Annons

D70s sökare - liten?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikrotan

Medlem
Jag har rätt seriösa tankar åt en D70s. Kör idag med F90X, och om jag jämför sökarna så känns F90x:en "jättestor" och D70s:en "liten". Kan tänka att D200 är likvärdig men den är lite utanför min ekonomi....

Man vänjer sig väl kan jag tro men det känns som jag är "i" bilden med min F90 och "bakom" bilden när jag klämde på en D70 i affären om ni förstår hur jag menar.

Ni med D70, kör ni med sökarförstoraren? Upplever ni sökaren som irriterande eller vänjer man sig?
 
mikrotan skrev:
Jag har rätt seriösa tankar åt en D70s. Kör idag med F90X, och om jag jämför sökarna så känns F90x:en "jättestor" och D70s:en "liten". Kan tänka att D200 är likvärdig men den är lite utanför min ekonomi....

Man vänjer sig väl kan jag tro men det känns som jag är "i" bilden med min F90 och "bakom" bilden när jag klämde på en D70 i affären om ni förstår hur jag menar.

Ni med D70, kör ni med sökarförstoraren? Upplever ni sökaren som irriterande eller vänjer man sig?

Man vänjer sig om du låter bli andra kameror med bättre sökare.
 
Sökaren på en D70 är liten. Det är otroligt svårt att fokusera manuellt vid många tillfällen. Sökaren i D200 är otroligt mycket bättre.
 
och jo, den funkar. sökaren är inte stor och mf är väl inget den är avsedd för men det funkar. kör lika mkt med en F3 som har gigantisk sökaer i gämförelse, huvet accepterar D70ns minisökare ändå.
 
nja nu kommer jag inte ihåg vad grunkemojsen heter men det finns väl en förstorare att sätta på som ger 1,2ggr storleken eller något sånt. Den finns väl med i katalogen ah just det jag har ju broschyren - skall kolla.

Tadaa! Borde vara "sökarlupp dg-2" enligt broschyren....
 
Jag kan inte säga att jag vänjer mig direkt. Storleken är bara en sida av problemet. Mattskivan i D70:n är en annan. Den visar för stort skärpedjup på bländare 2 och större. Man kan inte manuellt fokusera 1.8 och tro att man sätter fokus rätt. Tester jag gjorde en gång tidigare visade att jag lägger omkring 55% av de manuella fokuseringarna innanför skärpedjupet. Det är inte tillräckligt. Sökaroptiken är heller inget att skriva hem om. Bilden blir klart suddugare ut åt kanterna.
Nej, med D70(s) så är man beroende av autofokusen.
Personligen så hoppas jag lite på D200 och dess sökare. Kommer göra rejäla tester innan jag slår till. Är inte den avsevärt bättre så byter jag märke. Kanske tillbaka till Minolta, jag gillade D7D:ns sökare, eller Canon (5D eller liknande men bara om sökaren är bra. FF-diskussionen intresserar mig inte).
Räddningen tills vidare blir kanske: http://www.katzeyeoptics.com/NikonD70-F.htm och en sökarlupp (eller vad det nu heter) om bildkvaliten blir tillräckligt bra.

/jarek
 
mf/af

Men som jag då, som inte kör särskilt mycket mf, eller typ inte alls om jag tänker efter, jag kommer väl inte lida av om mattskivan visar fel skärpedjup? Det kan så klart inte du svara på :), men som det är nu så har jag inte reagerat på s-djupet på några av de bilder jag tagit analogt. Om bara af:en är rätt så borde jag kunna köra på tycker jag...

Klart, är det en "viktig" bild med avseende på skärpedjup så får jag väl ta ett par olika exponeringar med olika bländare. Hmm.

Är det någon som har sökarluppen som kan säga vad dom tycker om den isf?
 
Re: mf/af

mikrotan skrev:
Men som jag då, som inte kör särskilt mycket mf, eller typ inte alls om jag tänker efter, jag kommer väl inte lida av om mattskivan visar fel skärpedjup?

Det finns tillfällen när MF är att föredra, exempelvis vid makro. Jag fotar aldrig makro men använder Mf en del ändå, korrigerar ibland vid porträttfoto & stor bländaröpnning + att jag vid naturfoto ofta använder MF bara för att det känns mer avslappnat. Vid snabba förlopp när jag förfokuserar så är det också mycket smidigare att köra MF, man önskar dock att fokuseringsringarna på modern optik hade lite bättre känsla...

En annan aspekt är att det är mycket roligare att kika in i en ljus stor sökare, en bättre känsla vid kompositionen helt enkelt som är viktig för mig.

Huruvida detta är viktigt för dig kan bara du bedömma & man har ju en tendens till att vänja sig vid det mesta så länge man inte jämför med annat. Är man dock van vid att ibland gå över till MF, vilket jag tycker är ett måste ibland, så är de små mörka sökarna ingen höjdare.

//Larsa
 
Jag kör D1 och testade en D70 för inte så länge sen.

Jag tycker att sökaren både är lite & dessutom mörk.

Jag använde dessutom en glugg som jag är van vid på D1 (AF 50mm 1.8)
 
schaki skrev:
Jag kör D1 och testade en D70 för inte så länge sen.

Jag tycker att sökaren både är lite & dessutom mörk.

Jo det är den verkligen. Ska tillägga till mitt inlägg ovan att jag inte kör D70 utan KM D7D.

Nu lägger ju Nikon lite krut på sökaren i D200 & jag antar att Canon på 20D:s efterföljare gör likt. Verkar ju som att fotograferna nu fått upp ögonen för att en stor, ljusstark sökare är mycket värd. KM & Pentax har ju redan insett det viktiga i denna bortglömda detalj.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.