Annons

D70s vs. D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Black dog

Ny medlem
För och nackdelar?
Är någon bättre än den andra , försöker läsa mig till det men blir inte klok...
Tacksam för hjälp!
 
Black dog skrev:
För och nackdelar?
Är någon bättre än den andra , försöker läsa mig till det men blir inte klok...
Tacksam för hjälp!
Jag tror att D70s har fler professionella funktioner, dvs något fler kreativa möjligheter. Vet tyvärr inte exakt vilka. Vid fotografering i JPEG så levererar D50 bättre bildresultat, bla lägre brusnivåer. Vid RAW tror jag inte det är någon större skillnad. För den som gillar enkel fotografering, är D50 det bättre valet. Den ger bättre bilder vid JPEG och har större o skarpare skärm.
 
Det finns mångaa trådar om detta, gör en sökning. Själv valde jag D50 får något år sedan p g a klart lägre pris och - enligt tester - något lägre brus på höga ISO. Det jag kan sakna jämfört med D70s är möjlighet att låsa fokuspunkten med knapp (jag flyttar runt min av misstag eftersom näsan kommer åt multiväljaren;-), belysning på övre displayen samt möjligheten att kunna fjärrstyra blixt. Nu när D70 reas ut är den nog ett kap.
 
Du kan kanske få lite ider på:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d50.htm#compare

Sammanfattning med de från min utgångspunkt viktiga grejerna. Jag valde precis som du mellan D50 o D70 och mitt val hamnade på D50 vilket jag är mkt nöjd med.

Fördelar D50
===================
* Billigare
* Mindre / lättare
* ISO justering i hela steg
* Mindre justering direkt från kameran till framkallning

Fördelar D70:
===================
* Commander mode med intern blixt. Bara intressant om du har en extern blixt
* CF kort (spelar inte så stor roll om du inte redan har en massa kort)
* Upplyst LCD display


Resten av "fördelarna" med D70 är inget jag använder. Jag tycker i så fall snarast att valet står mellan D50 och D200. Det är den modell jag skulle önska. D200 har en del bra saker som varken D50, D70 eller för den delen D80 har. T.ex. Mer info i sökaren, bättre ergonomi etc.

Slutligen beror detta ju mkt på vad du skall ha kameran till och vilka finesser du tror du kommer använda. Men valet mellan D50 och D70 var enkelt för mig. Mellan D50 och D80 blir det svårare och mellan D50 och D200 är det helt enkelt bara en kostnadsfråga.
 
Jag har en D50 och saknar bara fjärrstyrning av blixt. Några problem med att fokuspunkten har jag aldrig varit med om. Om man är beredd att lägga vad D70 kostar är det lika bra att lägga på lite till och få en D80.
 
Re: Re: D70s vs. D50

paul innergård skrev:
Jag tror att D70s har fler professionella funktioner, dvs något fler kreativa möjligheter. Vet tyvärr inte exakt vilka. Vid fotografering i JPEG så levererar D50 bättre bildresultat, bla lägre brusnivåer. Vid RAW tror jag inte det är någon större skillnad. För den som gillar enkel fotografering, är D50 det bättre valet. Den ger bättre bilder vid JPEG och har större o skarpare skärm.

Displayen på D70s och D50 är lika.2" och 130000p. D70s är storebror med något fler funktioner och kan idag köpas med utmärkta 18-70 för under 7000kr!
Jag skulle välja D70s.
Eller varför inte D40. Stor fin display på 2,5" och 230000 pixlar, samt utmärkt bildkvalitet.

/K
 
Re: Re: Re: D70s vs. D50

keckax skrev:
Displayen på D70s och D50 är lika.2" och 130000p. D70s är storebror med något fler funktioner och kan idag köpas med utmärkta 18-70 för under 7000kr!
Jag skulle välja D70s.
Eller varför inte D40. Stor fin display på 2,5" och 230000 pixlar, samt utmärkt bildkvalitet.

/K
OK, hade fått för mig att D50:s display var på 2,5 och 230000 pixlar.
 
nackdelen med D40 är juh dock att du kan endast använda AF-S optik.. ganska rejäl nackdel i min mening..
 
Hej!

Äger en D50 och är nöjd med det mesta. Nackdelarna jämfört med D70s har nämnts ovan, det enda jag själv störs av är avsaknaden av LCD-belysning.

En sak som jag aldrig provat, men tror jag skulle ha användning av, är finjustering av vitbalansen. Om man, som jag, mest fotar i JPEG kan det vara en fördel när kamerans förinställda vitbalansvarianter inte ger rätt resultat (man kan i.o.f.s. ställa in vitbalans manuellt, om man har gråkort med sig eller hittar en neutral, vit yta - kan vara knepigt t.ex. vid naturfotografering).

Vill man kunna fjärrstyra blix är D70s också det givna valet, har själv inte haft det behovet.

Annars vet jag inte vad man skall klaga på. D50 kan i stort sett göra det de andra nikonmodellerna kan, fast tvingar en att dyka ner i menyer istället för att trycka på knappar på huset för vissa justeringar. Huruvida man störs av detta beror såklart på hur man arbetar. DOF-knapp finns inte, själv har jag inte använt den på min analoga sedan den inköptes 1982 (och då är det ändå manuell fokusering och en sökare som faktiskt går att använda till detta). CF/SD känns inte som ett stort problem, minneskort är billiga och blir hela tiden billigare och dessutom verkar SD vara Nikons nya standardformat.

D50 är kort och gott en kompetent och robust kamera som är en fröjd att fota med - och som har ett pris som ger möjlighet att lägga pengarna på fler gluggar istället.

Jo, förresten, en sak känns bedrövlig: sökarstorleken (samma som D70s). Jämfört med min gamla Olympus OM1:a är sökararean ca 1/4 (jo, det stämmer, OM1:s sökarbild är 300% större). Detta ämne anvandlas på andra ställen i forumet, skall inte fördjupa mig mer här. Om man störs av detta (själv undviker jag att titta i OM1:ans sökare för att inte bli nedstämd alltför ofta) får man slå till på D80/200. Och vill man prompt ha samma storlek som i sin gamla analoga får man vänta på att Nikon introducerar FF (eller gå över till Canon).

Lycka till med valet,

Gregor
 
skillnaderna är ganska små vad gäller funktionerna.

D50 har lite olika bildinställningar ur lådan. Men det går att få i stort sett smma bilder ur D70.

D70 Har två inmatningshjul, vilket är en stor fördel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.