingen roll om bilden inte blir skarp.

En D5100 ger bra resultat på iso 3200, om du tycker att det blir "mycket dåligt" på iso 640 så blir jag lite nyfiken, fotar du i raw eller jpeg? Bildbehandlar du? Med en D7100 får du inte bättre isoprestanda. Men en D610 är bättre pga en större sensor.

Är det sportfoto skulle jag titta på en beg D3s för liknande summa som D610 hamnar på ny. Där har du proffsprocessor förkamerafunktionerna. expeed innebär inte en specifikation på processorn, bara generation. Enkelsiffriga D utan "x" kameror är gjorda för sport och tack vare optimerad AF och fler bps blir det fler skarpa bilder då saker rör sig. Fler mp spelar ingen roll om bilden inte blir skarp.

Ja, eller en begagnad D700 med batterigrepp. Ger om jag minns rätt 8bilder/s

Undvik D7100 om snabb serietagning behövs. Den har för liten buffert för att vara riktigt användbar för sådant.

Tänkte på det här med dx och fx! Jag har 3 objektiv idag, ett standardkit 18-55, sen ett 50/1,8g och ett sigma 70-200 2,8, hur blir det om jag fotar i fx format?

Om du kör DX-objektiv på en FX-kamera kommer det bli massa vinjettering och oskärpa i kanterna. Kan ju vara konstnärligt och önskvärt, men oftast inte.

Undvik D7100 om snabb serietagning behövs. Den har för liten buffert för att vara riktigt användbar för sådant.

Buffern på en D600 är "bara" dubbelt större. 16 vs 8 bilder om man fotar 14 bitar RAW eller 57 vs 33 bilder för large-fine JPEG.

Själv tycker jag att D7100 funkar riktigt bra för serietagning, men så fotar jag bara JPEG också...

Tänkte på det här med dx och fx! Jag har 3 objektiv idag, ett standardkit 18-55, sen ett 50/1,8g och ett sigma 70-200 2,8, hur blir det om jag fotar i fx format?

50 och 70-200 är gjorda för fullformat. Du kan använda normalzoomen i cropläge men det är inte så kul.

Senast ändrad:
50 och 70-200 är gjorda för fullformat. Du kan använda normalzoomen i cropläge men det är inte så kul.

okej va bra, då behöver jag inte oroa mig för det, jag använder aldrig normalzoomen ändå! Men är det värt att gå upp sig till en D800 eller D800E, om man jämför med till exempel d700 eller d600?

För action-foto är autofokusmodulen viktig. D600/610 har samma modul som D7000 med 39 fokuspunkter. Med D7100 har du samma modul som D800 med 51 punkter och bättre prestanda. Det är samma modul som i de äldre D700 och D3/D3s.

Jag skulle valt en D3 eller D3s i ditt fall då du får fler bilder/s, bästa A/F och stor buffert. Glöm bara inte att ditt 70-200 kommer att upplevas kort då du går från din nuvarande DX till FX. D800 har bara 4 bilder/s och det kan vara klart begränsade i sportsammanhang.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto